کدام غذاهای چینی مورد علاقه گردشگران هستند؟

به گزارش بالیو، کشور چین را می توان یکی از قدیمی ترین تمدن های جهان معرفی کرد که دارای فرهنگی گسترده و آداب و رسومی خاص و منحصر بفرد هست. رژیم غذایی چین یکی از متنوع ترین رژیم های غذایی جهان بوده که در آن انواع مزه ها و طعم های جدید و عجیب دیده می گردد. نکته ای که در فرهنگ غذایی چینی ها وجود دارد، این است که آن ها از امتحان کردن مواد غذایی ناشناخته نمی ترسند. این ویژگی باعث شده از انواع مواد غذایی مانند پرندگان، خزندگان، حشرات استفاده نمایند. با توجه به این موارد، شما در یک وعده از غذاهای سنتی چین انبوهی از ظرف های کوچک را می بینید که بر روی یک میز چیده شده اند و شاید ندانید که این غذاها چه هستند و چگونه در کنار هم خورده می شوند. علاوه بر این، آداب غذا خوردن در چین خاص بوده و عدم رعایت بعضی از آن ها نیز ممکن است بیانگر نوعی بی احترامی محسوب گردد. در هر حال در این بخش قصد داریم در خصوص غذا خوردن و رستوران های معروف چین صحبت کنیم. اگر به چین رفتید و قصد داشتید تا در یکی از رستوران های محلی آن غذا بخورید، حتما نکات زیر را پیرامون آداب غذا خوردن در چین در نظر داشته باشید.

کدام غذاهای چینی مورد علاقه گردشگران هستند؟

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

مناطق و طعم های مختلف

چین نیز مانند دیگر کشورها دارای اقوام و فرهنگ های مختلفی بوده که در بخش های متفاوتی از این کشور پراکنده شده اند. مردم هر شهر یا منطقه با توجه به مواد غذایی که بیشتر به آن دسترسی دارند و ذائقه و سلیقه خود، نوعی غذاهای محلی و طعم های مختص خود را دارند. به عنوان مثال، در بعضی مناطق غذاها طعم تندتری نسبت به سایر بخش ها دارند. همچنین استفاده از انواع سبزیجات در بعضی مناطق بیشتر از نقاط دیگر این کشور است. از این رو، در هر ناحیه ای از این کشور غذاهایی را مشاهده می کنید که محبوب تر و پرطرفدارتر هستند و می توان گفت به صورت حرفه ای تری تهیه می شوند. اگر اهل خوردن گوشت و کباب های خوشمزه هستید، پکن و شهرهای شمالی چین انتخاب مناسبی برای شماست. در این بخش می توانید انواع کباب های بره و اردک را نوش جان کنید. سیر یکی از موادی است که در اغلب غذاهای سنتی چین استفاده شده و طعم متفاوتی به آن ها می دهد. نودل های نشاسته دار نیز از جمله موارد دیگری هستند که در شهرهای شمالی به چشم می خورند. افرادی که طعم های تند و فلفلی را دوست دارند باید به سیچوان مرکزی بروند. در این استان فلفل ها و چیلی ها به حدی در غذاها استفاده می شوند که تندی آن دهان شما را بی حس خواهد نمود. اگر به سیچوان سفر کردید، آب گوشت فلفلی تند را از قلم نیاندازید. مردمان بخش جنوبی چین علاقه خاصی به گوشت های بریان شده دارند و انواع دلمه های چینی را بر روی میز آن ها خواهید دید. در استان ینان غذاها با طعم هایی بی نظیر و منحصر بفرد تهیه می شوند که بیشتر به طعم غذاهای جنوب شرقی آسیا شباهت دارند. تا اینجا در خصوص غذاهای سنتی چین صحبت کردیم و سعی کردیم به صورت مختصر شما را با طعم های نقاط مختلف چین آشنا کنیم. جدای این موارد، بعضی از غذاهای سنتی چین هستند که در سراسر کشور متداول بوده و در تمامی رستوران های معروف چین با یک سبک تهیه می شوند. اگر غذاهای چینی برایتان ناشناخته اند و از خوردن آن ها و امتحان کردن طعمشان هراس دارید، نگران نباشید. بعضی از غذاها هستند که در لیست غذاهای خارجی پسند قرار گرفته اند. غذاهای سنتی چین طعمی استاندارد دارند و معمولا در رستوران هایی که ویژه گردشگران بوده، دیده می شوند. از جمله این غذاها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • جیدان چائوفان (jidan chaofan): برنج همراه با تخم مرغ سرخ شده
  • خیهونگشی چائو جیدان (xihongshi chao jidan): گوجه به همراه تخم مرغ سرخ شده
  • گنگبائو جیدان (gongbao jiding): مرغ تکه شده به همراه بادام زمینی و فلفل خشک

پای هانگ گوئا (pai huanggua): نوعی سالاد چینی به همراه خیار و سیر

منوی چینی

منویی که در رستوران های معروف چین به شما داده می گردد، معمولا از یک دفترچه تلفن نیز حجیم تر هست. شما بیش از صدها غذا را در این منو مشاهده می کنید و این یکی از افتخارات سرآشپزهای چینی محسوب می گردد. با این تعداد غذایی که در منو دیده می گردد، انتخاب قطعا کار سختی است. خصوصا برای شما که با هیچ یک از آن ها آشنایی ندارید و حتی نامشان را نمی دانید. رستوران هایی که اغلب پذیرای خانواده ها هستند، ترتیبی را در منوی خود رعایت می نمایند. در این رستوران ها اغلب منوها با غذاهای مخصوص خانگی آغاز می شوند. این غذاها با توجه به منطقه ای که رستوران در آن واقع شده است و براساس علاقه و ذائقه افراد چیده می شوند. غذاهای دریایی، آبگوشت سیب زمینی تند یا کباب اردک از جمله غذاهای هستند که یک وعده کامل محسوب شده و معمولا از آن ها برای پذیرایی در مقابل میهمان استفاده می گردد. در ادامه این غذاها، سالادهای سرد، غذاهای گوشتی و سبزیجات سرخ شده قرار داده می شوند. در انتهای منوی بعضی از رستوران های معروف چین نیز غذاهایی چون نودل ها، برنج، کوفته و انواع دسرها نوشته شده که از دسته غذاهای مهم چینی ها محسوب می شوند.

تعادل در سفارش

نکته ای که در طب سنتی چین مطرح شده و در این کشور نیز به آن اهمیت داده می گردد، ترکیب متعادل بین غذاهای گرم و سرد است. یین (سرد) و یانگ (گرم) دو طبع طب سنتی چین هستند که براساس فراوری انرژی گرم و سرد انواع مواد در بدن می پردازند. به عنوان مثال، فلفل گرم و خیار سرد بوده، خرچنگ دریایی جز غذاهای گرم محسوب می گردد و خرچنگ کرب، سرد است. براساس این طب، یک وعده غذایی خوب وعده ای بوده که تعادل بین سرد و گرم را رعایت نماید. اگر این مسئله را در غذاهای سنتی چین قبول ندارید می توانید هرچه دلتان می خواهد سفارش داده و نوش جان کنید.

اندازه سفارش

با توجه به تعدد غذایی که در رستوران های معروف چین دیده می گردد، سفارش یک غذای مناسب و به اندازه کار سختی به نظر می رسد. در چین چیزی با عنوان پیش غذا، غذای اصلی یا دسر دیده نمی گردد و همه غذاها باهم بر روی میز چیده می شوند. اگر قصد دارید به رستوران بروید، پیشنهاد می کنیم این کار را به صورت گروهی انجام دهید. غذا خوردن به صورت گروهی در رستوران های چینی لذت بیشتری برایتان دارد. ضمن اینکه می توانید غذای بیشتری بخورید و هزینه کمتری بپردازید. در چین به ازای هر بشقاب غذایی که سفارش دهید، به همراه آن برنج و سوپ نیز دریافت خواهید کرد. پس در هنگام سفارش غذا دقت کنید تا به اندازه بردارید. به عنوان مثال، اگر در قالب یک گروه 6 نفره به رستوران می روید، دو بشقاب سالاد سرد، یک سوپ سبزیجات معطر، برنج، نودل و سه تا 5 بشقاب غذای گرم و اصلی برای شما کافیست.

غذا خوردن دسته جمعی

آداب غذا خوردن در چین کمی با ما متفاوت است. آن ها معمولا بشقاب های غذا را در وسط میز می چینند و به طور دسته جمعی از آن می خورند. در اینجا از بشقاب های تک نفره خبری نیست و فقط بشقاب برنج است که برای هرکس به طور جداگانه سرو می گردد. بنابراین، باید سفارشات خود را به صورت دسته جمعی انجام دهید. شما می توانید از هر بشقابی که بخواهید، غذا بردارید و در بشقاب خود قرار دهید و نوش جان کنید. در مراسم های رسمی و مکان های خاص، دو نوع چاپ استیک بر روی میز قرار داده می گردد. شما با یکی از چاپ استیک ها غذا را از بشقاب های وسط در بشقاب خود می ریزید و با چای استیک دیگر غذای خود را می خورید. پس نگران این موضوع نیز نباشد. البته این نکته فقط در مراسم ها رعایت می گردد و در دورهمی های غیر رسمی و خانوادگی شما فقط یک نوع چاپ استیک دارید که با همان غذای خود را نیز می خورید.

طعم ها و مزه های متفاوت

شما بر روی یک میز به سبک چینی انواع طعم ها و مزه ها را در کنار هم دارید. سرکه سیاه و روغن تند معمولا بر روی میز شام دیده می شوند. از این رو، اگر غذای شما احتیاج به طعمی ترش یا تند دارد، می توانید مقداری از آن را باهم ترکیب نموده و به غذای خود اضافه نمایید. این دو طعم معمولا به غذاهایی چون سوپ نودل یا کوفته بخارپز اضافه می شوند. همچنین، اگر غذایی که سفارش داده اید خیلی پرنمک بود، می توانید مقداری از آن را در ظرف برنج ساده خود ریخته و ترکیبی متعادل ایجاد کنید. ایجاد طعم دلخواه برای غذاها به عهده خود شماست، پس آنگونه که دوست دارید، عمل کنید.

پرداخت صورت حساب

در چین پرداخت دانگی صورت حساب معنایی ندارد و معمولا میزبان تمام پول غذا را حساب می نماید. بنابراین در رستوران های چینی فقط یک نفر سفارش غذا می دهد و در نتیجه تنها یک منو بر روی میز وجود دارد. میزبان می تواند از بین غذاهایی که در منو وجود دارند، انتخاب خود را انجام داده و برای این کار نیز از میهمانان خود نظرخواهی کند. شما برای انتخاب غذا فرصت کافی دارید، زیرا پیش خدمت های رستوران هرکدام مشغول انجام کارهای خود هستند و کاری به شما ندارند. پس با حوصله انتخاب های خود را انجام داده و برای این کار نیز از همراهان خود نظرخواهی کنید. به یاد داشته باشید که میز شما به صورت مشترک چیده می گردد و همه در خوردن غذاهایی که بر روی میز واقع شده است، شریک هستید. وقتی غذایتان تمام شد، لازم نیست از جایتان بلند شوید و برای پرداخت صورت حساب اقدام نمایید. همان جا بنشینید و پیش خدمت را صدا بزنید. این کار در آداب غذا خوردن در چین مرسوم است و شما نیز هر چند لحظه عبارت Fuwu yuan را از مشتریان رستوران می شنوید. Fuwu yuan به معنای پیش خدمت هست. در لهجه جنوبی به پیش خدمت، xiaojie گفته می گردد. به یاد داشته باشید که انعام دادن، در خارج از هتل ها معنایی ندارد. پس بهتر است هیچ مبلغی بابت انعام به پیش خدمت ها نپردازید.

منبع: همگردی
انتشار: 13 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 396

به "کدام غذاهای چینی مورد علاقه گردشگران هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام غذاهای چینی مورد علاقه گردشگران هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید