اتحادیه آفریقا در مرکز توجه اروپا

به گزارش بالیو، اتحادیه اروپا استفاده از شانس ها و فرصت های مالی در اتحادیه آفریقا را در دستور کار و مرکز توجه خود قرار داده است.

اتحادیه آفریقا در مرکز توجه اروپا

با ما سفر کنید و با تور ترکیبیی اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه تاگس شاو آلمان در مطلبی نوشت: اتحادیه اروپا نمی خواهد تنها با بحران ها در قاره آفریقا مبارزه کند، بلکه شانس ها و فرصت های مالی در این منطقه هم مورد توجه این اتحادیه واقع شده است.

به همین دلیل اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در اولین هفته عهده داری این مسئولیت مهم در اتحادیه اروپا در ماه دسامبر به اتیوپی سفر کرد و در آنجا با همتای آفریقایی خود ملاقات کرد.

امروز هم قرار است نمایندگانی از اتحادیه آفریقا با رئیس کمیسیون اروپایی ملاقات و تبادل نظر نمایند.

فون در لاین در ماه دسامبر تاکید نمود که آفریقا شریکی است که اتحادیه اروپا روی آن حساب می نماید. اما این اتحادیه از آفریفا چه می خواهد؟

نام های اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقا به نظر مشابه می رسند اما این دو تشکل از نظر قدرت و ساختار قابل قیاس نیستند.

سازمان وحدت آفریاقا با هدف ارتقای صلح، اتحاد و همکاری بین کشورهای آفریقایی در تاریخ 25 ماه می سال 1963 در آدیس ابابا پایتخت اتیوپی بنیان نهاده شده و نام این سازمان از سال 2002 به اتحادیه آفریقا تغییر یافت. این اتحادیه بر اساس نمونه اتحادیه اروپا تاسیس شد. اهداف تشکیل این تشکل صلح، امنیت و پایداری در آفریقا و استانداردهای زندگی بالاتر است.

یک مسئله در اتحادیه آفریقا این است که هر کشور آفریقایی می تواند عضو آن گردد. هیچ گونه شرط سیاسی و مالی برای ورود به این تشکل و مذاکرات طولانی مدت مشابه عضویت در اتحادیه اروپا برای اتحادیه افریاقا وجود ندارد.

البته در این میان کوشش هایی برای آغاز به حرکت هماهنگ در آفریقا شکل گرفته است که بخصوص به وسیله یک پروژه بزرگ موسوم به ایجاد یک منطقه تجارت آزاد آفریقا در پیش گرفته می گردد. به این ترتیب این اتحادیه با فراوری ناخالص ملی حدود 2.5 تریلون دلار هشتمین اقتصاد بزرگ جهان خواهد شد. اولین قدم ها برای تجارت در یک بازار داخلی مشترک از اوایل جولای امسال میلادی امکان پذیر خواهد بود که البته هنوز همه کشورهای این اتحادیه این آمادگی را ندارند. راه برچیده شدن موانع تجاری با این اتحادیه همچنان سخت و طولانی است.

این روزنامه آلمانی در بخش دیگری از این گزارش نوشت: این قاره همچنان درگیر بحران ها و مناقشاتی است که ما آن را در درگیری های لیبی، ناپایداری ها و تروریسم در ساحل آفریقا و یا نیجریه می بینیم. با این همه آفریقا برای حرکت در راستا رو به جلو کوشش می نماید.

اقتصاد این اتحادیه رشد خواهد نمود و جمعیت این قاره در دو دهه آینده احتمالا دو برابر خواهد شد و بسیاری از دولت ها و تشکل ها می خواهند در این آینده و مزایای آن شریک باشند و اتحادیه اروپا هم برای این منظور کوشش می نماید.

رئیس جمهور آلمان هم در راستای این سیاست اروپا سفر 3 روزه ای را به کنیا انجام داده است.

فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپایی خواهان یک شراکت تنگاتنگ با اتحادیه اروپا بوده و تاکید می نماید که این شراکت ها باید در سطوح برابر انجام گردد. اما این گفته وی دقیقا چه معنایی دارد تعیین نیست.

فون در لاین می خواهد اواسط ماه مارس امسال میلادی یک استراتژی جدید اروپا در اتحادیه آفریاقا را معرفی کند. در پاییز امسال هم سران کشورهای اروپایی برای برگزاری نشست آفریقا-اتحادیه اروپا در بروکسل گرد هم می آیند.

کشورهای دیگر هم سرمایه گذاری در آفریقا را مد نظر قرار داده اند که از جمله این کشورها چین است. چین همچنین مشغول ساخت جاده ها، فرودگاه ها، بنادر و اتصالات ریلی در چندین کشور این اتحادیه است. چین همچنین در جیبوتی اولین پایگاه نظامی خود را می سازد.

روسیه هم در آفریقای مرکزی و ترکیه در سومالی به دنبال اعمال نفوذ بیشتر هستند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 22 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 930

به "اتحادیه آفریقا در مرکز توجه اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتحادیه آفریقا در مرکز توجه اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید