شروع دوره دوم ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی مرتبط با بهبود محیط کسب وکار

به گزارش بالیو، دومین مرحله از طرح ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی مرتبط با بهبود محیط کسب وکار منطبق با قانون بهبود مستمر محیط کسب وکار از فردا به مدت 20 روز توسط مرکز آمار و اطلاعات مالی اتاق ایران انجام خواهد شد.

شروع دوره دوم ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی مرتبط با بهبود محیط کسب وکار

در این آمارگیری که اجرای آن به صورت سالانه طراحی شده، میزان رضایت فعالان مالی از عملکرد 44 دستگاه­ اجرایی در سطوح استانی و ملی (28 دستگاه­ اصلی و 16 دستگاه فرعی مرتبط با محیط کسب وکار) در قالب چهار مولفه: 1- سهولت در فرایندهای اداری و سرعت در ارائه خدمات، 2- کیفیت رسیدگی به درخواست های قانونی مراجعان، 3- نحوه رفتار با فعالان مالی و تکریم ارباب رجوع و 4- شفافیت و اطلاع رسانی در زمینه نحوه ارائه خدمات، مورد پرسش و ارزیابی قرار خواهد گرفت.

همچنین در طول این مدت، پرسشنامه الکترونیکی به صورت برخط توسط بیش از 3 هزار و 200 فعال مالی تکمیل خواهد شد و علاوه بر آن، امکان آمارگیری تلفنی با یاری رایانه توسط کارشناسان اتاق ایران نیز در صورت تمایل فعال مالی وجود دارد.

همانگونه که در طرح پایش ملی محیط کسب وکار نیز مورد توجه قرار گرفته است امتیاز 1 به معنی رضایت کامل از عملکرد دستگاه و امتیاز 10 به معنی عدم رضایت از عملکرد دستگاه خواهد بود.

در نخستین دوره از اجرای این طرح که توسط مرکز آمار و اطلاعات مالی اتاق ایران در اردیبهشت ­ماه سال گذشته اجرا و نتایج آن منتشر شد، عملکرد 40 سازمان و نهاد ملی و استانی در قالب دوگروه عمده (28 دستگاه­ اصلی و 12 دستگاه فرعی مرتبط با محیط کسب وکار) توسط بیش از 1 هزار و 570 فعال مالی منتخب از زیر مجموعه سه اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون در سال 1397 مورد ارزیابی قرارگرفت.

بر اساس یافته­ های این طرح، رقم شاخص ملی در سال 1397 معادل عدد 20.5 به دست آمده است که نشان ­دهنده شرایط متوسط رضایت فعالان مالی از عملکرد مجموع دستگاه ­های اجرایی کشور در سال 1397 بوده است.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از پاییز سال 1395 و براساس ماده 4 قانون بهبود مستمر محیط کسب وکار، با اجرای 14 دوره طرح پایش ملی محیط کسب وکار، موانع اصلی پیش­روی فعالان مالی را شناسایی نموده و شاخص­ های ملی، استانی، بخشی و فعالیتی مرتبط با محیط کسب وکار کشور را نیز محاسبه و منتشر می کند.

به منظور برطرف این موانع، بهبود شرایط شاخص ­های ملی و ارتقای صندلی کشور در ارزیابی­ های بین ­المللی مرتبط با محیط کسب وکار، در سال­ های اخیر تکالیف متعددی براساس قانون بهبود مستمر محیط کسب وکار، قانون برنامه ششم توسعه و مصوبه ­های هیئت وزیران، برای دستگاه ­های اجرایی مشخص شده است. با توجه به اینکه ارزیابی عملکرد دستگاه­ های اجرایی در زمینه بهبود محیط کسب وکار به طور مستقیم از نتایج طرح پایش ملی محیط کسب وکار امکان­پذیر نیست، اتاق ایران مصمم شده تا با اجرای طرح آماری نظرسنجی از فعالان مالی سراسر کشور، عملکرد سازمان­ها، نهادها و دستگاه­های اجرایی مرتبط با محیط کسب وکار را به طور مستقل مورد ارزیابی قراردهد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 18 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1241

به "شروع دوره دوم ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی مرتبط با بهبود محیط کسب وکار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع دوره دوم ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی مرتبط با بهبود محیط کسب وکار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید