26 ترفند ساده اما مؤثر برای حفظ سلامت جسم و فکر

به گزارش بالیو، حتما شما هم شنیده اید که می گویند: سلامتی ثروت است. این یعنی حتی اگر ثروتمند باشید، در صورتی که سلامتی نداشته باشید، نمی توانید از زندگی اتان لذت ببرید. سبک زندگی مدرن باعث شده احتمال ابتلا به بیماری های مختلف افزایش پیدا کند. اگر تا زمانی که جوان هستید به سلامتی خود توجه نکنید، مطمئن باشید در دوران پیری پشیمان می شوید. البته هیچ وقت دیر نیست . از همین امروز می توانید با انجام یک سری کارها تقویت سلامتی اتان را در اولویت قرار دهید. در این مقاله از خبرنگاران مگ تصمیم داریم شما را با 26 روش برای حفظ سلامتی بدن آشنا کنیم. تا خاتمه مقاله در کنار ما باشید.

26 ترفند ساده اما مؤثر برای حفظ سلامت جسم و فکر

با ما همراه باشید و درباره خرید متعادل بیشتر بدانید.

1. یک رژیم غذایی متعادل را دنبال کنید

تغذیه اثر غیرقابل انکاری روی سلامتی بدن دارد، اما مصرف غذای کافی به تنهایی به معنای سالم بودن نیست . برای اینکه سالم بمانید، باید غذاهای سالم و مقوی بخورید و یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید. جای دادن پروتئین، مواد معدنی، آهن، ویتامین های مختلف، کلسیم، کربوهیدرات و چربی های سالم در رژیم غذایی بسیار لازم است.

غذایی که می خورید، باید شامل خوراکی هایی از گروه های غذایی مختلف مثل غلات سبوس دار، حبوبات، شیر، گوشت، ماهی، تخم مرغ، سبزیجات و میوه باشد. سعی کنید در هر وعده غذایی منابع پروتئین را مصرف کنید.

2. حواستان به آنچه می خورید باشد

از مصرف خوراکی های حاوی چربی های ناسالم و دیگر مواد غذایی فرآوری شده که کالری و چربی ترانس و اشباع شده زیادی دارند، پرهیز کنید. مصرف چنین مواد غذایی به تدریج به سلامتی بدن آسیب وارد می نماید و منجر به افزایش وزن، بیماری قلبی و بالا رفتن سطح کلسترول خون می گردد.

غذاهای ناسالم مثل فست فودها علت اصلی چاقی در دوران کودکی به تعداد می فرایند. به جای خوراکی های ناسالم، میوه ها و سبزیجاتی را بخورید که غنی از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی مختلف هستند . به طور مثال با خوردن سیب فیبر زیادی دریافت می کنید و برای مدت زمان طولانی تری سیر می مانید.

با خوردن موز نه تنها پتاسیم لازم بدن تأمین می گردد، بلکه سطح انرژی بدن هم افزایش پیدا می نماید. لازم نیست دسرها و خوراکی های خوشمزه اما ناسالم مثل چیپس، کیک و بیسکویت را یک باره از رژیم غذایی اتان حذف کنید، بلکه می توانید این کار را به تدریج انجام دهید.

3. از خوردن صبحانه غفلت نکنید

همه ما می دانیم که صبحانه مهم ترین وعده غذایی است. با این حال خیلی از افراد به علت اینکه صبح ها وقت کافی ندارند، صبحانه نمی خورند . اگر شما هم نگران دیر رسیدن به سرکار هستید و به همین علت برای صبحانه خوردن وقت نمی گذارید، یک راهکار ساده برای شما داریم؛ صبح ها کمی زودتر از خواب بیدار شوید. بله، به همین سادگی و با 15 تا 20 دقیقه زودتر بیدار شدن از خواب می توانید با خیال راحت صبحانه بخورید و از مزایای صبحانه خوردن برای سلامتی بهره مند شوید.

آغاز روز با یک صبحانه سالم برای سوخت وساز بدن بسیار مهم است. باور بر این است افرادی که صبحانه سالم و مقوی می خورند، در طول روز کالری کمتری مصرف می نمایند. بسیاری از نوجوانان و بزرگسالان به قصد کاهش وزن از صبحانه خوردن اجتناب می نمایند.

واقعیت این است که این کار هیچ یاریی به لاغری نمی نماید و اثرات بدی روی سلامتی می گذارد. تحقیقات نشان داده اند که صبحانه خوردن می تواند به کاهش وزن یاری کند. در وعده صبحانه سالم ترین خوراکی ها مثل غلات سبوس دار، سبزیجات تازه، منابع پروتئین و چربی های سالم مثل مغزها و دانه ها را بخورید تا از این طریق ویتامین ها و مواد معدنی زیادی دریافت نموده و به حفظ سلامتی بدنتان یاری کنید .

4. حتما ورزش کنید

زیاد شنیده اید که ورزش کردن برای حفظ سلامتی بدن مفید است، اما تا خودتان ورزش نکنید، متوجه اثرات مثبت آن روی سلامتی بدن نمی شوید. جالب است بدانید که ورزش کردن نه تنها سلامت جسم، بلکه سلامت فکر را هم بهبود می بخشد. ورزش های هوازی یا ایروبیک مثل پیاده روی می توانند به تنظیم ضربان قلب و افزایش انرژی بدن یاری نمایند.

ورزش کردن یک روش عالی برای حفظ سلامتی به تعداد می رود؛ بنابراین نباید از انجام آن غفلت کنید. اگر وقت یا شرایط رفتن به باشگاه را ندارید، می توانید در خانه تمرینات ورزشی مختلف را انجام دهید . در این زمینه می توانید از ویدیوهای آموزش حرکات ورزشی که در اینترنت موجود است، یاری بگیرید.

دقت کنید که لازم نیست روزی سه تا چهار ساعت ورزش کنید. اگر وقت زیادی ندارید و سرتان خیلی شلوغ است، همین که خودتان را به روزی نیم ساعت ورزش کردن متعهد کنید، کافی است. این نیم ساعت را می توانید در طول روز تقسیم کنید. به طور مثال 15 دقیقه صبح و 15 دقیقه شب ورزش کنید.

5 . میزان زیادی آب بنوشید

متخصصان مدام تأکید می نمایند که آبرسانی به بدن، به ویژه در روزهای گرم اهمیت خیلی زیادی دارد. با این وجود بسیاری از افراد همچنان از این موضوع غفلت می نمایند . باید دست کم روزی 8 تا 10 لیوان آب بنوشید . آب نه تنها سموم را از بدن خارج می نماید، بلکه پوست را هم سالم و درخشان نگه می دارد.

می توانید نوشیدنی های سالم دیگر را هم مصرف کنید، اما دقت کنید که هیچ کدام از آن ها نمی توانند جایگزین آب شوند. برای اینکه آب بیشتری دریافت کنید، میوه ها و سبزیجاتی مانند هندوانه را که آب زیادی دارند، در رژیم غذایی خود جای دهید. بعلاوه چه در خانه و چه در بیرون همواره همراه خودتان یک بطری آب خنک داشته باشید .

6. تمرینات یوگا را انجام دهید

یوگا یکی از تمرینات فوق العاده مفید است که به افزایش جریان خون، حفظ سلامت استخوان ها، بهبود تعادل و تقویت سیستم ایمنی بدن یاری می نماید. یک تا دو بار در هفته تمرینات یوگا را انجام دهید تا از فواید شگفت آور آن برای جسم و روح برخوردار شوید. برای انجام یوگا می توانید از ویدیوهای آموزشی موجود در یوتیوب یاری بگیرید.

7 . از پوستتان محافظت کنید

همه افراد دوست دارند پوستی صاف و بدون عیب و ایراد داشته باشند . اما وقتی صبحت از مراقبت از پوست می گردد، همه حوصله ندارند برای این کار وقت بگذارند. به همین علت است که پوستتان به مرور زمان درخشندگی خود را از دست می دهد و گرفتار مسائل پوستی مختلف مثل جوش و آکنه، لکه های پوستی تیره و … می شوید.

یکی از مهم ترین کارهایی که باید برای مراقبت از پوستتان انجام دهید، استفاده از کرم ضدآفتاب در سراسر سال است. فرقی ندارد هوا آفتابی است یا ابری، در هر صورت باید از ضدآفتاب بهره ببرید. تقریبا 80 درصد اشعه های فرابنفش خورشید از ابرها عبور نمایند که این موضوع استفاده از ضدآفتاب را در کل سال و حتی در خانه ضروری می نماید. از ضدآفتابی بهره ببرید که SPF آن دست کم 30 باشد.

8. بیشتر کتاب بخوانید

احتمالا پیش خودتان فکر کنید که کتاب خواندن چه ربطی به حفظ سلامتی دارد؟ شاید کمتر شنیده باشید اما 30 دقیقه کتاب خواندن در روز می تواند احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد و به تقویت مغز یاری کند. علاوه بر این کتاب خواندن به بسیاری از افراد آرامش می دهد.

بنابراین برای اینکه خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را در خود کم کنید، بیشتر کتاب بخوانید. همواره همراه خودتان یک کتاب داشته باشید تا وقت هایی که در مترو و اتوبوس هستید یا در مطب پزشک منتظر هستید، مشغول کتاب خواندن شوید.

9. مدیتیشن کنید

هزاران سال است که افراد مدیتیشن می نمایند. اگر استرس و اضطراب دارید، مدیتیشن را امتحان کنید. مطالعات نشان می دهند که مدیتیشن می تواند به کاهش اضطراب، بهبود خلق وخو و کاهش سطح هورمون استرس به نام کورتیزول یاری کند.

10. آخر شب خوراکی نخورید

مطالعه اجرا شده روی کارمندانی که شیفت شب کار می کردند نشان داد که خوراکی خوردن در آخر شب می تواند منجر به افزایش وزن و بیماری های دیگر گردد. یک مطالعه دیگر به این نتیجه رسید که خوراکی خوردن در آخر شب نسبت به خوراکی خوردن در عصر اثر ترموژنیک کمتری دارد که این موضوع منجر به افزایش وزن می گردد.

علاوه بر این نشان داده شده که غذا خوردن در آخر شب در مقایسه با غذا خوردن در صبح کمتر باعث احساس سیری می گردد . علاوه بر این خوراکی خوردن در آخر شب باعث سوءهاضمه می گردد و ممکن است خواب شبانه را مختل کند.

11. کمتر نمک مصرف کنید

نمک ممکن است باعث افزایش فشار خون گردد و اثرات منفی روی سلامت قلبی و عروقی داشته باشد. برای اینکه دچار بیماری های مختلف نشوید، نمک مصرفی خود را کاهش دهید. توصیه می گردد نمک مصرفیتان را به کمتر از 2300 میلی گرم (یک قاشق چای خوری) در روز محدود کنید . بعلاوه حواستان به سدیم پنهان موجود در مواد غذایی مختلف باشد.

12. برچسب روی مواد غذایی را آنالیز کنید

زمانی که خوراکی می خرید، برچسب روی آن را هم آنالیز می کنید؟ اگر تا به حال این کار را نمی کردید، بهتر است از همین امروز خودتان را به انجام این کار متعهد کنید. فهم و آنالیز برچسب ارزش غذایی روی محصولات به شما یاری می نماید از مواد مغذی دریافتی خود آگاه شوید. باید میزان چربی های اشباع شده، چربی ترانس، قند و نمک درج شده روی برچسب محصولات را چک کنید.

13. بهداشت را رعایت کنید

برای پیشگیری از عفونت ها باید بهداشت را رعایت کنید. البته با وجود ویروس کرونا درصد زیادی از مردم مدام دستان خود را می شویند یا ضدعفونی می نمایند که این موضوع برای پیشگیری از ابتلا به کرونا و بعلاوه عفونت های مختلف اهمیت زیادی دارد. همواره قبل از آماده کردن یا صرف غذا، دستانتان را به خوبی با آب و صابون بشویید، وگرنه میکروب های دست ها وارد بدن شده و منجر به بیماری های مختلف می شوند.

14. برای مدت طولانی نشینید

شغل بسیاری از ما باعث شده برای ساعت های طولانی پشت میز بنشینیم. نشستن برای مدت طولانی چه در خانه، چه در محل کار یا هر جای دیگری می تواند سرعت سوخت وساز بدن را کاهش دهد و عضلات را ضعیف کند. هر یک ساعت یک بار بلند شوید و کمی راه بروید. اگر یادتان می رود که بلند شوید، آلارم تلفن همراهتان را برای این کار تنظیم کنید. بعلاوه حرکات کششی را هم انجام دهید.

1 5. به میزان کافی بخوابید

هر شب دست کم 7 تا 8 ساعت بخوابید. خوابیدن باعث ریلکس شدن فکر و حفظ سلامتی بدن می گردد. داشتن خواب کافی باعث افزایش سطح انرژی بدن و در نتیجه عملکرد بهتر در طول روز می گردد. 7 تا 8 ساعت خوابیدن در شب در تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش سوخت وساز و بهبود عملکرد شناختی اثرگذار است.

کمبود خواب با بیماری ها و مسائل زیادی ارتباط دارد که از جمله آن ها می توانیم چاقی، بیماری قلبی، عفونت های مختلف و فشار خون بالا را نام ببریم. اگر شب ها نمی توانید درست بخوابید، باید علت را پیدا کنید. اگر موقع خواب به مسائل مختلف فکر می کنید و استرس فردا را می گیرید، بهتر است دمنوش های آرام بخش را قبل از خواب امتحان کنید.

بعلاوه از مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین مثل قهوه و چای قبل از خواب پرهیز کنید. یک ساعت قبل از خواب با وسایل الکترونیکی مثل موبایل و تبلت کار نکنید و این وسایل را با خودتان به اتاق خواب نیاورید، چون باعث اختلال در خوابیدن می شوند. شام هم سبک بخورید تا معده اتان اذیت نگردد.

16. از منفی نگری اجتناب کنید

منفی نگری برای سلامت جسم و فکر مثل سم می ماند. سعی کنید با نکات گفته شده در این مقاله 10 گام آسان برای اینکه مثبت اندیش شوید مثبت نگری را تمرین کنید. یک مطالعه روی افراد مسن نشان داد افرادی که مثبت فکر می کردند، شرایط سلامتیشان بهتر بود.

زمانی که به جنبه منفی مسائل مختلف فکر کنید، فقط خودتان را اذیت می کنید. در این شرایط دچار استرس و اضطراب می شوید و سلامتی بدنتان هم به خطر میفتد. اما اگر مثبت نگر باشید، حالتان همواره خوب است و تحمل مسائل برایتان آسان تر می گردد.

17. از استعمال دخانیات خودداری کنید

بدترین کاری که می توانید در حق سلامتی بدنتان انجام دهید، استعمال دخانیات است. استعمال دخانیات بدن را با مسائل فراوانی روبرو می نماید. سیگار کشیدن یکی از دلایل اصلی مرگ ومیر محسوب می گردد و احتمال مرگ ناشی از سرطان، بیماری های ریوی و مسائل قلبی را افزایش می دهد. سیگار کشیدن را قبل از اینکه پشیمان شوید ترک کنید.

18. فیبر بیشتری بخورید

فواید فیبر آن قدر زیاد است که هر چقدر از آن ها بگوییم، باز هم کم گفته ایم. فیبر یک ماده مغذی است که سطح کلسترول را کاهش می دهد و احتمال ابتلا به بیماری قلبی را پایین می آورد. توصیه می گردد هر روز 30 گرم فیبر مصرف کنید. در ادامه به مواد غذایی سرشار از فیبر اشاره نموده ایم.

  • نخود
  • توت فرنگی
  • آووکادو
  • سیب
  • تمشک
  • موز
  • هویج
  • چغندر
  • کلم بروکلی
  • کلم بروکسل
  • عدس
  • لوبیا

19. قهوه بنوشید

قهوه نوشیدنی معجزه آسایی است که تصور زندگی بدون آن برای خیلی از افراد سخت است. قهوه سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که ممکن است با بیماری آلزایمر و پارکینسون مبارزه نمایند. نوشیدن فقط سه فنجان قهوه در روز می تواند احتمال ابتلا به بیماری قلبی و سایر بیماری ها را کاهش دهد.

البته حواستان باشد که در مصرف قهوه زیاده روی نکنید، وگرنه دچار برخی عوارض جانبی می شوید. زنان باردار و شیرده هم باید در مصرف قهوه احتیاط نمایند.

20. از زردچوبه بیشتر بهره ببرید

زردچوبه ادویه ای است که از آن در غذاهای مختلف استفاده می گردد. این ادویه طلایی رنگ سرشار از آنتی اکسیدان های متنوع است و با کاهش خطر ابتلا به سرطان، بیماری های کبدی و آلزایمر ارتباط دارد. زردچوبه را می توانید به خورش ها، سوپ ها و اسموتی های مختلف اضافه کنید تا از خواص کم نظیر آن برای سلامتی بهره مند شوید.

21. در انجام کارهای خانه تنبلی نکنید

گاهی اوقات آن قدر مشغول مسائل کاری می شویم که از انجام کارهای خانه غفلت می کنیم. جالب است بدانید که کارهای خانه از جمله آویزان کردن لباس های شسته شده و طی کشیدن زمین می تواند به سوزاندن 150 تا 269 کالری طی یک ساعت یاری کند. چه چیزی بهتر از اینکه هم به کارهای خانه سر وسامان دهید و هم کالری بسوزانید! علاوه بر این تمیز و مرتب بودن محیط اطراف برای سلامت فکر مفید است.

22. اجازه دهید نور خورشید وارد خانه گردد

صبح ها که از خواب بیدار می شوید، پرده ها را بکشید و پنجره ها را باز کنید تا نور خورشید را روی پوستتان حس کنید. نور خورشید منبع طبیعی ویتامین دی محسوب می گردد که به مغز در ترشح هورمون اندورفین یا همان هورمون حال خوب کن یاری می نماید.

23. حواستان به دندان هایتان باشد

دندان هایتان را روزی دو بار مسواک بزنید و بعد از هر بار غذا خوردن نخ دندان بکشید . هر شش ماه یک بار به دندان پزشک مراجعه کنید تا دندان هایتان را معاینه کند و مطمئن شوید که مسئله ای وجود ندارد.

24. شب ها زودتر شام بخورید

متأسفانه ایرا نی ها عادت دارند شب ها دیر شام بخورند که این موضوع با مسائل زیادی از جمله اضافه وزن و مختل شدن خواب در ارتباط است. برترین زمان برای شام خوردن ساعت 7:30 است. شاید شام خوردن در این ساعت برای افرادی که عادت دارند ساعت 10 شب به بعد شام بخورند، سخت باشد.

کافی است یک هفته در ساعت ذکر شده شام بخورید تا متوجه تأثیرات مثبت آن روی سلامتی شوید. یکی از این فواید یاری به داشتن خواب بهتر و باکیفیت تر است .

25. استرس را مدیریت کنید

همه ما در مرحله ای از زندگی امان استرس را تجربه نموده ایم. از علائم استرس مزمن می توانیم به بی قراری، اضطراب، افسردگی، سردرد و بی خوابی اشاره کنیم. استرس اثرات وحشتناکی روی سلامت جسم و روح دارد. باید سعی کنید با استفاده از روش های مختلف سطح استرس خود را کاهش دهید. یکی از این روش های اثرگذار، انجام یوگا و مدیتیشن است. در اینترنت جست وجو نموده و روش های مفید برای کاهش استرس را پیدا کنید.

26 . روغن زیتون فوق بکر مصرف کنید

نشان داده شده که مصرف روغن زیتون فوق بکر احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد. بیماری قلبی یکی از علل اصلی مرگ ومیر در سراسر دنیا محسوب می گردد. این روغن سرشار از آنتی اکسیدان ها و چربی های سالم است که همگی به حفظ سلامتی بدن یاری می نمایند .

کلام آخر

اگر سلامتی نداشته باشید، نمی توانید از زندگی لتان لذت ببرید. به همین علت باید سبک زندگی سالم را دنبال کنید و مراقبت سلامت جسم و فکر خود باشید. در این مقاله از خبرنگاران مگ شما را با 26 روش برای حفظ سلامتی آشنا کردیم. از همین امروز سلامتی خود را در اولویت قرار دهید و عادت های ناسالمتان را ترک کنید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: style craze

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 31 تیر 1400 بروزرسانی: 31 تیر 1400 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1847

به "26 ترفند ساده اما مؤثر برای حفظ سلامت جسم و فکر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "26 ترفند ساده اما مؤثر برای حفظ سلامت جسم و فکر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید