دستور برخورد قانونی با تخریب گران ارتفاعات جنوبی مشهد را صادر کنید

به گزارش بالیو، تشکل های محیط زیستی خراسان رضوی در نامه ای به رهبر معظم انقلاب خواهان دستور ایشان در برخورد قانونی با تخریب گران ارتفاعات جنوبی مشهد شدند.

دستور برخورد قانونی با تخریب گران ارتفاعات جنوبی مشهد را صادر کنید

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، شبکه تشکل های محیط زیستی خراسان رضوی در نامه ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی مساله تخریب ارتفاعات جنوبی مشهد و پروژه کمربند جنوبی را مطرح نموده و خواهان دخالت ایشان برای جلوگیری از تخریب این ارتفاعات و تغییر کاربری پروژه شدند.

در این نامه آمده است:

همان گونه که حضرتعالی مستحضرید و در بیانات خود تأکید فرموده اید، ارتفاعات جنوبی شهر مشهد تنفس گاه های شهر هستند و باید از آن ها حفاظت گردد و از هرگونه تخریب و ساخت و ساز در آن ها اجتناب گردد. اما متأسفانه پروژه کمربند جنوبی مشهد بدون انجام مطالعات محیط زیستی و برخلاف اصل 50 قانون اساسی، آغاز شده و البته به علت ضرر و زیان های عدیده خود مورد اعتراض مردم و سازمان های مردم نهاد قرار گرفته و با آنالیز کارشناسان و تأیید ضرر و زیان های آن در اسفند 96 به دستور شورای حفظ حقوق بیت المال تا انجام مطالعات محیط زیستی، فرهنگی و اجتماعی متوقف شده است. اما اکنون دیگر بار عملیات احداث آن از سر گرفته شده است.

در سال 96 مقرر شد شهرداری مشهد که کارفرمای پروژه است، با انتخاب مشاور، نسبت به انجام مطالعات زیست محیطی پروژه اقدام کند و نظارت بر آن را نیز کمیته نظارت بر مطالعات محیط زیستی پروژه کمربند جنوبی که نمایندگانی از دادستانی، استانداری، محیط زیست، منابع طبیعی، دانشگاه و سمن ها در آن حضور دارند، بر عهده بگیرند. به گفته شهردار مشهد، مشاور طرح که از متخصصان به نام محیط زیست ایران است، در پاسخ سوال ایشان درباره دورنمای مطالعات محیط زیستی این پروژه و اینکه آیا اجرای این پروژه و احداث جاده در ارتفاعات جنوبی شهر مشهد از نظر محیط زیستی قابل قبول است یا خیر و آیا آسیب های محیط زیستی عنوان شده از سوی مخالفان طرح صحت دارد یا خیر اظهار داشته است که احداث این بزرگراه در ارتفاعات جنوبی مشهد به هیچ وجه به لحاظ زیست محیطی مورد تایید نیست و اجرای آن به لحاظ معضلات محیط زیستی بزرگی که ایجاد خواهد نمود، کاری کاملا خطا است. اما متأسفانه تا به امروز مطالعات محیط زیستی طرح انجام نشده است.

از سویی دیگر با احداث این جاده زمین های دو طرف این بزرگراه ارزش بسیار بیشتری پیدا می نمایند و پروژه های کوه خواری و زمین خواری را در این بخش از شهر تقویت خواهند کرد و بیم آن می رود که علت آغاز بدون مطالعه عملیات احداث، این موضوع باشد.

به استحضار حضرت عالی می رساند که در بحبحوحه مقابله با بحران شیوع بیماری کرونا که مردم به منازل خود پناه برده اند، متأسفانه مدیران استانی و شهری با تهیه نامه ای طبق بند هایی خواهان تکمیل پروژه شده اند و با توجیهاتی مانند احداث پارکینگ و تکمیل راه های دسترسی، مجوز آغاز عملیات تکمیلی پروژه کمربند جنوبی را از ستاد تدبیر گرفته اند و بدین ترتیب بدون توجه به تأکیدات حضرتعالی که حفاظت از ارتفاعات جنوبی شهر مشهد را توصیه فرموده اید، پروژه ای را با مطالبه گری مردمی و نظارت متخصصان و به دستور شورای حفظ حقوق بیت المال تعطیل شده و مقرر شده بود که تا زمان انجام این مطالعات متوقف گردد، مجددا به جریان انداخته اند و هم اکنون با سرعتی فوق العاده در حال احداث و تکمیل این پروژه مخرب هستند.

ما سازمان های مردم نهاد، کوه نوردان و مردم دغدغه مند و طبیعت دوست بدین وسیله از حضرت عالی استدعا داریم با توجه به اصل 50 قانون اساسی که تخریب و نابودی سرمایه های طبیعی غیرقابل بازگشت را جرم دانسته و ممنوع اعلام نموده است، دستور فرمایید با تخریب گرانی که بدون انجام مطالعات، ارتفاعات متصل به شهر مشهد را که ریه های آن محسوب می شوند، نابوده نموده اند، برخورد قانونی صورت گیرد و برای حفظ ارتفاعات جنوبی شهر شهد از گزند تخریب و تملک دستور تغییر کاربری آن را از ترافیکی به زیستگاهی و تفرجگاهی صادر فرمایید تا ضمن ترمیم این زیستگاه های طبیعی آحاد مردم بتوانند از هوای پاک و طبیعت ارتفاعات استفاده نمایند و دست کوه خواران و سودجویان ا ز این اراضی کوتاه گردد و این پروژه برای مسئولینی که بدون مطالعات محیط زیستی از بیت المال هزینه نموده و منابع طبیعی را که سرمایه نسل فردا محسوب می گردد، نابود می نمایند، به درس عبرتی تبدیل گردد و الگویی برای ضرورت انجام مطالعات محیط زیستی، فرهنگی و اجتماعی گردد.

همچنین امید آن داریم که پشتیبانی حضرت عالی و اجرای قانون در جلوگیری از تخلفات موجبات اعتماد و مشارکت بیش از پیش مردم و سازمان های مردم نهاد را در حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی فراهم آورد و سبب گردد همه ایرانیان نسبت به آن احساس مسئولیت نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 31 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1086

به "دستور برخورد قانونی با تخریب گران ارتفاعات جنوبی مشهد را صادر کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستور برخورد قانونی با تخریب گران ارتفاعات جنوبی مشهد را صادر کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید