مشکل گردشگری استان مرکزی کجاست؟

به گزارش بالیو، ایسنا/ بدنبال خبرهای منتشر شده، این سوال مطرح می گردد که مشکل گردشگری استان مرکزی کجاست؟

مشکل گردشگری استان مرکزی کجاست؟

از سفر با تور ارزان قیمت پاتایا لذت ببرید و سواحل شگفت انگیز تایلند و مراکز خرید بسیار ارزان پاتایا را از دست ندهید.

داستان چیست؟

در سال 2019 میلادی 1.5 میلیارد سفر جهانگردی بین المللی در سراسر دنیا انجام شد که حکایت از رشد چهار درصدی در مقایسه با سال 2018 دارد و سهم خاورمیانه در قیاس با دیگر کشورهای دنیا بیشتر و معادل هشت درصد بوده است، البته این رشد بین المللی در مجموع نتوانست خود را به رشد هفت و شش درصدی که در سالهای 2017 و 2018 حاصل شده بود، برساند.

ایران سرزمینی چهار فصل همراه با جاذبه ها و پتانسیل های مختلف است که قطعا می تواند مقصد بسیاری از جهانگردان مذهبی، طبیعتی، تاریخی، صنعتی، سلامت و ... باشد، اما هنوز در جذب جهانگرد آنطور که باید و شاید پیروز نبوده است، تا قبل از کرونا، تحریم ها و بعضی تبلیغات منفی علیه این سرزمین در دنیا، قدری بر باور جهانگردان تاثیر منفی داشت هرچند کوشش های بسیاری در حوزه های مختلف و بویژه بخش خصوصی برای باز شدن افق های جدید به روی جهانگردی کشور و برقراری تعامل با جهانگردان انجام شد، اما با شیوع کرونا عملا صنعت جهانگردی و اقتصاد این حوزه ضربه فنی شد و در واقع تا به امروز یکی از اهرم های تقویت اقتصاد کشور از مدار خارج شده است.

اما سوال اینجاست که چرا با وجود پتانسیل های مختلفی که در استانهای ایران به لحاظ جهانگردی وجود دارد، هنوز این صنعت عقب است؟ چرا هنوز استان ها یک بعد از جهانگردی خاص را به نام خود نزده اند؟ چرا هنوز یک لوگو یا نماد جهانگردی در کشور یا استان ها وجود ندارد تا بتوان مشخصه های جهانگردی در منطقه را بیشتر نمایش داد؟

مسلما هر یک از سوالات فوق در هر استانی دلایل و پاسخ های مختلفی دارد، اما راه دور نمی رویم، چرا در همین استان مرکزی که در واقع شاهراه مواصلاتی کشور است و قدمتی کهن دارد، می تواند در بعد جهانگردی طبیعی، صنعتی و سلامت خودی نشان دهد، جهانگردی رونقی ندارد؟

استان مرکزی در تاسیسات جهانگردی کم و کاستی ندارد

معاون جهانگردی استان مرکزی پیرامون مشکل جهانگردی استان مرکزی کجاست؟، اضافه کرد: استان مرکزی شاید در اذهان مردم استانی کم برخوردار یا عبوری شناخته شده باشد، اما ظرفیت های غنی برای جذب جهانگرد دارد که معرفی آنها فقط در حیطه وظایف میراث فرهنگی نیست و لازم است دستگاه های مختلف مانند شهرداری ها، منابع طبیعی، راه و شهرسازی و دستگاه های حاکمیتی مانند استانداری به این عرصه ورود نمایند.

سید حسن حسینی با اشاره به پتانسیل های جهانگردی استان در حوزه های صنعتی، سلامت، طبیعت گردی و جاذبه های تاریخی توضیح داد: این استان به لحاظ تاسیسات جهانگردی کم و کاستی ندارد و هرگاه متقاضی استفاده از این تاسیسات مراجعه نموده است مسئله ای بروز ننموده، اما لازم است که بخش خصوصی در کنار میراث فرهنگی قوی تر ظاهر گردد.

پیروزیت بخش خصوصی نیازمند خلاقیت است

وی پیرامون مشکل جهانگردی استان مرکزی کجاست؟، گفت: میراث فرهنگی تور جهانگردی برگزار نمی نماید، بلکه مجوزهایی به بخش خصوصی می دهد تا جذب جهانگرد را دنبال کند و در واقع این دفاتر خدمات مسافرتی هستند که طبق وظایف و رسالت کاری خود تورهای خارجی و داخلی را جذب می نمایند، اما آنچه در این سالهای بیشتر خودنمایی نموده، ضرورت برخورداری این دفتر از خلاقیت بیشتر بوده تا با برنامه ریزی های خاص و ابتکار عمل تورهای خارج از استان یا خارج از کشور را جذب استان مرکزی نمایند.

حسینی با بیان اینکه دفاتر خدمات مسافرتی باید با معرفی جاذبه های جهانگردی استان به شکل جذاب، جهانگرد را جذب نمایند، اضافه کرد: شاید بعضی از دفاتر اعلام نمایند که زیرساخت های جهانگردی در استان وجود ندارد، اما داشته های کنونی استان کاملا برای تورهای جهانگردی کفایت می نماید و هیچگاه تامین تقاضاهای جهانگردان با مشکل روبرو نبوده است و به اندازه تقاضا، عرضه از حیث وجود هتل های مختلف، اقامتگاه های بومگردی، رستوران های سنتی و مدرن و مجتمع های خدماتی رفاهی بین راهی و ... صورت گرفته است.

دفاتر خدماتی خارج از استان فعال و خلاق ترند

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی استان مرکزی که در جهت شاهراه عبوری کشور واقع شده و از زیرساخت های اقامتی و پذیرایی مناسبی برخوردار است، گفت: میراث فرهنگی هر ساله اقدامات و اعتبارات لازم برای تبلیغات و ارائه ظرفیت های جهانگردی به استان اختصاص می دهد و در حال حاضر با توجه به شرایط، فضای مجازی ابزاری برای نمایش این پتانسیل ها قرار داده شده است، ولی آنچه مسلم است لزوم همت بخش خصوصی است، مسلما تعامل بین دفاتر خدمات مسافری و هتل ها و تمهیدات و توافقاتی مانند تخفیف اقامت در هتل ها می تواند شمار تورهای ورودی به استان را افزایش دهد، استان مرکزی و بعضی جاذبه های خاص استان تجربه هایی پیروزی در جذب جهانگردی دارند و می توان از این تجربه ها در سطح وسیع استفاده کرد.

معاون جهانگردی استان مرکزی اعلام کرد: زمانیکه غار چال نخجیر دلیجان به عنوان یک غار طبیعی و زنده پذیرای جهانگردان بود، تورهای زیادی از تهران، اصفهان، قم و دیگر نقاط کشور وارد شدند، اما تمامی تورها و دفاتر خدمات مسافری مربوط به خارج از استان بودند که این جهانگردان را به استان وارد کردند، به همین دلیل بخش خصوصی و دفاتر خدمات مسافری استان باید برنامه ریزی و خلاقیت بیشتری در جذب جهانگرد به خرج دهند و قطعا تعامل با هتل ها می تواند این صنعت را تکمیل کند.

برندسازی نیازمند حمایت است

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در بخش جهانگردی نیازمند تسهیل شرایط و تعامل بین دستگاهی با بخش خصوصی است، گفت: سال 1380 جشنواره گل و گیاه محلات که در واقع ظرفیتی برای استان مرکزی محسوب می گردد، با همه دشوارها و مشقات به منظور معرفی این شهرستان و پتانسیل های آن برگزار گردید، مسلما برای اثربخشی چنین برنامه ای باید تعامل بین بخشی صورت می گرفت که هنوز این شرایط حاصل نشده و با وجود اینکه هرسال این جشنواره برگزار می گردد، اما در حد انتظارات نیست.

حسینی اضافه کرد: در سال 1395 و 1396 موضوع برندسازی روستاهای استان مدنظر نهاده شد و با توجه به اینکه استان مرکزی جز معدود استان هایی است که تعداد بسیاری روستا دارد، کوشش شد برندسازی در این راستا مدنظر قرار گیرد، اما مسلما این برندسازی نیازمند حمایت است. در هیچ نقطه ای از کشور این حجم مفاخر و مشاهیر که مربوط به استان مرکزی است را نمی توان یافت، اما آنها تا به امروز به معنای واقعی معرفی نشده اند و مسلما میراث فرهنگی به تنهایی نمی تواند قدم در این جهت برندسازی بگذارد.

وی با تاکید بر خلاءهای موجود در حوزه تعریف نماد جهانگردی در استان و شهرستان های مختلف، اظهار کرد: مسلما تعریف یک نماد یا لوگو برای هر منطقه لازم و لازم است و قطعا براساس آن می توان معرفی قدرتمندی از یک منطقه داشت، اما این خلا همچنان نه تنها در استان مرکزی بلکه در کشور وجود دارد و باید برای جبران این کمبود، اتاق فکری تشکیل گردد تا براساس ظرفیت ها و داشته ها و تعریف یک نماد بهترین شکل معرفی یک منطقه انجام گیرد.

جهانگردی استان خوابیده است

حسینی با بیان اینکه صنعت جهانگردی می تواند اقتصاد یک کشور را متحول کند، اما چالش های بسیاری را پیش رو دارد، گفت: متاسفانه صنعت جهانگردی در حال حاضر شرایط خوبی ندارد، از پیش از نوروز 99 تا به امروز این صنعت خوابیده است، بخش خصوصی به دلیل کاهش درآمد شدید دست به تعدیل نیرو زده و دفاتر خدمات مسافرتی عملا تعطیل هستند و هر روز ضرر بیشتری را متحمل می شوند و با توجه به شرایط، این ضرر و زیان ها همچنان ادامه خواهد داشت.

معاون جهانگردی استان مرکزی اعلام کرد: شاید تعداد تورهایی که در حال حاضر در استان برگزار می گردد به تعداد انگشتان یک دست نباشد و با توجه به شرایط، بعضی از فعالان این حوزه دست به برگزاری تورهای مجازی زده اند. شرایط بسیار بد است و هیچ راهکاری هم وجود ندارد، تمامی هتل ها پروتکل های بهداشتی را رعایت می نمایند، اما در مقابل، صحبت از اعمال محدودیتهای سفر می گردد و عملا این تناقض، رونق صنعت جهانگردی را کاهش داده و ضرر و زیان ها را افزایش می دهد و چاره ای هم فعلا وجود ندارد.

منبع: همگردی
انتشار: 13 آبان 1399 بروزرسانی: 13 آبان 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1356

به "مشکل گردشگری استان مرکزی کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشکل گردشگری استان مرکزی کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید