افزایش نقش آفرینی کسب وکارهای فناور در مهاجرپذیری ایران

به گزارش بالیو، یکی از زمینه های اصلی در حوزه مهاجرت های بین المللی، مهاجرت با هدف اشتغال در شرکت ها است. نوعی از مهاجرت که با توسعه زیرساخت های فناورانه افزایش می یابد

افزایش نقش آفرینی کسب وکارهای فناور در مهاجرپذیری ایران

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،بخش قابل توجهی از مهاجران در سراسر دنیا، اشتغال در یک شرکت یا راه اندازی کسب و کار فناورانه خود را راه اندازی نمایند به کشورهای دارای ظرفیت مهاجرپذیری یا زیرساخت های لازم برای ایجاد یا توسعه یک کسب و کار مهاجرت می نمایند.

عمده کشورهای پیشرفته، مهم ترین مقصدهای مهاجرتی نیروی انسانی برای اشتغال به شمار می رود و بسیاری از کشورهای مهاجرپذیر در این حوزه، ضمن توسعه کسب و کار خود، زمینه را برای ایجاد توسعه و رونق در فراوری داخلی و صنعتشان را رقم می زنند.

همه گیری و بازار مهاجرت های کاری

با شیوع ویروس کرونا، بخش قابل توجهی از فعالیت های بازارهای دنیای تحت تاثیر قرنطینه و شرایط بهداشتی نهاده شد و بازار نیروی کار مهاجر نیز دست خوش تغییرات شدیدی شد. پس از شیوع کرونا، با کاهش مقدار فعالیت و خدمت رسانی کسب وکارها کاهش یافته که موجب از بین رفتن شغل یا کاهش ساعات کاری بود. این موضوع به کاهش 4.4 درصد از فراوری ناخالص دنیای منجر شد.

استقبال از مهاجرت های کاری اگرچه در دو سال اخیر و با شیوع کرونا فرایندی کاهشی داشت، اما آمارهای سازمان بین المللی کار نشان می دهد که بیش از 169 میلیون نفر در پی ایجاد کسب و کار یا اشتغال که 41.5 درصد آن را زنان و 58.5 درصد مردان بوده اند.

نقش آفرینی نوآوری شرکت ها در مهاجرپذیری

توسعه کسب وکارهای فناورانه و نوپا، باعث شده است مقدار اقبال شرکت های فعال در حوزه خدمات از نیروی انسانی مهاجر بیش تر باشد. به طوری که 66 درصد از نیروی کار مهاجر بین المللی در بخش خدمات فعالیت دارند و این در حالی است که 26 درصد در بخش صنعت و تنها 7درصد در کسب وکارهای بخش کشاورزی اشتغال دارند.

کشورهای فناور در سه منطقه اصلی شمال، جنوب و غرب اروپا، آمریکای شمالی، و کشورهای عربی منطقه ها اصلی پذیرنده نیروی کار مهاجر هستند که میزبان بیش از 60 درصد از نیروی کار مهاجر هستند.

با کاهش فرایند شیوع کرونا در دنیا از یک سو و افزایش فعالیت کسب و کارهای نوآورانه و استارتاپی از سوی دیگر، زمینه برای مهاجرپذیری مجددا در حال اصلاح شرایط ناشی از شیوع کرونا و افزایش حجم فعالیت ها است. به طوری که تعدادی از کشورهای اروپایی و آمریکایی، با ارائه تسهیلات و حمایت های گسترده، در کوشش برای جذب مهاجران بین المللی با هدف توسعه کسب وکارهای فناور و استارتاپی هستند.

ایران و مهاجرپذیری

یکی از زمینه های اصلی مهاجرت ها در ایران، مربوط به حوزه کار بوده است و پیمایش ها نشان داده است که فعالیت های کسب وکارانه و انگیزه های مالی مهم ترین عامل در مهاجرت های بین المللی ایرانیان به شمار می رود.

با توسعه اکوسیستم نوآوری و فناوری در ایران، شکل گیری و رونق کسب وکارهای دانش بنیان و خلاق، زمینه برای ماندگاری و جذب نیروی انسانی فراهم شده است. مقدار اشتغال ایجاد شده به وسیله شرکت های دانش بنیان و خلاق بیش از 300هزار نیروی انسانی نشان می دهد این اکوسیستم از ظرفیت های لازم برای استفاده از نیروی انسانی داخلی و بعلاوه متخصصان غیر مقیم برخوردار است.

به همین دلیل، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با ایجاد زمینه حمایتی لازم برای توسعه این کسب وکارها، برنامه های جذب متخصصان و کارآفرینان ایرانی غیر مقیم و ایجاد بستر لازم برای راه اندازی کسب و کارهای دانش بنیان و خلاق به وسیله آن ها، راستا مهاجرپذیری را هموار نموده است.

اما تحقق این سیاست ها و راهبردها نیازمند تعامل و همکاری سایر دستگاه ها، حمایت از تسهیل ورود نیروی انسانی نخبه و هموارکردن و حمایت از ایجاد و توسعه کسب و کارهای دانش بنیان و خلاق است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 2009

به "افزایش نقش آفرینی کسب وکارهای فناور در مهاجرپذیری ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش نقش آفرینی کسب وکارهای فناور در مهاجرپذیری ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید