آیا وقتی از شارژر استفاده نمی کنیم باید آن را برق بیرون بکشیم؟

به گزارش بالیو، شارژرهای گوشی، لپ تاپ و تبلت شما واقعا چقدر انرژی مصرف می نمایند؟ آیا زمانی که از شارژر استفاده نمی کنیم باید آن را از برق بیرون بکشیم؟ در این مطلب به محاسبه مصرف برق چندین شارژر کوشش می کنیم به این سوال پاسخ بدهیم تا در این زمینه بتوانید به راحتی تصمیم بگیرید.

آیا وقتی از شارژر استفاده نمی کنیم باید آن را برق بیرون بکشیم؟

پریز برق هوشمند بی سیم مدل CTB-PLG01

690,000

تومان

پریز برق هوشمند اینوگی کد 8593

380,000

تومان

خرید پریز برق هوشمند از خبرنگاران

مشاهده همه

میزان مصرف برق شارژر در زمانی که فعال نیست

در زمینه مصرف برق وسایلی که فعال نیستند ولی به پریز برق وصل هستند، اصطلاحاتی مانند خون آشام های انرژی استفاده می گردد. در هر خانه تعداد زیادی از خون آشام های انرژی وجود دارد و مثلا می توانیم به تلویزیون ها اشاره کنیم که مصرف برق آن ها حتی در حالت خاموش هم بالاتر از حد انتظار است.

با در نظر گرفتن این موضوع، ممکن است بعضی کاربران بر این باور باشند که برای کاهش مبلغ قبض برق، باید حتی شارژرها را هم از برق بیرون بکشند. در این میان باید ببینیم آیا اصلا انجام چنین کاری را مبلغ قبض برق را به طور قابل توجهی کاهش می دهد یا نه.

چگونه میزان گیری کردیم (و چگونه شما هم می توانید)

برای میزان گیری مصرف برق شارژر های مختلف از دستگاه سنجش مصرف برق استفاده می کنیم. بیشتر این دستگاه ها در کنار میزان گیری مصرف برق وسایل برقی، در صورت دریافت مبلغ برق، می توانند هزینه مصرف برق مصرف شده را هم محاسبه نمایند. برای افرادی که روی این موضوع حساس هستند، این دستگاه ها می توانند بسیار مثمر ثمر باشند. نحوه عملکرد آن ها هم بسیار ساده است و عمدتا در این زمینه دقت بسیار بالایی را ارائه می دهند.

دستگاه سنجش میزان مصرف برق بنتک مدل GM89

790,000 تومان

مشاهده و خرید

طبیعتا دستگاه های سنجش مصرف برق خانگی برای استفاده به وسیله کاربران معمولی ساخته شده اند و به همین دلیل برای آنالیز مصرف برق پایین تر از 1 وات دچار مشکل می شوند. البته به طور کلی توصیه می گردد که این نوع دستگاه ها را برای مصرف برق بالاتر از 10 وات استفاده کنید. بعضی کاربران که از سیستم های دسکتاپ استفاده می نمایند، برای آنالیز مصرف برق سیستم موردنظر به بهره گیری از این دستگاه های سنجش مصرف برق روی می آورند.

اگر می خواهید مصرف برق دستگاه هایی با توان مصرفی بسیار پایین را میزان گیری کنید، باید از تجهیزات بسیار پیچیده تری در سطح آزمایشگاهی استفاده کنید. با توجه به اینکه شارژرها در صورت عدم استفاده برق بسیار کمی را مصرف می نمایند، در این آزمایش برای افزایش دقت، یک لامپ 75 وات را هم به آن وصل می کنیم تا همیشه مصرف برق 75 واتی را داشته باشیم و نوسانات راحت تر و دقیق تر محاسبه شوند. طبیعتا انجام چنین کاری قرار نیست نتایج بسیار دقیقی در اختیار شما قرار دهد اما با این کار تا حد زیادی می توانیم بر محدودیت های دقت تشخیص دستگاه های سنجش مصرف برق غلبه کنیم.

بنابراین اگر می خواهید از دستگاه های سنجش مصرف برق برای آنالیز دستگاه های دارای توان مصرفی پایین استفاده کنید، بهتر است در کنار آن یک محصول با توان مصرفی ثابت مانند لامپ را وصل کنید و سپس به راحتی بعد از دریافت میزان مصرف، عدد ثابت موردنظر را از عدد نهایی کم کنید.

مدل های مختلف شارژر در صورت استفاده نشدن چقدر برق مصرف می نمایند؟

بعد از ارائه توضیحات مفصل در خصوص چگونگی انجام این میزان گیری، حالا باید به اصل مطلب بپردازیم. همین ابتدا باید بگوییم که طبیعتا در این تست قرار نیست تمام شارژرهای موجود در بازار مورد آنالیز قرار بگیرند زیرا در بازار شاهد هزاران مدل مختلف شارژر هستیم. اما در هر صورت با توجه به تنوع شارژرهای تست شده، می توانید تا حد زیادی روی نتیجه به دست آمده از آزمایش ها حساب کنید.

پریز برق هوشمند تپو مدل Tapo P100 مجموعه دو عددی

899,000 تومان

مشاهده و خرید

شارژرهای گوشی و تبلت عملا مصرف جانبی ندارند

اگر تا به حال با یکی از دوستان یا اطرافیان وارد این بحث شده اید که آیا شارژر گوشی و تبلت در صورت استفاده برق قابل توجهی را مصرف می نمایند، حالا می توانید با آمار و ارقام دقیق این بحث را انجام دهید. همانطور که گفتیم، دستگاه های سنجش مصرف برق خانگی برای مصرف های زیر 1 وات نمی توانند عملکرد خوبی داشته باشند. در خصوص شارژر گوشی و تبلت هم به نظر می رسد مصرف برق آن ها به حدی کم است که این نوع دستگاه ها عملا نمی توانند کار زیادی انجام دهند.

برای این آنالیز، انواع و اقسام شارژرهای تبلت و گوشی را به دستگاه سنجش مصرف برق وصل کردیم ولی عملا رقم دقیقی به دست نیامد زیرا مصرف برق آن ها بسیار پایین است. اما وقتی که 10 شارژر و حتی بیشتر را به این دستگاه وصل کردیم، تازه در این حالت بود که با رقم ثابتی روبرو شدیم. برای این کار از شارژرهای معمولی تا شارژرهای سریع مورد استفاده قرار گرفته است. در این شرایط بود که مجموع این شارژرها رقم مصرف 2 وات را ثبت کردند که البته برای بهبود دقت، یک لامپ 75 واتی هم در کنار آن ها مورد استفاده قرار گرفته است.

همانطور که گفتیم برای آنالیز مصرف دستگاه هایی که انرژی بسیار کمی مصرف می نمایند، باید از تجهیزات گرا ن قیمت آزمایشگاهی استفاده کنیم اما با توجه به این آنالیز، به نظر می رسد شارژر گوشی های هوشمند در صورت عدم استفاده، بین 0.05 تا 0.1 وات را مصرف می نمایند که رقم بسیار ناچیزی محسوب می گردد. برای اینکه ناچیز بودن این رقم را بهتر درک کنید، باید بگوییم که یک لامپ LED ساده بین 5 تا 7 وات انرژی مصرف می نماید. بنابراین شارژرها برای اینکه در حالت عدم استفاده به مصرف انرژی یک لامپ LED نزدیک شوند، باید حدود 100 عدد از آن ها را برق وصل کنید.

پریز برق هوشمند برادلینک مدل SP4L-EU بسته دو عددی

940,000 تومان

مشاهده و خرید

شارژرهای لپ تاپ هم بسیار کم مصرف هستند

شارژر لپ تاپ معمولا میزان نسبتا بزرگی دارد و بنابراین بعضی کاربران بر این باور هستند که به علت همین میزان بزرگ، حتی در صورت استفاده نکردن از آن ها هم برق زیادی را مصرف می نمایند. اما به نظر می رسد پیشرفت های به دست آمده در زمینه فناوری شارژرها، منجر به بهینه شدن مصرف این شارژرها هم شده است.

در این مورد هم مصرف برق انواع و اقسام شارژرهای لپ تاپ ها مورد آنالیز قرار گرفته است. از شارژرهای غول پیکر لپ تاپ های گیمینگ گرفته تا شارژرهای کوچک تر مربوط به لپ تاپ های گیمینگ و حتی کروم بوک ها. در این مورد هم مانند شارژر های گوشی، برای اینکه بتوانیم به رقم قابل توجهی برسیم مجبور شدیم تعداد زیادی از این شارژرها را به دستگاه سنجش مصرف برق وصل کنیم. حتی شارژر غول پیکر مختص لپ تاپ گیمینگ هم در صورت عدم استفاده، برق قابل توجهی را مصرف نمی نماید.

در این میان، تعدادی از شارژرهای بسیار قدیمی مربوط به بیش از 15 سال قبل مورد استفاده قرار گرفتند و در خصوص این شارژرها باید بگوییم که هرکدام از آن ها در صورت استفاده نشدن، چند وات را مصرف می نمایند. بنابراین عملا می توانیم بگوییم که اگر شارژر لپ تاپ شما مربوط به 10 تا 15 سال گذشته است، در این شرایط و در بدترین حالت فقط 1 وات مصرف می نماید.

بهتر است شارژر ابزار برقی را از پریز بیرون بکشید

برخلاف شارژرهای گوشی و لپ تاپ که در صورت فعال نبودن عملا هیچ برقی را مصرف نمی نمایند، در زمینه شارژر مختص ابزارهای برقی نمی توانیم چنین صحبتی را مطرح کنیم. البته مانند شارژر لپ تاپ ها، در این زمینه هم بین شارژرهای قدیمی و نو تفاوت قابل توجهی دیده می گردد. به عنوان مثال می توانیم به شارژر استفاده شده برای ماشین چمن زنی Ryobi 40V اشاره کنیم که با وجود اینکه انرژی بالایی را برای این ابزار ارائه می نماید، اگر فعال نباشد برق بسیار جزئی و نامحسوسی را مصرف می نماید.

اما شارژرهای بسیار قدیمی ابزارهای برقی که بیش از 15 سال قبل فراوری شده اند، در این شرایط بین 5 تا 10 وات برق مصرف می نمایند که عدد بالایی برای آن ها محسوب می گردد. بنابراین اگر از شارژرهای قدیمی برای این نوع ابزارها استفاده می کنید، بهتر است آن ها را متصل به پریز برق نگه ندارید.

پریز برق هوشمند بی سیم مدل CTB-PLG01

690,000 تومان

مشاهده و خرید

شارژرها در صورت عدم استفاده چقدر به قبض برق اضافه می نمایند؟

حالا بعد از آنالیز میزان مصرف برق شارژرها در حالت عدم فعالیت، برای بسیاری از کاربران موضوع مهم این است که در چنین شرایطی، در نهایت چقدر به مبلغ قبض برق اضافه می گردد. شرکت برق برای محاسبه مصرف برق، از واحد کیلووات ساعت استفاده می نماید. برای تبدیل وات به کیلو وات ساعت، ابتدا باید میزان وات را ضربدر تعداد ساعت های مصرف کنید و سپس عدد به دست آمده را تقسیم بر 1000 کنید.

به عنوان مثال فرض می کنیم 5 شارژر همیشه به برق متصل هستند و در صورت عدم استفاده، هرکدام از آن ها 0.05 وات انرژی مصرف می نمایند. مجموع انرژی مصرفی آن ها به 0.25 وات می رسد و در هر روز 0.006 کیلو وات ساعت و در هر ماه 0.18 کیلور وات ساعت برق مصرف می نمایند. در خصوص هزینه های مصرف برق در ایران، این موضوع با توجه به منطقه ها گرمسیر و سردسیر، ساعت استفاده و ماه های مختلف تفاوت دارد. بعلاوه هزینه قبض برق در ایران به صورت پلکانی افزایش پیدا می نماید.

اما حتی در کشورهای اروپایی و آمریکا هم که هزینه های برق بسیار بالا است، شارژرهای لپ تاپ و گوشی عملا رقم کاملا نامحسوس به قبض برق اضافه می نمایند. به عنوان مثال در آمریکا همان 5 شارژر اشاره شده، به طور میانگین مبلغ قبض برق را فقط 0.37 دلار بالا می برند.

بنابراین جدا کردن شارژر از پریز برق تنها در صورت استفاده از شارژرهای بسیار قدیمی منطقی است. این موضوع به خصوص برای شارژرهای قدیمی ابزارهای قدیمی بیشتر صدق می نماید و ممکن است اتصال بعضی از این شارژرها به برق، منجر به مصرف 20 وات انرژی در تمام ساعات شبانه روز گردد که رقم بالایی محسوب می گردد.

پریز برق هوشمند مدل شیان

415,000 تومان

مشاهده و خرید

به جای نگرانی بابت مصرف شارژرها، این کار را انجام دهید

اگر تا اینجای مطلب به خواندن ادامه داده اید، پس بدون شک موضوع صرفه جویی در مصرف برق برای شما اهمیت بسیار زیادی دارد. در این میان سوالی که مطرح می گردد این است که اگر بیرون کشیدن شارژر گوشی و لپ تاپ از برق تاثیر چندانی بر قبض برق ندارد، پس در عوض چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟

جدا کردن تمام وسایل برقی از پریز طبیعتا ضرر ندارد. اما در این میان بهتر است چنین کاری را برای وسایلی انجام دهید که در حالت غیرفعال هم برق قابل توجهی مصرف می نمایند. به عنوان مثال اگر از تلویزیون قدیمی استفاده می کنید، در صورتی که در تمام ساعات به برق متصل باشد، به احتمال زیاد برق زیادی را مصرف می نماید. بنابراین متصل ماندن یک تلویزیون قدیمی به برق مانند این است که در تمام ساعات شبانه روز یک لامپ رشته ای معمولی روشن مانده است.

اگر هم به هر علتی باید بعضی وسایل پرمصرف را به پریز برق متصل نگه دارید، بهتر است از پریزهای هوشمند استفاده کنید. با استفاده از این پریزها، می تواند اتصال برق را زمان بندی کنید تا در ساعاتی که از وسایل موردنظر استفاده نمی کنید، این دستگاه ها به برق دسترسی نداشته باشند. در نهایت در زمینه مصرف انرژی باید بگوییم که بهتر است به طور کامل از لامپ های LED استفاده کنید زیرا این نوع لامپ ها در ازای مصرف کمتر، نور بسیار خوبی را در اختیارتان قرار می دهند.

پریز برق هوشمند بی سیم مدل CTB-PLG01

690,000

تومان

پریز برق هوشمند اینوگی کد 8593

380,000

تومان

خرید پریز برق هوشمند از خبرنگاران

مشاهده همه

منبع: HowToGeek

سوالات متداول

اگر تمام دستگاه های برقی از پریز بیرون کشیده شوند، آیا مبلغ قبض برق به طور قابل توجهی کاهش پیدا می نماید؟

در برترین حالت ممکن است فقط 5 تا 10 درصد از مبلغ قبض برق کاهش پیدا کند.

چگونه می توانیم از میزان مصرف برق یک دستگاه خبردار شویم؟

برای این کار می توانید از دستگاه های سنجش مصرف برق یا پریزهای هوشمند استفاده کنید که با قیمت مناسبی در خبرنگاران به فروش می رسند.

آیا شارژرهای گوشی و لپ تاپ در صورت عدم استفاده هم برق زیادی مصرف می نمایند؟

برای شارژر گوشی ها میزان مصرف برق آن ها در حالت غیرفعال، عملا نزدیک به صفر است. برای شارژر لپ تاپ ها هم اگر این شارژر طی 10-15 سال گذشته فراوری شده باشد، لازم نیست نگران مصرف برق آن باشید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 اسفند 1401 بروزرسانی: 27 اسفند 1401 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 2349

به "آیا وقتی از شارژر استفاده نمی کنیم باید آن را برق بیرون بکشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا وقتی از شارژر استفاده نمی کنیم باید آن را برق بیرون بکشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید