8 پرسش مهم درباره غذای کمکی بچه ها

به گزارش بالیو، شیرمادر تا خاتمه شش ماهگی به تنهایی و بدون اضافه کردن هر نوع غذای کمکی برای رشد طبیعی شیرخوار کافی است البته از 15 روزگی باید به کودک قطره مولتی ویتامین یا A+D هم داد. پس از شش ماهگی نیازهای غذایی شیرخوار به تنهایی با شیر برآورده نمی گردد و ضروری است علاوه بر شیر مادر، تغذیه کودک با غذاهای نیمه جامد

8 پرسش مهم درباره غذای کمکی بچه ها

8 پرسش مهم درباره غذای کمکی بچه ها

نویسنده:زیبا کاوه یی

چرا آغاز تغذیه تکمیلی پس از شش ماهگی مهم است؟

شیرمادر تا پایان شش ماهگی به تنهایی و بدون اضافه کردن هر نوع غذای کمکی برای رشد طبیعی شیرخوار کافی است البته از 15 روزگی باید به کودک قطره مولتی ویتامین یا A+D هم داد. پس از شش ماهگی احتیاجهای غذایی شیرخوار به تنهایی با شیر برآورده نمی گردد و ضروری است علاوه بر شیر مادر، تغذیه کودک با غذاهای نیمه جامد هم آغاز گردد. علاوه بر تامین انرژی، تغذیه تکمیلی، دوران بسیار حساسی برای ایجاد عادات صحیح غذایی و آمادگی برای استفاده از غذای سفره خانوار پس از یک سالگی است. برترین سن آغاز غذای کمکی پس از پایان ماه ششم زندگی است.

اگر غذای کمکی را زود آغاز کنیم چه مشکلاتی پیش خواهد آمد؟

آغاز غذای کمکی پیش از پایان شش ماهگی به علت آماده نبودن کامل دستگاه گوارش شیرخوار برای پذیرش غذاهایی غیر از شیر اقدام نادرستی است چون دستگاه گوارش کودک هنوز تکامل نیافته است و با کوچک ترین آلودگی و یا حتی با رعایت کامل بهداشت و بدون هیچ آلودگی احتمال ابتلای کودک به اسهال افزایش می یابد و این سبب کاهش یا توقف رشد شیرخوار می گردد. از طرف دیگر آغاز زودرس تغذیه تکمیلی سبب کاهش مدت زمان مکیدن پستان مادر از طریق کودک و در نتیجه کاهش فراوری شیر مادر می گردد. به علاوه ممکن است غذای کمکی در مقایسه با شیر مادر انرژی و مواد مغذی کمتری به کودک برساند که موجب اختلال رشد کودک و در نهایت سوء تغذیه او گردد. بعلاوه زود آغاز کردن تغذیه تکمیلی احتمال بروز حساسیت را در کودک افزایش می دهد.

اگر غذای کمکی دیر آغاز گردد چه مشکلاتی پیش خواهد آمد؟

پس از سن شش ماهگی احتیاج غذایی کودک تنها با خوردن شیر مادر تامین نمی گردد و باید علاوه بر شیر مادر به کودک غذای کمکی داده گردد. در غیر این صورت ممکن است رشد کودک کند یا حتی متوقف شده و به سوء تغذیه منجر گردد (البته این به آن معنی نیست که باید دفعات شیردهی را کم کرد بلکه باید مادر را ترغیب کرد که هر زمان که کودک تمایل داشت شیر خود را به او بدهد و برای پیشگیری از کاهش حجم شیر دفعات شیردهی را افزایش دهد). اگر غذای کمکی دیر آغاز گردد کودک تمایل خود را به خوردن غذاهای دیگر و امتحان کردن مزه و طعم های تازه از دست می دهد. بعلاوه تکامل عمل جویدن به تعویق می افتد و کودک غذای دیگری جز شیر مادر و یا مایعات را نمی خورد که این خود به کم غذایی، اختلال رشد و سوء تغذیه منجر می گردد.

مناسب ترین غذاها برای تغذیه تکمیلی چیست؟

غذایی که برای کودک به نام غذای کمکی انتخاب می گردد باید خصوصیات زیر را دارا باشد:

نرم و سهل الهضم باشد.

مواد اولیه آن در دسترس خانواده باشد.

قیمت آن مقرون به صرفه و مناسب عادات غذایی خانواده باشد.

مقوی و مغذی باشد، یعنی انرژی، پروتئین، املاح و ویتامین های ضروری کودک را تامین کند.

تازه، پاکیزه و بهداشتی تهیه گردد.

کاملا پخته و پس از خنک شدن مصرف گردد.

چه اصولی باید در تغذیه تکمیلی رعایت گردد؟

مواد غذایی باید از نظر اندازه و نوع به تدریج به غذای شیرخوار اضافه گردد.

ابتدا از یک نوع غذای ساده آغاز و به تدریج به مخلوطی از چند نوع غذا تغییر یابد.

از اندازه کم آغاز و به تدریج بر اندازه آن افزوده گردد.

بین اضافه کردن مواد غذایی گوناگون حدود پنج تا هفت روز فاصله ضروری است زیرا شیرخوار باید به یک نوع غذا عادت کند و سپس غذای تازه اضافه گردد. بعلاوه اضافه کردن یک به یک مواد غذایی سبب می گردد اگر ناسازگاری و حساسیت به یک ماده غذایی وجود داشته باشد برای مادر شناخته گردد. ضمناًً دستگاه گوارش کودک فرصت پیدا می نماید تا به غذا عادت کند.

ابتدا باید غذا رقیق باشد. برای مثال غلظت آن کمی بیشتر از شیر مادر باشد سپس به تدریج بر غلظت آن افزوده گردد. سفت کردن تدریجی غذا سبب یاد گرفتن عمل جویدن می گردد.

اگر در آغاز غذای تکمیلی شیرخوار به غذای خاصی بی میل بود نباید در خوردن آن پافشاری کرد. می توان یک تا دو هفته آن غذا را حذف نموده و سپس دوباره به او داد.

زرده تخم مرغ را از چه زمان و چگونه به کودک بدهیم؟

زرده تخم مرغ از هشت ماهگی به رژیم غذایی کودک اضافه می گردد. ابتدا باید تخم مرغ را در آب بجوشانید تا کاملا سفت گردد. سپس زرده سفت شده را از سفیده آن جدا نموده و روز اول به اندازه یک نخود از زرده تخم مرغ را در کمی آب جوشیده یا شیر مادر نرم و حل نموده، سپس به شیرخوار خود بدهید.

هر روز صبح همراه با فرنی به تدریج بر اندازه زرده تخم مرغ اضافه کنید تا ظرف 10 روز به یک زرده کامل برسد. از آن به بعد یا هر روز نصف زرده تخم مرغ را همراه با اندازه کمی فرنی یا حریره بادام به کودک بدهید و یا یک روز یک زرده کامل تخم مرغ و روز بعد فقط فرنی یا حریره بادام به کودک بدهید و این کار را به صورت یک روز در میان تکرار کنید.

اگر کودک زرده تخم مرغ را دوست نداشت و صبح ها آن را نخورد، می توانید به صورت مخلوط با غذاهای دیگر به او بدهید. برای مثال با کمی کره و آب مرغ مخلوط و نرم کنید و به او بدهید و یا به سوپ او اضافه کنید. زرده تخم مرغ را می توانید رنده نموده یا با پشت قاشق له کنید و داخل سوپ و یا پوره (هر نوع پوره ای که درست می کنید) بریزید.

از چه زمانی می توانید به کودک خود پوره سبزی ها را بدهید؟

از اواسط ماه هشتم می توانید به کودک پوره سبزی هم بدهید. از سبزی های نشاسته ای (مانند سیب زمینی و کدو حلوایی) و یا سایر سبزی ها (مانند هویج) می توان پوره تهیه کرد و به جای یک وعده فرنی صبح یا عصر به کودک پوره سبزی داد. برای تهیه پوره سیب زمینی، ابتدا آن را شسته و با پوست بپزید و بعد از پخته شدن پوست آن را جدا نموده و همراه با یک قاشق مرباخوری کره یا روغن مایع نرم نموده و کم کم به آن شیر پاستوریزه جوشیده شده اضافه کنید تا به نرمی و غلظت دلخواه برسد. پوره سایر سبزی ها هم به همین صورت تهیه می گردد.

چه مواد غذایی را نباید به کودک زیر یک سال داد؟

به طور کلی تا یک سالگی، عسل غیر پاستوریزه، شیر پاستوریزه، پنیر، سفیده تخم مرغ، شکلات، بادام زمینی، میگو، فلفل و انواع ادویه، ترشی ها، نمک، نوشابه های گازدار، آب میوه های صنعتی، خربزه، کیوی، انواع توت (توت سفید، توت فرنگی، تمشک)، آلبالو، گیلاس، نخود، لپه، اسفناج و کلم توصیه نمی گردد. توجه داشته باشید استفاده از شیر جوشیده شده گاو فقط در تهیه فرنی بلامانع است (زیرا با جوشانیدن شیر اندازه مواد حساسیت زای آن کمتر می گردد.)

منبع:http://salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1931

به "8 پرسش مهم درباره غذای کمکی بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 پرسش مهم درباره غذای کمکی بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید