خبرنگاران سایه سنگین کرونا بر گردشگری تویسرکان

به گزارش بالیو، همدان- خبرنگاران- تویسرکان با داشتن حدود 221 اثر تاریخی، فرهنگی و جاذبه گردشگری برای پویایی اقتصاد خود نیازمند گسترش صنعت گردشگری است اما سایه سنگین کرونا گردشگری این شهرستان را دچار تنگی نفس نموده است.

خبرنگاران سایه سنگین کرونا بر گردشگری تویسرکان

لذت بخشترین تجربه سفر را با گردشگری تجربه کنید. برای یافتن تورهای لحظه آخری، برنامه سفرهای مقرون به صرفه و دریافت راهنمایی از مسافران قدیمی با ما همراه باشید.

تویسرکان، بهشت غرب ایران زمین علاوه بر برخورداری از آثار و ابنیه متنوع تاریخی و فرهنگی از آب و هوا و اقلیمی مسحور نماینده و جذاب برخوردار است که هر سال با جلوه گری های ظریف، جهانگردان را به سوی خود می کشاند.

در سال های اخیر، میزان حضور و اقامت جهانگردان در شهرستان تویسرکان رشد قابل توجه و محسوسی داشته و بر اساس آمار و اطلاعات مسوولان مرتبط شهرستانی، تویسرکان در 2 سال گذشته 10 هزار جهانگرد غیر تویسرکانی را در میان خود اقامت داده است.

بهشت غرب ایران اما در یک بن بست جغرافیایی در دامنه جنوبی کوه الوند واقع شده و شاخصه های اقتصادی و درآمدزایی عمومی آن چنگی به دل نمی زند و به همین دلیل، گسترش صنعت جهانگردی آن از اهمیت ویژه ای برای شتاب بخشی به فرایند توسعه پایدار برخوردار است.

هر ساله در مناسبت های خاص و به ویژه در ایام نوروز، بهشت غرب ایران میزبان مسافران، مهمانان و جهانگردان پر شماری است که بخش قابل توجهی از آنها را تویسرکانی های مقیم دیگر مناطق کشور تشکیل می دهند.

تویسرکانی های مقیم دیگر نقاط کشور یا در تویسرکان خانه مسکونی داشته و یا در خانه پدری و بستگان خود اقامت می نمایند و به همین دلیل اقامت آنها جز آمار اقامت جهانگردان به حساب نیامده و اعلام نمی گردد.

با توجه به شیوه ویروس کرونا و توصیه ها و تاکیدات تخصصی وزارت بهداشت و کارشناسان این بخش برای نرفتن به سفر و ماندن در خانه شهرستان تویسرکان نیز با وجود داشتن 2 خانه مسافر و یک هتل نمی توانند حجم بالایی از مسافران و جهانگردان را پذیرا باشند.

همچنین تشکیل پویش های متعدد در فضای مجازی و درخواست عموم مردم تویسرکان مبنی بر خودداری مسافران و جهانگردان از حضور در این شهرستان در شرایط کنونی، تعداد قابل توجهی از سفرهای نوروزی به مقصد تویسرکان را لغو می نماید.

مدیر اداره میراث فرهنگی تویسرکان در این باره در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران گفت: صنعت جهانگردی تویسرکان در آستانه و ایام نوروز سال 99 از شیوع ویروس کرونا آسیب های جدی می بیند.

اسحاق ترکاشوند گفت: در سال های اخیر شاهد رشد حضور و اقامت جهانگردان در تویسرکان بودیم که نوید پویایی بیشتر اقتصاد شهرستان را به وسیله جذب جهانگرد می داد.

وی بیان نمود: در سه سال گذشته به یکباره با یک رشد سه برابری میزان اقامت جهانگردان در تویسرکان بودیم که این آمار از حدود سه هزار نفر به بیش از 10 هزار نفر رسید.

ترکاشون اضافه کرد: برنامه های متنوع و مفرحی برای پذیرایی از مهمانان و جهانگردان نوروزی و مردم بومی شهرستان در ایام نوروز طراحی شده بود که همه آنها با توجه به شرایط خاص کشور و شیوع کرونا اجرا نمی گردد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 2 مهمانپذیر و یک هتل در تویسرکان تعطیل نشده و به ارائه خدمات می پردازند که ممکن است با تصمیم مسوولان ارشد در روزهای اینده تعطیل شوند اضافه کرد: با این حال، با شرایط روحی و روانی و بهداشتی خاصی که شیوع ویروس کرونا ایجاد نموده نباید منتظر اقامت گسترده جهانگردان در تویسرکان باشیم.

به نظر می رسد گرچه حوزه جهانگردی تویسرکان از حضور نیافتن جهانگردان و مهمانان نوروزی دچار زیان می گردد اما در شرایطی که شیوع ویروس کرونا به یک دغدغه و بحران عمومی تبدیل شده، مردم و مسوولان تویسرکان ترجیح می دهند از سود و چرخه اقتصادی بخش جهانگردی در نوروز 99 چشم پوشی نمایند و بر خلاف سال های گذشته که مشتاقانه خواهان حضور مردم ایران زمین از نقاط مختلف کشور در تویسرکان بودند، سال جاری خواهش نمایند تا مسافران و جهانگردان برای سلامتی خود و هموطنان تویسرکانی خود اکنون به این شهرستان سفر ننمایند.

فرماندار تویسرکان در این باره گفت: ستاد خدمات سفر این شهرستان متشکل از دستگاه های متنوع خدماتی به منظور جلوگیری از شیوع گسترده ویروس کرونا هیچ گونه خدمات نوروزی به جهانگردان و مسافران ارائه نمی نماید.

سید رسول حسینی گفت: تا اطلاع ثانوی همه مهمانسراهای ادارات دولتی و بخش خصوصی، خوابگاه های مدارس شبانه روزی، مهمانسراهای دانشگاه ها و خانه مسافرها که در سال های گذشته به عنوان محل اسکان مسافرین نوروزی درنظرگرفته می شد تعطیل بوده و اجازه پذیرش مسافر ندارند.

وی اضافه کرد: همچنین تمامی موزه ها و اماکن تاریخی شهرستان تویسرکان نیز تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند و امکان حضور مسافران و جهانگردان در آنها وجود ندارد.

حسینی متذکر شد: برنامه های ویژه نوروز 99 مانند آیین های نوروزگاهی، نمایشگاه معماری و باستان شناسی، تورهای طبیعت گردی و بازدید از جاذبه های تاریخی و فرهنگی شهرستان و جشنواره آش محلی نیز لغو شدند.

وی ادامه داد: از همه هموطنان که تویسرکان را به عنوان مقصد سفر خود در تعطیلات نوروزی انتخاب کردند تقاضا می کنیم برای جلوگیری از شیوع گسترده کرونا در حال حاضر از سفر به این شهرستان خودداری نمایند.

منبع: ایرنا
انتشار: 12 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 978

به "خبرنگاران سایه سنگین کرونا بر گردشگری تویسرکان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سایه سنگین کرونا بر گردشگری تویسرکان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید