خبرنگاران خانه نشینی در روزهای کرونایی و کم تحرکی خانواده ها

به گزارش بالیو، شهرکرد- خبرنگاران- در روزهایی که شیوع ویروس کرونا به یک بحران در دنیا تبدیل شده است و خانواده ها برای پیشگیری از ابتلا به آن، خانه نشین شده اند، مساله اضافه وزن و کم تحرکی یکی از چالش هایی است که کارشناسان ورزشی و تغذیه، راهکارهایی برای برطرف این چالش ارائه داده اند.

خبرنگاران خانه نشینی در روزهای کرونایی و کم تحرکی خانواده ها

جهت دریافت خدمات طرح محوطه سازی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین خدمات طراحی و اجرای محوطه سازی و حیاط سازی می‌باشد.

با شیوع ویروس کووید 19 در کشور، پزشکان و متخصصان بهداشتی، قرنطینه خانگی را مهمترین و نخستین راه حل برای پیشگیری از گسترش و ابتلا به این ویروس توصیه کردند.

در واقع خانه نشینی در این روزها که به گفته مسئولان، اوج شیوع ویروس کرونا در کشور است، بهترین روش و اقدامی است که مردم می توانند با رعایت آن، زنجیره انتشار این ویروس را قطع و سهم مهمی در پیشگیری فراگیر این ویروس در سطح جامعه ایفا نمایند.

با این وجود گذراندن وقت بیشتر در خانه آن هم با شروع فصل بهار و سال نو در کشور که بسیاری از مردم راغب به گذراندن تعطیلات خود در طبیعت و دید و بازدید نوروزی هستند، سخت و چالش برانگیز است.

فعالیت های بسیاری، از سوی صاحب نظران برای گذران این روزها در خانه توصیه شده که می تواند فرصتی برای خودشناسی، خانواده شناسی، مطالعه کتاب های مفید و انجام کارهای عقب افتاده باشد.

اما در این میان چنانچه افراد نتوانند تغذیه خود را کنترل نمایند و تحرک کافی داشته باشند، خطر اضافه وزن و آسیب های پیرامون آن سلامت آنها را به خطر می اندازد.

تغذیه مناسب و متعادل رمز سلامتی

یک کارشناس تغذیه در همین خصوص به خبرنگار خبرنگاران گفت: افراد باید این موضوع را در هر شرایطی بدانند که تغذیه نقش مهمی در سلامت آنها دارد و تعادل در مصرف مواد غذایی چه در شرایط عادی و چه در مواقع بحرانی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

پروین روغنی اضافه کرد: در این روزها که با بحران شیوع کرونا روبرو شده ایم و پزشکان و متخصصان بهداشتی توصیه بسیاری در مورد در خانه ماندن مردم دارند،ضمن اینکه تعادل و توازن در مصرف تغذیه از اهمیت دوچندانی برخوردار شده است، بلکه کم تحرکی نیز می تواند مزید بر علت گردد و اضافه وزن را به همراه داشته باشد.

وی با تاکید بر مصرف متعادل 6 گروه اصلی غذایی، توضیح داد: استفاده 6 تا 11 سهم نان و غلات، 2 تا 4 سهم میوه و 3تا 5 سهم سبزی، 2 سهم شیر و گوشت و لبنیات، اندازه استاندارد مصرف مواد غذایی است و چنانچه بیش از این میزان مصرف گردد، خطر اضافه وزن وجود دارد.

این کارشناس تغذیه، با تاکید بر خودداری افراد نسبت به مصرف سرخ کردنی ها و غذاهای چرب و پرکالری، گفت: کم تحرکی باعث می گردد تا غذاهای پرکالری سوزانده نگردد و به انباشت چربی در بدن منجر گردد.

روغنی، همچنین بر مصرف میوه برای میان وعده ها تاکید نمود و گفت: با توجه به همزمانی روزهای خانه نشینی مرم با تعطیلات نوروز و وجود تنقلاتی نظیر آجیل، گز و شیرینی، توصیه می گردد تا از مصرف این مواد خوراکی تا حد امکان پرهیز و میوه جایگزین آن گردد.

وی گفت: در مورد مصرف نان نیز باید تا می توان از نان سبوس دار استفاده کرد و تنوع غذایی غلات نیز رعایت گردد.

برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا احتیاجی به استفاده از مکمل ها نیست بلکه با مصرف موادغذایی مناسب می توان این ویتامین ها را به خوبی دریافت کرد.

روغنی با بیان اینکه برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا احتیاجی به استفاده از مکمل ها نیست، اضافه کرد: مردم می توانند احتیاج به ویتامین ها را از مواد غذایی بگیرند به طور مثال با مصرف مرکبات و سبزی جعفری احتیاج به ویتامین c خود را تامین نمایند، با مصرف میوه و سبزی از جمله گل کلم و گوجه فرنگی ویتامین A و با مصرف زرده تخم مرغ و شیر احتیاج خود به ویتامین D را تامین نمایند.

این کارشناس تغذیه، کم تحرکی را از آسیب های خانه نشینی دانست و گفت: با انجام نرمش های ساده به ویژه برای بچه ها و نوجوانان ضمن جلوگیری از اضافه وزن می توان زمینه شادی و نشاط را در خانه ها فراهم کرد.

ضرورت نرمش و ورزش در خانه برای مقابله با کم تحرکی

یک دکترای تخصصی حرکات اصلاحی و آسیب شناسی ورزشی نیز در مورد اهمیت ورزش و نرمش در خانه برای روزهای خانه نشینی در شرایط بحران کرونا، گفت: بحران کرونا شرایطی را موجب شده تا مردم برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و حفظ سلامتی خود و دیگران باید در خانه های خود بمانند.

نوید کلانی اضافه کرد: باید گفت بهترین و مهمترین روش برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در خانه ماندن است اگر چه تحمل آن برای مدت زمان زیاد سخت است و باعث سررفتن حوصله اعضای خانواده می گردد اما باید فراهم کردن تفریحاتی در خانه از جمله ورزش در برطرف این چالش اقدام کرد.

وی، کم تحرکی را از آسیب های خانه نشینی دانست و گفت: کم تحرکی عوارضی نظیر خشکی مفاصل و تحلیل رفتن عضلات به همراه دارد از همین رو توصیه می گردد تا افراد متناسب با شرایط سنی، بدنی و علاقه مندی های خود یک فعالیت ورزشی را در خانه انجام دهند.

این استاد دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه بهترین ورزش، فعالیتی است که بدون هیچ وسیله خاصی انجام گردد، توضیح داد: همه افراد در هر رده سنی می توانند ورزش نموده و خود را از خطر کم تحرکی و اضافه وزن دور نمایند.

ورزش از مهمترین راه حلهای برطرف تنش های عصبی روزهای خانه نشینی است و در تقویت روحیه نشاط و شادابی در خانواده ها نقش مهمی دارد.

کلانی، ورزش را از مهمترین راه حلهای برطرف تنش های عصبی روزهای خانه نشینی دانست و اضافه کرد: علاوه بر آن ورزش افراد را از تنبلی دور نموده، سیستم ایمنی را تقویت می نماید و عامل مهمی در حفظ سلامتی افراد است.

رییس کمیته پیلاتس هیات ورزش های همگانی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: ورزش پیلاتس (مجموعه ساختارها و حرکات ورزشی است که باعث شناخت و درک بیشتری از حرکات و رفتارهای بدنی می گردد و در خانه روی تشک انجام می گیرد) در یک فضای بسیار کوچک نیز قابل اجرا است و افراد می توانند با دریافت کلیپ های آن به انجام این ورزش اقدام نمایند.

کلانی اضافه کرد: پویش های بسیاری در فضای مجازی راه اندازی شده و ورزش های متنوعی متناسب با رده سنی و علاقمندی های افراد معرفی شده و توصیه می گردد، مردم با دریافت این کلیپ ها برنامه ورزشی منظمی برای خود در نظر بگیرند.

راه اندازی پویش های ورزشی در فضای مجازی

رییس هیات ورزش های همگانی چهارمحال و بختیاری نیز در مورد برنامه های این هیات برای ترویج ورزش و نرمش در خانواده ها، گفت: این هیات 84 کمیته و انجمن زیرمجموعه دارد که با شیوع ویروس کرونا و ضرورت ترویج فرهنگ ورزش و نرمش در خانه ها، پویش های متعددی را در فضای مجازی راه اندازی نموده است.

مرتضی محمدیان اضافه کرد: هم اینک پنجمین پویش هیات در شبکه های اجتماعی فعال شده است و مربیان، کارشناسان و فعالان رشته های ورزشی با تهیه کلیپ های یک دقیقه ای در کوشش برای ترویج ورزش در خانواده ها وپیشگیری از کم تحرکی هستند.

وی ادامه داد: برگزاری مسابقه در مورد ورزش بچه ها نیز از دیگر برنامه های این هیات است به این ترتیب که خانواده ها با تهیه کلیپ از ورزش بچه ها خود و اشتراک گذاری آن در پویش با دریافت بیشترین رای می توانند برنده این مسابقه شوند.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا به امروز 74 بیمار مبتلا به این ویروس شناسایی شده است که از این تعداد 10 نفر جان باخته و 51 بیمار بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده اند.

ویروس جدید کرونا کووید 19 نام دارد و اکنون بحران شیوع آن در بسیاری از کشورهای دنیا شکل گرفته به نحوی که سازمان بهداشت دنیای در این خصوص شرایط فوق العاده اعلام نموده است.

شست وشوی دست ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن های مکرر و لغو سفرهای غیرضروری و اجتماعات، نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می نمایند.

منبع: ایرنا
انتشار: 7 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 869

به "خبرنگاران خانه نشینی در روزهای کرونایی و کم تحرکی خانواده ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران خانه نشینی در روزهای کرونایی و کم تحرکی خانواده ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید