آنچه در همایش دوسالانه آزفا گذشت

به گزارش بالیو، همایش دو سالانه آزفا با موضوع استانداردسازی مواد آموزشی در آموزش فارسی به غیرفارسی زبانان برگزار گردید.

آنچه در همایش دوسالانه آزفا گذشت

به گزارش خبرنگاران،به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، دومین همایش دو سالانه آزفا با همکاری این بنیاد و دانشگاه شهید بهشتی و با حضور غلامعلی حداد عادل، رئیس و رضامراد صحرایی، معاون بنیاد سعدی، ابولقاسم اسماعیل پور رئیس مرکز آزفا و دکتر صدوق رئیس دانشگاه شهید بهشتی و استادان آموزش زبان فارسی؛ دکتر ایوانف-رئیس کرسی زبان فارسی دانشگاه مسکو-، فلیحه کاظمی-رئیس کرسی زبان فارسی دانشگاه بانوان لاهور پاکستان-، احمد صفار مقدم -استاد آموزش زبان فارسی- و جمعی از دانشجویان و استادان رشته آزفا و فارسی آموزان مرکز آزفای شهید بهشتی 21 آبان ماه افتتاح شد.

حداد عادل -رئیس بنیاد سعدی- در این همایش با بیان این که وظیفه اصلی این بنیاد، گسترش زبان فارسی در فراسوی مرزهای ایران است، گفت: این بنیاد همواره کوشش نموده تا گسترش زبان فارسی، با استفاده از افراد متخصص آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان در فراسوی مرزهای ایران دنبال گردد.

او با اشاره به موضوع استاندارد سازی مواد آموزشی در دومین همایش دو سالانه آزفا شرح داد: هر نوع آموزشی مستلزم استاندارد سازی است و به خصوص در مورد آموزش زبان فارسی به خارجی ها اگر بر اساس استاندارد معین عمل نگردد، توفیقی نخواهیم یافت. به عنوان مثال اگر دانشجوی خارجی برای تحصیل به ایران بیاید، باید استاندارد معینی داشته باشیم تا سطح زبان فارسی او را تشخیص دهیم و همچنین معین کنیم که این دانشجو برای تحصیل در ایران به چه مدت فراگیری زبان فارسی، احتیاج دارد.

رئیس بنیاد سعدی همچنین گفت: بنیاد سعدی در پی آن نیست که تمام امور آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان را در دست بگیرد و برای چنین امری به همت تمام موسسات مرتبط احتیاج دارد. یکی از وظایف مهم بنیاد سعدی که در اساسنامه ان نیز گنجانده شده است، معین استاندارد آموزش زبان فارسی و ترویج آن به تمام موسسات و مراکز آزفا است.

او سپس اعلام کرد: برای آموزش هر زبانی یک استاندارد ثابتی وجود دارد که تمام موسسات و نهادهای آموزش آن زبان از این استاندارد واحد تبعیت می نمایند. نکته مهم این است که چنین استانداردی را یک نهاد ایجاد کند و سایر موسسات برااساس این استاندارد عمل نمایند.

حداد عادل همچنین گفت: در بنیاد سعدی چه در تالیف کتاب و فراوری نرم افزار و چه در خصوص تربیت معلم نگاه ما به استاندارد معطوف است. تا بدانیم برای هر زبان آموز در هر سطحی چه کتاب و مطالب آموزشی باید به کار گرفت و چه انتظاراتی از او باید داشت.

رئیس بنیاد سعدی در خاتمه گفت: اهمیت برگزاری دومین همایش دو سالانه آزفا این است که توجه تمام دست اندرکاران اموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان را به مسئله اهمیت استاندارد جلب می نماید.

در بخش دیگری از این مراسم رضامراد صحرایی -معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی- با بیان این که اکنون مسائل تازه و مهمی پیش روی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان قرار داد، شرح داد: دانستن این مسائل به ما یاری می نماید تا در آموزش زبان فارسی روش درستی در پیش بگیریم. اولین مسئله این است که زبان فارسی زبان چندم فارسی آموز است؛ آنالیز ها نشان داده اند که بیش از 70 درصد فارسی آموزان زبان فارسی را به عنوان زبان دوم خود یاد نمی گیرند. مسئله دوم مسائل پردازشی زبان فارسی، مانند تمایز خط و سواد زبان فارسی و ویژگی های خط زبان فارسی به عنوان خط های نیمه شفاف است. چرا که خط فارسی ویژگی های منحصر بفردی مانند از راست به چپ نوشتن، پیوسته نوشتن و پر نقطه بودن است که فارسی آموز را در یادگیری دچار مسائلی می نماید.

او اضافه کرد: مسئله سوم فارسی به عنوان زبان میراثی است یکی از مهم ترین جنبه های این مسئله نبود برنامه ریزی برای آموزش زبان فارسی برای نسل های سوم و چهارم ایرانیان است. اهمیت این موضوع زمانی پر رنگ تر می گردد که بدانیم، موسسه CIA در آمریکا طی سال های 007 تا 2011 تنها، 750 میلیون دلار برای آموزش زبان هایی نظیر چینی، فارسی و عربی بودجه صرف نموده است.

به گفته معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی، سایر مسائل مهم آموزش زبان فارسی به خارجی ها شامل؛ اهمیت دستور زبان فارسی در آموزش، اهمیت آموزش واژه های زبان فارسی و چگونگی آموزش آنها، فارسی آموزان خارجی با چه اهدافی زبان فارسی را می آموزند، آموزش زبان فارسی یا ادیبات فارسی با در نظر داشتن جنبه هایی همچون؛ فرق متن ادبی و متن زبانی، فرق زبان و ادبیات، تجارت موفق دنیای در نحوه انتقال پیغام ادبی، مسائل فرهنگی و بینافرهنگی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، تربیت مدرس زبان فارسی، آزمون سازی زبان فارسی، برنامه راهبردی آموزش زبان فارسی در دنیا و پژوهش های آموزش زبان دوم و کاربرد آن در آزفا می شوند.

ایوانف رئیس کرسی زبان فارسی در دانشگاه مسکو نیز گفت: در روسیه حدود 20 موسسه برای آموزش زبان فارسی وجود دارد و حدود 2000 نفر فارسی را یاد می گیرند. در برخی موسسات در کنار آموزش فارسی، ادبیات، تاریخ، فرهنگ و اقتصاد ایران را نیز آموزش می دهند.

او همچنین گفت: دانشگاه ما کتاب های آموزش زبان فارسی نیز تالیف می نماید که باید در این کار بسیار دقیق باشیم زیرا کتاب های ما یک معیار خواهد بود.

این استاد روسی در ادامه اعلام کرد: در آموزش زبان فارسی مهم ترین مسائل ما در روسیه مربوط به خط فارسی و آوانویسی لاتین است. برای تالیف کتاب های خود ما قواعد معیار فرهنگستان زبان و ادب فارسی را در نظر می گیریم. چنانچه در روسیه نیز چنین فرهنگستانی وجود دارد و تمامی نهادها قواعد فرهنگستان زبان روسی را رعایت می نمایند.

در ادامه مراسم، فلیحه کاظمی، رئیس کرسی فارسی دانشگاه بانوان لاهور در سخنرانی خود گفت: هر چند عواملی چون گویش، جغرافیا، فرهنگ، تاریخ از موثرترین عوامل در معین استانداردها در آموزش است، یافتن یک استاندارد مشترک کاری بسیار جامع می طلبد تا کارکردی برای همه ملل و فارسی آموزان از سرزمین های مختلف داشته باشد.

او اضافه کرد: به نظر من ایجاد جاذبه و یافتن فصل مشترک در زمینه های نژادی، تاریخی، فرهنگی، ایجاد دورنمای روشنی پس از آموختن زبان در عرصه اشتغال و نیز یافتن بسترهای نو در زمینه در زمینه پژوهش می تواند افراد جدیدی را بر سر این خوان یعنی زبان فارسی بنشاند.

در خاتمه مراسم افتتاحیه دومین همایش دو سالانه آزفا از دکتر ایوانف، رئیس کرسی زبان فارسی دانشگاه مسکو و فلیحه کاظمی رئیس کرسی زبان فارسی در دانشگاه دولتی بانوان لاهور پاکستان به پاس سال ها کوشش در ترویج و آموزش زبان فارسی تقدیر شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 فروردین 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 101

به "آنچه در همایش دوسالانه آزفا گذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه در همایش دوسالانه آزفا گذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید