تکمیل پروژه مرمتی امامزاده حسین قزوین تا انتها سال

به گزارش بالیو، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، تکمیل پروژه مرمتی امامزاده حسین قزوین تا انتها سال صورت می گیرد.

تکمیل پروژه مرمتی امامزاده حسین قزوین تا انتها سال

علیرضا خزائلی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی استان قزوین در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: استان قزوین یکی از استانهای با ظرفیت در حوزه توریستی است و به جرات میتوان گفت از میان آثار تاریخی بسکمک که در سطح استان وجود دارد، تعداد آثاری که مردم می توانند از آنها بازدید نمایند، انگشت شمار است.

وی با اشاره به واگذاری گراند هتل به عنوان یکی از مطالبات جدی شهروندان و اداره کل میراث فرهنگی اضافه کرد: روند اجرایی پروژه که در جریان سفر رئیس جمهور به استان تاکید شد، در حال اجرا است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین با بیان اینکه در هفته پیش رو آگهی فراخوان و جذب سرمایه گذار گراند هتل منتشر خواهد شد، گفت: تا احیای مجدد گراند هتل قزوین پیگیر این پروژه هستیم. به همین دلیل نیز وزیر میراث فرهنگی، خواهان و پیگیر احیای شرایط فعلی این پروژه است.

خزائلی عنوان نمود: به مناسبت هفته توریستی افتتاح چند طرح کلید خورده که از جمله آنها باید به بهره برداری از یک اقامتگاه بومگردی در قلعه الموت شرقی، فاز اول مجتمع تفریحی و توریستی و اقامتی دریاچه اوان و مجتمع توریستی کشاورزی در طارم سفلی اشاره نمود.

این مسئول قزوین با اشاره به اینکه، توسعه توریستی از دیگر اولویت های کاری این اداره کل است، اعلام کرد: توسعه توریستی درگرو حضور مشارکت نماینده و سرمایه گذار است. برای جذب سرمایه گذار در حوزه میراث فرهنگی در کوشش هستیم با مشوق هایی چون اعطای تسهیلات و صدور مجوزها فرصت ویژه ای را در توسعه صنعت توریستی ایجاد کنیم.

فعالیت 120 راهنمای توریست در قزوین

وی با بیان اینکه توسعه توریستی علاوه بر جذب سرمایه گذار نیازمند کمک و همدلی راهنمایان توریستی نیز است، اظهار کرد: بالغ بر 120 راهنمای توریست در قالب یک انجمن در استان قزوین در حال فعالیت هستند که بی شک وجودشان برای توسعه توریستی استان قوت قلب است.

خزائلی با اشاره به بعضی مسائل راهنمایان توریستی گفت: درگذشته اعتباراتی به اداره کل میراث فرهنگی واریز میشد که بر مبنای آن تعدادی کارشناسان توریستی بکارگیری میشد، اما متأسفانه در سالهای اخیر اعتبارات این حوزه تأمین نشده است که پیگیر این موضوع نیز خواهیم بود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین در خصوص آزادسازی اماکن و بناهای تاریخی توضیح داد: ساخت مدرسه پاسداران و مجموعه ورزشی تختی در مکان تازه شروع شده که طبق زمان بندی کوتاهی به بهره برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: ساماندهی دولتخانه صفوی که آزادسازی اراضی به جای مانده آن که مربوط به ادارات کل آموزش و پرورش و ورزش جوانان بود، در حال اجرا است و در صورت ساماندهی این مجموعه نقش بسیار مهمی در رونق توریستی و معرفی این شهر و استان دارد.

شرایط صیانت از بافت تاریخی قزوین

خزائلی بعلاوه در خصوص شرایط حفظ و صیانت از بافت تاریخی قزوین نیز اظهار کرد: در جریان سفر وزیر میراث فرهنگی و معاونان ایشان به استان، به ساماندهی و صیانت از بافت تاریخی قزوین تأکیدات فراوانی شده است که در این راستا بعضی ضوابط در حال ویرایش و تکمیل است که برای ابلاغ نهایی به وزارتخانه ارسال خواهد شد.

وی در خصوص شرایط سعدالسلطنه اضافه کرد: ثبت جهانی و جهانی سازی سعدالسطنه از دیگر برنامه های میراث فرهنگی بود که عدم برگزاری اجلاس یونسکو در روسیه سبب شد تا جلسات مربوط به آن برگزار نگردد و موضوع جهانی سازی سرای سعدالسلطنه به تأخیر افتد.

این مسئول بعلاوه در خصوص بازسازی و بازسازی بقعه امامزاده حسین (ع) توضیح داد: این پروژه که در سنوات گذشته با ورود مشترک اداره کل میراث فرهنگی و اداره کل اوقاف شروع شده است، به جد در حال پیگیری است. در مراحل قبل کار سبک سازی بام و عایق، استحکام بخشی به بنا و بازسازی سرداب به انتها رسیده و هم اکنون بازسازی گنبد و کاشی های آن در دست انجام است که تمامی مراحل اجرایی آن تا انتها امسال به بهره برداری می رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین در خصوص شرایط بازسازی و بازسازی مسجد جامع عتیق گفت: تأمین اعتبار بازسازی مسجد جامع از بودجه پایدار اداره کل میراث فرهنگی است و طی سنوات مختلف انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: طی سالیان اخیر بخش هایی از این بنای کهن و نفیس شهر همانند ایوان مقصوره و قمرتاج مورد بازسازی نهاده شد. بخش های دیگر آن نیز مانند کتابخانه، موزه مسجد و شبستان جنوب شرقی نیز در حال بازسازی است.

خزائلی گفت: خوشبختانه سازه مسجد روی داربست ها سوار نیست و به صورت مستقل پایدار است و ایستایی دارد که نمادی شاخص از هویت این شهر است.

لزوم احداث هتل بوتیک ها در قزوین

این مسئول در خصوص هتل بوتیک و فضاهای اقامتی سنتی گفت: مراکز اقامتی که در فضاهای تاریخی مستقر است جز تجارب پیروز میراث فرهنگی است که با اقبال توریستان ایرانی و خارجی روبرو شده است و هتل ارغوان در خانه یزدی ها و یا خانه بهروزی که در سال گذشته به مجموعه هتلهای ماهان واگذار شده، در حال بازسازی هستند.

وی اعلام کرد: یکی دیگر از نمونه های شاخص مکان های اقامتی در شهر قزوین، فضای تاریخی کالسکه خانه است که در حال حاضر در حال بازسازی است و بعلاوه خانه تاریخی بهشتی در مرحله انتشار آگهی برای فراخوان سرمایه گذار قرار گرفته است.

خزائلی گفت: باید بیش از پیش به احداث هتل بوتیک ها پرداخت، چرا که درصد ضریب اشتغال آنها از هتل های معمولی بیشتر است و ظرفیت تاریخی قزوین را افزایش داده است. اگرچه استقبال سرمایه گذاران از این پروژه ها چشمگیر است اما کلیه مجوزها برای سرمایه گذارانی که در نیمه راه پروژه ها را رها می نمایند، بطور کلی باطل شده تا از مجوزها سوءاستفاده نگردد.

وی گفت: ظرفیت استاندارد اقامت خانه های تاریخی در 6 ماهه اول سال 1401 بالای 70 درصد است که این فرصت ویژه ای را برای سرمایه گذاری فراهم می نماید.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین ادامه داد: با هدف حمایت از سرمایه گذاران بخش توریستی از سال 1400 ارائه تسهیلات تبصره 18 قانون بودجه به فعالان این بخش امکان پذیر شده و در استان قزوین نیز تسهیلات قابل توجهی در این زمینه جذب شده است.

وی در ادامه اضافه کرد: ایجاد سایت موزه در محوطه های پیش از تاریخ سگزآباد بوئین زهرا، ساماندهی محوطه پیش از تاریخ خله کوه تاکستان، ساماندهی کاروانسرای آوج، ایجاد زیرساخت در آبگرم های یله گنبد و خرقان، جذب سرمایه گذار برای مجتمع توریستی لاله الموت و دارالسرور آبیک از اولویت های اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی قزوین در زمینه تقویت زیرساخت های توریستی در استان است.

همکاری میراث فرهنگی قزوین با مراکز دانش بنیان

این مسئول در خصوص همکاری اداره کل میراث فرهنگی با مراکز علمی و دانش بنیان استان عنوان نمود: همکاری با مراکز علمی مرتبط با حوزه فعالیت های میراث فرهنگی صنایع دستی و توریستی همیشه در جریان است و از ایده ها و طرح های دانشجویی استقبال می گردد و استارتاپ های حوزه توریستی نیز نامحدود است و بطور تعیین این اداره کل با جهاد دانشگاهی، دانشگاه آزاد و دانشگاه بین الملل در تعامل مستمر است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود توضیح داد: متأسفانه در سراسر کشور بین تعداد آثار تاریخی و بودجه استانی تناسب خوبی وجود ندارد که این عدم تناسب، کاستی هایی را بوجود آورده است.

این مسئول در خصوص واگذاری اماکن تاریخی به هنرمندان گفت: این واگذاری ها براساس مقررات اقتصادی دولت در قالب مزایده خواهد بود و با توجه به سابقه کار هنرمندان، نشان های ملی و بین المللی و جوایز هنرمندان صنایع دستی به آنان امتیاز تعلق خواهد گرفت تا با مبالغ نازل کارشناسی شده، این اماکن به هنرمندان صنایع دستی به صورت یک ساله اجاره و واگذار گردد.

وی در انتقاد از عملکرد اصحاب رسانه استان گفت: اگرچه ظرفیت های توریستی و تاریخی استان برای همگان واضح است. اما متاسفانه اصحاب رسانه برای نشر معضلات و نواقص موجود در فعالیت ها سبقت می گیرند اما برای انعکاس ظرفیت های توریستی استان اهتمامی به خرج نمی دهند. قطعا اگر کوتاهی در فعالیت ها داشته باشیم این صندلی را ترک خواهیم کرد. همه باید نسبت به گرامیداشت شهر قزوین تعصب داشته باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی استان قزوین در انتها پیرامون تکمیل پروژه بازسازیی امامزاده حسین قزوین تا انتها سال اعلام کرد: ارتقای شرایط سرویس های بهداشتی موجود، سرویس های نیمه کاره یا احداث سرویس های تازه در دستور کار وزارت میراث فرهنگی قرار گرفته است که در کنار آن بر ظرفیت های موجود هم نظارت می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 10 مهر 1401 بروزرسانی: 10 مهر 1401 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 2273

به "تکمیل پروژه مرمتی امامزاده حسین قزوین تا انتها سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکمیل پروژه مرمتی امامزاده حسین قزوین تا انتها سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید