رابطه خارش پوست سر و ریزش مو

به گزارش بالیو، افراد می توانند اغلب خارش پوست سر و ریزش مو را به طور همزمان تجربه نمایند که نشان می دهد این شرایط ممکن است دلیلی شایع داشته باشد یا یکی از آنها دلیل شکل گیری دیگری باشد.

رابطه خارش پوست سر و ریزش مو

به گزارش خبرنگاران، عصر ایران به نقل از مدیکال نیوز تودی نوشت: خارش پوست سر و ریزش مو مسئله ای شایع است که افراد بسیاری در طول عمر خود گهگاهی آن را تجربه می نمایند. رشد مو اغلب پس از درمان دلیل زمینه ای دوباره شروع خواهد شد.

پیوند بین خارش پوست سر و ریزش مو

اگرچه ممکن است به طور مستقل رخ دهند، گاهی اوقات ممکن است پیوندی بین ریزش مو و خارش پوست سر وجود داشته باشد. عفونت های قارچی، واکنش های آلرژیک به محصولات مو و فولیکول های ملتهب مو می توانند موجب خارش پوست سر و همچنین آسیب دیدگی فولیکول مو شوند که ریزش مو را در پی دارد.

در موارد دیگر، زخم شدن پوست سر می تواند موجب خارش شدید گردد زیرا بافت زخمی می تواند به فیبرهای عصبی در پوست آسیب وارد کند. اگر ریزش موی فردی موجب تشکیل بافت زخمی گردد، این ممکن است دلیل خارش باشد.

زمانی که فردی به طور مکرر یا به سختی پوست سر خارش دار را می خاراند، می تواند به پوست و فولیکول های مو آسیب وارد کند. این آسیب می تواند به ریزش موی موقت، خونریزی، و زخم شدن ناشی از خراشیدن منجر گردد. زمانی که خاراندن متوقف می گردد، مو معمولاً دوباره رشد خواهد نمود.

در موارد دیگر، مانند ریزش موی ارثی یا طاسی با الگوی مردانه و زنانه، ریزش مو بدون خارش پوست سر رخ می دهد. در این موارد، خاراندن پوست سر ممکن است موجب آسیب گردد، اما دلیل زمینه ای ریزش مو با خارش مرتبط نیست. خراشیدن پوست سر تأثیری در ریزش مو نخواهد داشت زیرا دلیل ژنتیکی در پس آن واقع شده است.

دلایل

شرایط و عوامل زیر می توانند موجب خارش پوست سر و ریزش مو شوند:

کرم حلقه ای پوست سر

کرم حلقه ای یک عفونت قارچی است که موجب راش پوستی قرمز و خارش دار می گردد. کرم حلقه ای و دیگر عفونت های قارچی می توانند فولیکول های مو را تضعیف نمایند و ریزش مو را موجب شوند. افراد مبتلا به کرم حلقه ای ممکن است با ریزش مو تکه تکه روی پوست سر خود روبرو شوند. کرم های ضد قارچ تجویزی می توانند به درمان کرم حلقه ای پوست سر یاری نمایند و پس از بهبودی مو دوباره رشد خواهد نمود.

واکنش های آلرژیک

واکنش های آلرژیک به محصولات مو می تواند پوست سر و فولیکول های مو را تحریک کند که به خارش منجر می گردد. در بیشتر موارد، واکنش ها خفیف هستند و تحریک یا التهاب پوست سر موقتی است. با این وجود، اگر تحریک پایدار است، این می تواند به فولیکول های مو آسیب رسانده و موجب ریزش مو گردد.

افراد می توانند این نوع از واکنش آلرژیک را نسبت به هر محصولی که برای موی خود استفاده می نمایند، از جمله موارد زیر داشته باشند:

- شامپو

- نرم نماینده

- رنگ مو

- ژل مو

- ماسک مو

یک دلیل شایع واکنش های آلرژیک پوست سر ماده ای شیمیایی به نام پارافنیلین دی آمین (Paraphenylenediamine) است که در بسیاری از رنگ های موی سیاه وجود دارد. کرم ها یا داروهای آلرژی می توانند اغلب خارش را درمان نمایند. اگر محصولی موجب یک واکنش آلرژیک شده است، توقف استفاده از آن و انتخاب محصولی با برندی دیگر را مد نظر قرار دهید.

فولیکولیت

فولیکولیت به التهاب فولیکول مو گفته می گردد. دلایل شایع فولیکولیت شامل عفونت های باکتریایی یا قارچی می شوند. عفونت می تواند افزون بر خارش موجب ریزش موی موقت گردد.

با استفاده از آنتی بیوتیک ها یا داروهای ضد قارچ می توان عفونت های باکتریایی یا قارچی را درمان کرد.

لیکن پلانوپیلاریس

لیکن پلانوپیلاریس شرایطی است که موجب التهاب پوست سر می گردد. دانشمندان بر این باورند که لیکن پلانوپیلاریس به واسطه در معرض خطر قرار دریافت سیستم ایمنی یا ضعف آن رخ می دهد. این شرایط می تواند موجب خارش، پوسته پوسته شدن پوست و ریزش مو گردد.

آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا شرایطی است که می تواند موجب ریزش موی تکه تکه و خارش پوست سر گردد. اگرچه دانشمندان درباره دلیل قطعی آلوپسی آره آتا مطمئن نیستند، باور بر این است که حملات اشتباه سیستم ایمنی به فولیکول های مو زمینه ساز آن است. این بیماری بین افراد مبتلا به یک بیماری خودایمنی یا دارای سابقه خانوادگی بیماری خودایمنی شایع تر است.

درمان های استاندارد برای آلوپسی آره آتا شامل موارد زیر می شوند:

- ایمنی درمانی

- داروها و پمادهای ضد قارچ

- استروئیدها

افرادی که ریزش موی ارثی را تجربه می نمایند ممکن است یکی از درمان های زیر برای آنها مفید باشد:

- پیوند مو

- ماینوکسیدیل

- فیناستراید

درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک نوعی اگزما است که موجب راش پوستی قرمز و خارش می گردد. اگرچه دلیل مستقیم ریزش مو نیست، درماتیت آتوپیک می تواند به خاراندن بیش از حد پوست سر منجر گردد که ممکن است ریزش موی موقت را در پی داشته باشد.

افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک می توانند از کرم ها و پمادها برای درمان این شرایط استفاده نمایند. یک فرد متخصص می تواند توصیه های لازم درباره گزینه های درمان را ارائه کند.

سوریازیس

سوریازیس یک اختلال خودایمنی است که موجب بروز وصله های خشک و قرمز روی پوست می گردد که با پوسته های نقره ای پوشیده شده اند. سوریازیس می تواند روی پوست سر نیز شکل بگیرد و اغلب خارش دار است.

ریزش مو ممکن است به واسطه خاراندن وصله های سوریازیس رخ دهد. در حال حاضر، درمان خاصی برای سوریازیس وجود ندارد و افراد مبتلا می توانند برای مدیریت علائم به پزشک مراجعه نمایند.

شوره سر

شوره سر موجب خشکی و خارش پوست سر می گردد. همچنین، شوره سر می تواند موجب ریزش مو گردد، اما این شرایط بسیار نادر است. به طور معمول، شوره سر تنها زمانی موجب ریزش مو می گردد که در طولانی مدت درمان نگردد.

گزینه های درمان شامل استفاده از شامپوها، پمادها و کرم های بدون نسخه ضد شوره می شوند.

درمان های خانگی

برای تسکین خارش پوست سر و ریزش مو می توانید بعضی درمان های خانگی را مد نظر قرار دهید که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- استفاده از روغن های اساسی برای رشد مو

- مصرف غذاهایی که رشد مو را تقویت می نمایند، از جمله تخم مرغ، ماهی و آجیل برزیلی

- استفاده از شامپوهای غنی شده حاوی روی که می تواند با عفونت های قارچی مبارزه کند.

- استفاده از شامپوهای خاص برای یاری به درمان شوره سر

- استفاده از کرم ها و پمادها که به پیشگیری از خارش یاری می نمایند

پیشگیری

روش هایی برای یاری به پیشگیری از ریزش مو وجود دارند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- پرهیز از خاراندن بیش از حد پوست سر

- استفاده از شامپوهای ملایم

- دنبال کردن یک رژیم غذایی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی

- پرهیز از تماس مستقیم گرمای زیاد با پوست سر

- کاهش روبروه با مواد شیمیایی موجود در رنگ های مو، شامپوها، نرم نماینده ها و ماسک ها

- تمیز و خشک نگه داشتن مو

- ماساژ پوست سر برای یاری به بهبود گردش خون به سمت فولیکول های مو

- دنبال کردن برنامه های درمانی برای مسائل سلامت موجود مانند سوریازیس یا دیگر اختلالات خودایمنی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 تیر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 212

به "رابطه خارش پوست سر و ریزش مو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رابطه خارش پوست سر و ریزش مو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید