سوءاستفاده مالی از بیماران با نقشه برداری مغز، دخالت افراد غیرپزشک

به گزارش بالیو، به گزارش خبرنگاران، دکتر مجتبی زارعی روز یکشنبه در نشست خبری پنجمین همایش بین المللی نقشه برداری مغز ایران که قرار است از 7 تا 9 مهر 97 در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار گردد، گفت: مخاطبان این همایش رشته های علوم اعصاب، نورولوژی، روانپزشکی، جراحی اعصاب، گوش و گلو، بینی و سر و گردن، رادیولوژی، پزشکی هسته ای، گفتاردرمانی و ... هستند که همایش سال جاری دارای 15 امتیاز بازآموزی برای شرکت کنندگان است.

سوءاستفاده مالی از بیماران با نقشه برداری مغز، دخالت افراد غیرپزشک

وی اضافه نمود: هدف از برگزاری این همایش فرصتی است برای جوانانی که در این زمینه فعالیت می نمایند تا بتواند سکوی پرتاب آنها برای پیشرفت در این مسیر علمی باشد.

زارعی در ادامه با انتقاد از سیاست هایی که در نظام سلامت کشور ما دنبال می گردد، گفت: متاسفانه در ایران با کارهای جدید مقاومت می گردد و از طرف دیگر شاهد انحراف علمی در این نوع از کارهای جدید هستیم.

وی ادامه داد: آن چیزی که نقشه برداری مغز در جهان دنبال می نماید درک بهتر ساختار عملکرد مغز در جهت پیشبرد علم پزشکی است.

وی با گلایه از اینکه سرمایه گذاری دولت در جای نامناسب صورت می گیرد، اضافه نمود: سرمایه گذاری باید با برنامه ریزی و استراتژی باشد تا به نتیجه برسد متاسفانه این نوع سرمایه گذاری ها تحت تمایلات سیاسی و رفیق بازی اجرا شده و از مسیر اصلی خودش خارج می گردد.

زارعی ادامه داد: پنج سال پیش که به ایران آمدم و پروژه نقشه برداری مغز را آغاز کردم یک استراتژی را دنبال می کردیم اما سرعت پیشرفت کار اصلا طبق برنامه نبوده،چون پشتیبانی دولتی در حد صفر است.

وی اضافه نمود آنقدر که دانشمندان بین المللی از ما حمایت نموده اند خودی ها از ما حمایت ننموده اند، البته فقط حمایت مالی نیست بلکه ما نیازمند حمایت های معنوی هستیم.

وی با عنوان این مطلب که در ایران آموزش پزشکی و ارائه خدمات سلامت بر عهده دانشگاه است اضافه نمود: متاسفانه در جهان به این شکل عمل نمی گردد و همین مسئله مشکل بزرگی را در کشور ما ایجاد نموده است، زیرا تا زمانی که ما آموزش و تحقیقات پزشکی را همراه با ارائه خدمات سلامت بر عهده دانشگاه قرار بدهیم مسائل لاینحل باقی خواهند ماند.

به گفته زارعی، این شکل از سیاست در نظام سلامت باعث خواهد شد تا پزشکان به درآمد بیشتر بیندیشند.

وی با انتقاد از اینکه پنج سال قبل بودجه 10 میلیون دلاری توسط معاونت علمی ریاست جمهوری برای پروژه نقشه برداری مغز مصوب شد، اضافه نمود: متاسفانه این بودجه را به ما ندادند و ما بدون ابزار و حمایت دولت مشغول کار هستیم.

رئیس همایش بین المللی مغز ایران با انتقاد از سوءاستفاده برخی افراد از بیماران گفت: متاسفانه افرادی نقشه برداری مغز انجام می دهند که پزشک نیستند.

وی با عنوان این مطلب که برخی بیماران توسط پزشکان به افراد غیرپزشک ارجاع داده می شوند، اضافه نمود ما باید بدانیم نقشه برداری مغز رادیولوژی یا ام آر آی و سی تی اسکن نیست اما یک عده از این مسئله سوءاستفاده نموده و جیب بیماران را خالی می نمایند.

مسئول پژوهشکده علوم و فناوری های پزشکی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: نقشه برداری مغز یک علم تحقیقاتی است که تنها مواردی از آن در بالین و آن هم برای کسانی که کاندیدای جراحی مغز هستند استفاده می گردد.

زارعی تاکید نمود: امکانات ما اجازه نمی دهد از نقشه برداری مغز در جهت خدمات بالینی استفاده کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 دی 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 54

به "سوءاستفاده مالی از بیماران با نقشه برداری مغز، دخالت افراد غیرپزشک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوءاستفاده مالی از بیماران با نقشه برداری مغز، دخالت افراد غیرپزشک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید