بنای فلورانس, قدیمی ترین بنای این شهر اروپایی

به گزارش بالیو، بنای فلورانس

مردمان فلورانس مدتها بر این باور بوده اند که بنای فلورانس در گذشته محلی در عصر باستان بوده که بعدها به کلیسای مسیحیان مبدل شده است. ولی این موضوع به طور کلی صحیح نیست, هر چند که بسیاری از خرابه های بناهای رومی را این بنا در دل خود جای داده است و روی خانه ایی رومی قرار گرفته است که روکش آن موزاییک و بین قرون چهارم و پنجم میلادی ساخته شده است و به دلیل قدمت ساخت آن, قدیمی ترین ساختمان این شهر افسانه ای در ایتالیا قلمداد می گردد. در ادامه با خبرنگاران همراه شوید:

بنای فلورانس, قدیمی ترین بنای این شهر اروپایی

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

در زمان قرون وسطی, این بنا بطور قابل ملاحظه ایی بزرگتر و زیباتر شد. در ابتدا بیشترین توجه به بخش درونی آن شد و به همین دلیل, کف و دیوار آن بطور کامل با سنگ مرمر در قرن یازدهم میلادی پوشیده شد. دیواره های بنا با ستونهای مجسمه دار باستانی و با طرح های هندسی زیبا تزئین شدند و در کف آن گل رز بسیار قشنگی با سنگ مرمر حکاکی شد. در اوایل قرن دوازدهم, بیرونی سنگی آن با سنگ مرمرهای سبز و سفید پوشانده شد. از اواسط تا اواخر قرن دوازدهم, فلورانسی ها یک طبقه کوچک دیگر, یک سقف هرمی شکل و فانوس به این مجموعه افزوده شد.

در اواخر دوره گوتیک و اوایل رنسانس, درهای برنزی معروف بنا به این مجموعه اضافه شد. اولین در شرقی آن (در حال حاضر در جنوبی است) بوسیله آندریا پیسانو بین سالهای 1336-1330 ساخته شد. در جناح شمالی آن لورنزو گیلبرتی بین سالهای 24-1401 طراحی کرد و در بخش شرقی آن در حال حاضر که معروف به درهای بهشت می باشند بوسیله ژیبرتی در طول سالهای 52-1425 ساخته شد.

بنای فلورانس در قلب شهر تاریخی فلورانس درست کنار کلیسا جامع این شهر قرار گرفته است. در شرقی بنا درست رو به روی ورودی غربی کلیسا جامع قرار گرفته است. مثل تمام بناهای مسیحی باستان, ساختمان آن به شکل هشت ضلعی است. قدمت طبقه اصلی این بنا به دوران باستان بر می گردد, که حدود قرن چهارم یا پنجم می گردد. ولی بالاترین طبقه بنا, بام هرمی و فانوس آن قدمت شان به قرن دوازدهم می رسد. تمام بخش بیرونی آن با سنگ های مرمر پوشیده است تا با الگوهای هندسی اطراف آن تناسب داشته باشد.

اولین سه در برنزی بزرگ این بنا بوسیله مجسمه ساز سبک گوتیک آندریا پیسانو بین سالهای 36-1330 ساخته شد. این همان در شرقی اصلی است که بعدها به قسمت جنوبی آن منتقل شد تا فضا را برای درهایی که ژیبرتی آنها را طراحی و می سازد, ایجاد گردد.درهای ساخته دست پیسانو شامل 28 پانل چهارگوش مربعی است. حدود شش سال طول کشید تا ساخت پانل ها به اتمام برسد که البته فردی به نام لئوناردو داوانزانو که طلاسازی اهل ونیز بود به وی در این امر یاری کرد.

یک نوشته به زبان لاتین که بالای سردر حک شده است, نام سازنده آن را فاش میکند. معنای نوشته به این توضیح است: آندریا پیسانو مرا در سال 1330 ساخته است.مضمون داستانهایی که بر روی درها طراحی و ساخته شده است روایتگر زندگی جان تعمید نماینده و هشت فضیلضتی هستند که در کتب مقدس به آنها اشارت رفته است. پانل ها به ترتیب از بالا به پایین چیده شده اند و ابتدا بال چپ و بعد بال راست این روایتها را در خود جای داده اند.

بسیاری از مورخین هنری آغاز رنسانس در ایتالیا را از سال 1401 می پندارند, سالی که لورنزو ژیبرتی جایزه هیات داوران را برای طراحی و ساخت درهای شرقی بنا را به خود اختصاص داد. در آن موقع این هنرمند فقط 21 سال بیشتر نداشت و طرح او که مربوط به تصویر کشیدن قربانی کردن اسحاق به دست پدرش حضرت ابراهیم بود, توانست بسیاری از بزرگان این عرصه را مثل فیلیپو برونلشی, دوناتلو و ژاکوبو دلا کوئرسیا را شکست دهد. برونلشی فردی بود که بسیار رقیب نزدیکی برای ژیبرتی محسوب می شد و ممکن بود از او برای ساخت درهای مورد نظر بنا دعوت به عمل می آمد, ولی او در شهر نماند و راهی شهر رم شد.

مضمون طراحی شده روی این درها بعدها تغییر یافت و بر اساس کتاب عهد جدید مسیحیان شد. بنابراین, از ژیبرتی دوباره خواسته شد تا درهایی که قبلا طراحی و ساخته بود بطور کلی با کارهای اولیه سبک گوتیک پیسانو مطابقت دهد و آنها را با الهام از سبک وی تطبیق دهد. با این وجود, نمو و رشد سبک دوران رنسانس به وضوح در کارهای ژیبرتی نمود بارزی دارد. بیست قطعه از این پانل ها روایتگر داستان زندگی عیسی مسیح و هشت تای آن زندگی حواریون را به تصویر می کشند.

برخلاف درهایی که پیسانو ساخته است, این پانل ها از پایین به بالا و از سمت بال چپ به راست خوانده می شوند. درب های بهشت که بوسیله لورنزو ژیبرتی بین سال های 52-1425 خلق و ساخته شد, گفته می گردد شاهکار این بنا و شاید کل شهر فلورانس باشد. این اسم خاص را میشل آنجلو به این در نسبت می دهد, وقتی نگاهش معطوف به این در زیبا می افتد و می گوید: این درب ها بقدری شکوهمند و با عظمت هستند که می توانند دروازه های بهشت را مزین نمایند. ژیبرتی سه سال بعد از اتمام ساخت این دربها دار فانی را وداع می گوید.

دری که امروزه در معرض دید گردشگران قرار داده شده است اصل نیست و نوع واقعی آن از سال 1990 در موزه دلوپرا دل دومو نگهداری می گردد. پانل های برنزی بزرگ به سبک رنسانس ساخته شده اند که سبک هنری رئالیسم در خلق آن بکار رفته است. مضمون بکار رفته برای دربها برگرفته از کتاب عهد عتیق است که 10 صحنه اصلی دارد که در مرزها و کنارین آن را پیامبران احاطه نموده اند.

منبع: .sacred-destinations.com

منبع: الی گشت
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 701

به "بنای فلورانس, قدیمی ترین بنای این شهر اروپایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بنای فلورانس, قدیمی ترین بنای این شهر اروپایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید