شورای امنیت خواهان آتش بس در یمن شد

به گزارش بالیو، اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه ای خواهان برقراری آتش بس سراسری در یمن شدند.

شورای امنیت خواهان آتش بس در یمن شد

به گزارش خبرنگاران از فارس، شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه ای خواهان برقراری آتش بس در سراسر یمن شد.

اعضای شورای امنیت در بیانیه ای از آنچه به ادعای آنها تشدید تنش ها در مأرب خوانده شده ابراز نگرانی کردند. آنها همچنین بدون اشاره به جنایت های جنگی ائتلاف سعودی در یمن، حملات برون مرزی به عربستان سعودی را محکوم نموده اند.

اعضای شورای امنیت خواهان برقراری آتش بس سراسری به توضیح مندرج در قطعنامه های 2532 و 2565 شدند. در این بیانیه همچنین از همه طرف ها خواسته شده بدون پیش شرط با نماینده سازمان ملل در امور یمن بر سر برقراری آتش بس سراسری همکاری نمایند.

اعضای شورای امنیت همچنین ابراز نگرانی نموده اند عدم پیشرفت در فرایند صلح ممکن است مورد سوءاستفاده تروریست ها در یمن قرار بگیرد.

این بیانیه در حالی صادر شده که نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن بامداد گذشته (پنجشنبه) پیروز به آزادسازی یک منطقه دیگر در غرب شهر مارب شدند.

یک منبع میدانی در یمن بامداد پنجشنبه به شبکه المیادین لبنان گفته بود منطقه العطیف واقع در شهرستان صرواح به کنترل ارتش یمن در آمده است. منطقه مذکور از جمله خطوط مقدم جبهه در غرب شهر مأرب است.

درگیری ها در استان مأرب یمن دو ماه است که بین نیروهای دولت نجات ملی یمن و بین نیروهای دولت مستعفی این کشور که مورد حمایت ائتلاف سعودی است، شروع شده است. این استان از شمال با استان جوف (هم مرز با عربستان) و از غرب با استان صنعاء (پایتخت) همسایه و هم مرز است که همین موقعیت در کنار فراوری بیش از 200 هزار بشکه نفت بر اهمیت ژئوپلوتیک آن افزوده است.

دولت نجات ملی یمن کوشش دارد مرکز این استان یعنی شهر مأرب را از نیروهای منصورهادی پس بگیرد و با این کار علاوه بر بی احتیاج کردن خود به نفت و سوخت توقیفی در بندر الحدیده توسط ائتلاف سعودی، خطر حملات زمینی ائتلاف و نیروهای هادی را از اطراف پایتخت دور کند.

گذشته از این، موقعیت مرکزی این استان علاوه بر دسترسی به استان های شرقی، می توان به سکویی برای عملیات موشکی و پهپادی ارتش یمن به اهداف شرقی در عربستان سعودی تبدیل گردد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 19 فروردین 1400 بروزرسانی: 19 فروردین 1400 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1671

به "شورای امنیت خواهان آتش بس در یمن شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شورای امنیت خواهان آتش بس در یمن شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید