راهنمای استفاده از گوشی های هوشمند در سفر

به گزارش بالیو، ممکن است قبل از هر سفر (خارج از کشور) سوالات بسیاری درباره تلفن همراه در فکر شما شکل بگیرد، به طور مثال مواردی درباره اختلاف سطح فناوری در کشورهای دیگر، هزینه های بالای رومینگ، همپوشانی یا تداخل خدمات.

راهنمای استفاده از گوشی های هوشمند در سفر

از آنجایی که همه ما تمایل داریم وقتی به سفر خارج از کشور می رویم تلفن های همراهمان کار نمایند، پس شما را به خواندن این مقاله از خبرنگاران دعوت می کنیم تا تمام نکات لازم برای کارکرد صحیح تلفن همراهتان در طول یک سفر را بدانید. این مقاله جزییات زیادی دارد که امیدواریم سردرگم نماینده نباشد. ولی بدانید که با خواندن آن، هنگام سفر می توانید مانع از هدر رفتن اندازه زیادی انرژی، هزینه و مهم تر از همه اعصاب شوید.

آیا تلفن همراه من خارج از کشور کار می نماید؟

اولین موضوعی که باید به آن توجه کنید، این است که آیا تلفن همراه شما به شکل فیزیکی می تواند خارج از کشور فعال باشد یا خیر. هر یک از کشورها و شرکت های مخابراتی از فرکانس ها و فناوری های مختلفی برای ارایه خدمات تلفن­ همراه استفاده می نمایند و تلفن ­همراه شما برای کار کردن باید با آنها سازگار باشد. پرکاربردترین فناوری تلفن ­همراه که مورد استفاده قرار می گیرد جی.اس.ام (G.S.M) است و به شکل گسترده ای به وسیله بسیاری از کشورهای جهان به کار گرفته می گردد. فناوری سی.دی. ام.اِی (CDMA) یا نسل سوم در بسیاری از کشورهای پیشرفته و در حال توسعه مورد استفاده قرار می گیرد اما به شکل عمومی مورد استفاده نیست.

حتی اگر تلفن همراه شما مجهز به فناوری جی.اس.ام است، باید حتما آنالیز کنید که آیا فرکانس های مورد استفاده در کشور مقصد با تلفن همراه شما همسانی دارد یا خیر. برای استفاده از خدماتی چون برقراری تماس، ارسال پیامک و استفاده از اینترنت همراه، در دفترچه راهنمای تلفن ­همراه خود و در مقابل پشتیبانی از چهار باند یا گروه های خاص آنالیز کنید که چه مواردی نوشته شده است. اگر در مقابل آن نوشته شده باشد 850/900/1800/1900 مگا­هرتز یعنی هر 4 فرکانس را پشتیبانی می نماید. بنابراین تقریبا خیالتان راحت است که در سفرهای بین المللی، تلفن ­همراه شما کار خواهد نمود. با مراجعه به این صفحه می توانید لیست دقیق فرکانس های جی.اس.ام را که در هر کشوری از آن ها استفاده می گردد، مشاهده کنید.

اما نگران نباشید، تلفن های­ همراه امروزی به شکلی ساخته می شوند که توانایی کار­ کردن در بیشتر کشورهای جهان را دارند و به احتمال 99 درصد مسئله ای از این بابت نخواهید داشت.

بعد از اینکه متوجه شدید تلفن همراه شما در پشتیبانی از فرکانس های معتبر مسئله ای ندارد، به خان بعدی می رسید و آن چیزی نیست جز باز کردن قفل یا همان آنلاک کردن.

تلفن آنلاک چیست و چرا مهم است؟

وقتی بحث سفر پیش می آید، شاید کلمه قفل و غیر قفل زیاد شنیده گردد و اگر از این لغات سر در نمی آورید، هیچ وقت متوجه نمی شوید که تلفن شما در کدام دسته قرار می گیرد.

اگر هنگام خرید سیم کارت از طرف اپراتور آن یک تلفن ­همراه رایگان یا با تخفیف به شما داده شده است، به احتمال زیاد این تلفن قفل (لاک) است. این یعنی اپراتور سیم­ کارت، تلفن ­همراه شما را به نحوی تنظیم نموده است که نتوانید از سیم کارت اپراتور دیگری در آن بهره ببرید. در بعضی موارد در کشور ایالات متحده آمریکا اگر پول تلفن همراه را به صورت کامل پرداخت کنید، بازهم آن را به صورت قفل تحویل خواهید گرفت مگر اینکه با پرداخت مبلغی بیشتر آن را به نسخه آنلاک تبدیل کنید.

اگر تلفن ­همراه لاک دارید، مجبور خواهید بود از همان دقیقه اول تا زمانی که قرارداد شما انتها می ­یابد، هزینه های تماس خود را براساس تعرفه رومینگ اپراتور سیم کارت خود پرداخت کنید.

اگر شما تلفن ­همراه خود را از کشورهای آمریکا، استرالیا، نیوزلند و تعداد کمی از کشورهای اروپایی و آسیایی تهیه نموده باشید، به احتمال زیاد صاحب یک تلفن ­همراه قفل شده هستید و برای تبدیل آن به حالت آنلاک باید هزینه ­ای جداگانه را به اپراتور خود بپردازید. اگر مطمئن نیستید که شرایط تلفن همراه شما چگونه است، می­ توانید طی یک تماس تلفنی با بخش پشتیبانی اپراتور خود، از این موضوع آگاه شوید.

یک تلفن ­همراه غیر قفل در سراسر جهان قابل استفاده است، شما به راحتی می توانید سیم­ کارت خود را با یک سیم ­کارت محلی (اپراتوری در کشور مقصد) جا­به ­جا کنید و از خدمات ارزان تری بهره­ مند شوید.

آیا رومینگ خوب است؟

خیر و می گردد گفت که قطعا خیر. بیشتر اپراتورهای سیم ­کارت داخل کشور شما به طور عادی منطقه های فراتر از مرزهای کشوری را که در آن زندگی می کنید، پوشش نمی دهند و برای استفاده از این سیم­ کارت­ ها خارج از این محدوده باید هزینه ­ای بسیار بیشتر از حالت عادی بپردازید. البته همه اپراتورها به این شکل عمل نمی نمایند، اما بیشتر مردم وقتی از یک سفر خارجی به خانه بر­می گردند و قبض تلفن ­همراه خود را می بینند از تعجب شاخ در می آورند، چون مبلغ آن بسیار بیشتر از گذشته است!

البته به عنوان استثنا می توان از اپراتور تی- موبایل (T-mobile) در آمریکا نام برد که پیامک رایگان و اینترنت (با سرعت پایین) خود را در 120 کشور جهان به مشتریانش عرضه می­ کند. بعلاوه اپراتور تری (Three) در انگلستان اجازه استفاده از خدماتی چون تماس تلفنی، پیامک و اینترنت را با نرخ عادی فقط در 16 کشور از جهان به مشتریان خود می دهد. اگر شما از مشترکین این 2 اپراتور نیستید، بهتر است به طور کلی استفاده از سرویس رومینگ را فراموش کنید.

چطور تلفن ­همراه خود را به حالت غیر قفل (آنلاک) تبدیل کنید؟

خبر خوب این است که بیشتر مواقع می توانید تلفن همراه خود را آنلاک کنید، اما خبر بد این است که این کار همواره آسان یا ارزان نیست.

اولین راه این است که از اپراتور خود بخواهید این کار را انجام دهد. قوانین اپراتورها در این زمینه کاملا با یکدیگر فرق دارد. اما در ایالات متحده آمریکا، اپراتورها موظف هستند گوشی های همراه قفل شده سیم­ کارت های اعتباری خود را بعد از یک سال به حالت غیر قفل تبدیل نمایند، بعلاوه اگر شما تفاوت قیمت گوشی خود را به شرکت تولیدنماینده آن بپردازید، آن شرکت موظف است تا گوشی شما را از حالت قفل خارج کند. با مراجعه به این صفحه می توانید از شرایط بعضی از اپراتورها در کشورهای مختلف برای تبدیل گوشی قفل به غیر قفل آگاه شوید، هرچند زنگ زدن به آن ها و کسب آخرین اطلاعات درباره این موضوع ضرری نخواهد داشت.

اگر تلفن شما آنلاک است...

اگر تلفن همراه شما آنلاک فکتوری باشد، بدین معنا است که هیچ قفل اپراتوری روی آن وجود ندارد و شما می توانید هر سیم کارتی را روی آن انداخته و بهره ببرید. اپراتورهای ایرانی هیچ یک تلفن هوشمند لاک شده ارائه نمی نمایند و فقط سیم کارت و خدمات مرتبط با آن را به طور مستقل ارائه می نمایند. از این رو مسئله ای از بابت لاک یا آنلاک بودن گوشی ندارید. اما اگر ساکن خارج از کشور هستید و قصد سفر به ایران را دارید، حتما باید به مواردی که در بالا به آنها اشاره شد، دقت کنید.

اگر تلفن­ همراه شما در کشور مقصد کار نکند یا نتوانید آن را رفع قفل کنید، تکلیف چیست؟

اگر نمی توانید از تلفن­ همراه خود بنا به دلایل فنی، خارج از کشور بهره ببرید یا نتوانستید آن را آنلاک کنید، نگران نباشید. هنوز چند راه چاره دیگر وجود دارد.

فقط از وای-فای بهره ببرید: تلفن ­همراه شما به راحتی به اینترنت بی­سیم متصل می گردد، پس سعی کنید تماس های خود را به وسیله اسکایپ یا سرویس صوتی گوگل انجام دهید و برای پیامک دادن از نرم افزارهای پیام­ رسان مختلفی مانند واتس ­اَپ بهره ببرید. بعلاوه می توانید از این لیست تعدادی نرم­ افزار آفلاین دانلود کنید تا وقتی هم که خارج از محدوده اینترنت هستید، بتوانید از تلفن خود بهره ببرید. مطمین باشید از اندازه کارایی این نرم­ افزارها شگفت زده خواهید شد، هرچند خارج از محدوده اینترنت بودن این مزیت را دارد که از شر نوتیفیکیشن ها خلاص شوید.

یک گوشی هوشمند ارزان خریداری کنید: هرچند بیشتر گوشی های هوشمند گران قیمت هستند، ولی با قیمت حدود 600.000 تومان (200 دلار آمریکا) شما می توانید تعدادی گوشی هوشمند مناسب پیدا کنید که با اضافه کردن یک کارت حافظه به آن (در اغلب موارد میکرو اس دی)، می­ توانید کارایی اش را دو چندان کنید؛ اما سعی کنید که گوشی­ همراهی تهیه کنید که از دوام باتری قابل قبولی برخوردار باشد، بعلاوه صفحه آن از 5 اینچ بیشتر نباشد تا مصرف باتری شما کاهش یابد. بعلاوه دقت کنید که گوشی هوشمند انتخابی شما با استاندارهای شرح داده شده در ابتدای این مقاله خبرنگاران بیشترین همخوانی را داشته باشد تا در بیشتر منطقه ها جهان بتوانید از آن بهره ببرید.

یک گوشی ­همراه کرایه کنید: در صورتی که سفر شما کوتاه مدت است یا اطمینان دارید که گوشی­ همراه شما در کشور مقصدتان کار نمی نماید، می توانید یک گوشی ­همراه هوشمند کرایه کنید (این گزینه در همه کشورها وجود ندارد و بهتر است قبل از رسیدن به مقصد به وسیله اینترنت اطلاعات لازم را درباره آن کسب کنید). در صورتی که سفر شما طولانی­ مدت است برترین و ارزان­ترین گزینه همان خریدن گوشی هوشمند ارزان خواهد بود.

از تبلت خود بهره ببرید: در صورتی که صاحب یک تبلت با قابلیت پشتیبانی از نسل چهارم (4G) یا نسل سوم (3G) هستید، احتمالا مسائل مربوط به قفل اپراتوری را ندارید و به همین دلیل می توانید از آن به عنوان یک گوشی ­همراه بهره ببرید. بعلاوه می توانید برای کاهش هزینه های خود یک سیم کارت دیتا خریداری نموده و با استفاده از نرم افزارهایی چون اسکایپ یا لاین و... هزینه خود را به شدت کاهش دهید. بعلاوه نباید فراموش کنید که از تبلت خود به عنوان مودم هم می توانید بهره ببرید تا بقیه تجهیزات الکترونیکی شما به اینترنت وصل شوند.

نه یک گوشی ­همراه هوشمند، بلکه یک گوشی ­همراه مناسب خریداری کنید: اگر در یک کشور دیگر به سر می برید و قرار است اقامت شما طولانی گردد، در صورتی که تنها استفاده شما از تلفن همراه، تماس و پیامک و آنالیز مختصر ایمیل خواهد بود، برترین گزینه برای شما استفاده از ارزان ترین تلفن همراه با سیم کارت اعتباری است که به راحتی در هر مغازه موبایل فروشی هم پیدا می گردد. هرچند این گونه گوشی های­ همراه کارایی خاصی ندارند اما می توانند نیازهای اولیه شما را رفع نمایند و قطعا از هیچ بهتر خواهند بود! از قابلیت ­های دیگر این نوع گوشی این است که شما به هیچ وجه نگران نگهداری از آن ها نخواهید بود و مهم نیست اگر در دستشویی از دست شما بیافتد یا با جسم سختی برخورد کند. بعلاوه می توانید وقتی قصد بازگشت به کشور خودتان را داشتید آن را با قیمتی نزدیک به همان قیمت خرید، بفروشید.

خیلی بعید است که در سفرهای خارجی از تلفن ­همراه هوشمند خودتان استفاده کامل ببرید ولی بعد از بازگشت به منزل با قبض سنگین آن روبرو نشوید. باید برای استفاده از گوشی ­همراه خود برنامه ریزی کنید. از مهم ترین کارهایی که برای کاهش هزینه قبض موبایل تان باید انجام دهید، می توان به کسب اطلاعات از کشور مقصد، آشنایی کامل با امکانات و مشخصات گوشی تلفن ­همراه خودتان، نوع قرارداد و مشخصات سیم کارتی که از آن استفاده می کنید، نام برد.

با صرف کمی زمان و هزینه و بعلاوه زحمت بیشتر، می توانید از گوشی ­همراه خود در سفر به خوبی بهره ببرید و تمام احتمالات را نیز از قبل پیش بینی کنید. با کمی تحقیق و کسب اطلاعات بیشتر از شرایط موجود در کشور مقصدتان می توانید از اینکه کلاه سرتان گذاشته گردد، جلوگیری کنید و همواره در طول سفرتان به اینترنت و شبکه تلفن همراه به ارزان ترین شکل ممکن متصل باشید.

منبع: Nomadicmatt

منبع: کجارو
انتشار: 9 اسفند 1400 بروزرسانی: 9 اسفند 1400 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 2100

به "راهنمای استفاده از گوشی های هوشمند در سفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای استفاده از گوشی های هوشمند در سفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید