طرز تهیه حلوا آرد گندم ساده ، با بافت نرم و خوشمزه

به گزارش بالیو، اگر دوست دارید عطر بهشت را در خانه تان تجربه کنید تهیه حلوا با آرد گندم معجزه می نماید. حلوا یک دسر اصیل و دلچسب با عطر زعفران است که به سادگی و با کمترین مواد اولیه تهیه می گردد. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه حلوای مجلسی را آنالیز نموده بودیم و در ادامه طرز تهیه حلو آرد گندم ساده را با تمام رازهای پخت حلوا آنالیز خواهیم کرد.

طرز تهیه حلوا آرد گندم ساده ، با بافت نرم و خوشمزه

مواد لازم برای تهیه حلوا آرد گندم ساده

  • آرد گندم 1/5 فنجان
  • شکر دانه ریز 3/4 پیمانه
  • آب 1/2 فنجان
  • گلاب 2 قاشق غذاخوری
  • زعفران کوبیده شده 1/2 قاشق چایخوری
  • کره بدون نمک 1/2 فنجان

طرز تهیه حلوا آرد گندم ساده

1. آماده کردن شربت حلوا

اولین مرحله از طرز تهیه حلوا آرد گندم ساده این است که شربت آن را تهیه کنید. برای این کار ابتدا گلاب و زعفران را با هم مخلوط کنید و بگذارید 20 دقیقه بماند تا زعفران کاملا رنگ و طعم خود را به مخلوط بدهد سپس آب و شکر را در یک قابلمه مناسب مخلوط کنید و اجازه دهید روی حرارت بجوشد. وقتی شکر خوب حل شد گاز را خاموش کنید و زعفران را داخل مخلوط بریزید. به این ترتیب شربت حلوا با آرد آماده است.

2. تفت دادن آرد

اکنون در این مرحله نوبت آن است که آرد را آماده کنید بنابراین آرد را در تابه ای روی حرارت میانه تفت دهید. فعلا نیازی به روغن نیست. این مرحله یعنی تفت دادن آرد معمولا 10 دقیقه یا حتی بیشتر طول می کشد. در این مرحله باید نزدیک تابه بمانید و مدام آرد را هم بزنید و بعد از مدتی که رنگ آرد گندم تیره شده، بوی آرد برشته شده در اتاق پخش می گردد و تابه بسیار داغ می گردد وقت آن است که بعد از 2 تا 3 دقیقه دیگر از هم زدن، گاز را کم کنید.

نکته مهم: حتما آرد را الک کنید تا گلوله گلوه نگردد.

3. اضافه کردن کره و شربت

حالا که آرد را خوب تفت داده اید، کره را روی حرارت کم آب کنید تا شفاف گردد بعد آن را به آرد اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید. اکنون زمان مهمترین مرحله یعنی اضافه کردن شربت رسیده است اما قبل از اضافه کردن شربت، ابتدا چند قطره آب داخل تابه بریزید. اگر آرد هنوز خیلی زنده است، شربت را اضافه نکنید و باز هم تفت دهید اما اگر تابه داغ باشد اما نه خیلی داغ! در نهایت شربت را بریزید اما در ابتدا، مخلوط کمی آبدار به نظر می رسد اما به هم زدن ادامه دهید.

در این مرحله از طرز تهیه حلوا آرد گندم ساده حرارت را روی کمترین میزان تنظیم کنید. رنگ حلوا باید خیلی تیره باشد، به آرامی هم بزنید تا حلوا به قوام یک کرم غلیظ برسد و حلوای شما آماده گردد سپس آن را در ظرف مدنظرتان برای سرو بریزید و تزیین کنید.

نکته: دقت داشته باشید که تابه نباید خیلی گرم باشد چون اگر خیلی گرم باشد آرد تمام شربت را به خود جذب می نماید و حجمش زیاد می گردد و مخلوطی شبیه خمیر خواهید داشت که با حلوای سنتی فاصله زیادی دارد. ویژگی اصلی حلوای خوب، بافت کمی آرد مانند (حلوا آردی) و غیر خمیری است.

نکته مهم در مورد اضافه کردن کره: روغن یا کره را کم کم به آرد گندم اضافه کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه حلوا آرد گندم ساده

تهیه و پخت حلوا با آرد گندم ساده یک هنر است که با رعایت نکات و فوت وفن های آن می توانید به این هنر دست یابید. در ادامه رازها و نکات مهم برای انتخاب آرد حلوا و نکات کلی برای تهیه حلوا را بخوانید.

آردهای مناسب برای تهیه حلوا

نکته مهم در تهیه حلوا انتخاب آرد مناسب است. برای تهیه حلوا می توانید از آردهای مختلف بهره ببرید اما رایج ترین نوع آن، آرد گندم است که جزییات تهیه آن را با هم مرور کردیم. اما در کل آردهای مناسب حلوا شامل موارد زیر است:

  • آرد گندم: رایج ترین آرد برای تهیه حلوا، آرد گندم است. این آرد به راحتی در دسترس است و قیمت مناسبی دارد. حلوا با آرد گندم طعمی اصیل و رنگ بهتری دارد.
  • آرد سنگک: آرد سنگک به علت سبوس دار بودن، حلوا را مغذی تر می نماید و رنگی تیره تر به آن می دهد.
  • آرد سبوس دار: استفاده از آرد سبوس دار در حلوا، خواص آن را افزایش می دهد و باعث می گردد حلوا طعم و عطری خاص داشته باشد.
  • آرد نخودچی: حلوا با آرد نخودچی طعمی متفاوت و لذیذ دارد و به علت رنگ نخودی آن، به حلوا زرده هم معروف است.
  • آرد برنج: از آرد برنج هم می توان برای تهیه حلوا استفاده کرد. این نوع حلوا طعمی ملایم و رنگی سفید دارد.
  • آرد ذرت: حلوا با آرد ذرت طعمی خاص و رنگی زرد دارد.

برترین آرد برای حلوا

انتخاب برترین آرد برای حلوای ساده به سلیقه و ذائقه شما بستگی دارد. اگر طعم اصیل حلوا را دوست دارید، آرد گندم برترین انتخاب است. اگر در پی حلوا با خواص بیشتر هستید، می توانید از آرد سبوس دار یا آرد سنگک بهره ببرید و اگر در پی تنوع در طعم و رنگ حلوا هستید، می توانید از آرد نخودچی، آرد برنج یا آرد ذرت بهره ببرید.

نکات مهم برای تهیه حلوای آرد گندم

خوب است برای تهیه حلوا با آرد گندم ساده به نکات زیر هم دقت داشته باشید تا حاصل کارتان یک حلوای خوشمزه و خوش بافت با رنگ مناسب باشد.

  • برای تهیه آرد می توانید از مخلوط چند نوع آرد برای تهیه حلوا بهره ببرید.
  • برای خوشمزه تر شدن حلوا می توانید از هل، دارچین، زعفران، گلاب و یا وانیل بهره ببرید. طرز تهیه حلوا زعفرانی با آرد سفید - خوشمزه و مجلسی را در کتاب کاله با جزییات مطالعه کنید.
  • برای پخت حلوا باید مواد را مدام با حرارت ملایم هم بزنید.
  • یادتان باشد هیچ وقت قبل از تفت دادن آرد، روغن را در تابه نریزید چون روغن می سوزد و باعث می گردد بوی حلوا مطلوب نباشد.
  • برای تفت دادن آرد تا حد ممکن از ظروف تفلون یا چدن استفاده نکنید چون روکش ظرف با حرارت زیادی که برای تهیه حلوا ضروری است خراب می گردد و حتی برای سلامتی هم مضر است.

اگر دوست دارید تجربه متفاوت تری از حلوا داشته باشید می توانید طرز تهیه حلوا گردویی اصیل تبریزی و طرز تهیه حلوای زنجبیل تبریزی را هم امتحان کنید.

استفاده از جایگزین های شکر برای تهیه حلوا

در قدیم که شکر در دسترس همگان نبود، حلوای ایرانی با شیره انگور که غلیظ و تیره است تهیه می شد. بنابراین اگر به جای شکر سفید از شکر قهوه ای در تهیه حلوا بهره ببرید برای تیره شدن رنگ حلوا بهتر است. البته استفاده از عسل و انواع دیگر شیره هم در تهیه حلوای ساده خوب است.

استفاده از یخ برای بافت بهتر حلوا آرد گندم ساده

یکی از نکات مجذوب کننده و خاص در طرز تهیه حلوا با آرد گندم ساده این است که بعد از ریختن تمام شربت روی آرد، بهتر است یک تکه یخ روی آن بیندازید. این کار به حلوا شک وارد می نماید و در نتیجه بافت حلوا بهتر می گردد و بعد از پخت روغن پس نمی دهد.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 22 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1403 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 2432

به "طرز تهیه حلوا آرد گندم ساده ، با بافت نرم و خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه حلوا آرد گندم ساده ، با بافت نرم و خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید