ظریف وارد مسکو شد

به گزارش بالیو، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دومین مقصد سفرش و پس از سفر به ترکیه، وارد روسیه شد تا با همتای روس خود ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه و آخرین شرایط برجام را مورد بحث و گفت وگو قرار دهد.

ظریف وارد مسکو شد

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرنگاران، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیأتی به ترکیه سفر نموده بود و صبح امروز استانبول را به مقصد مسکو ترک کرد، وارد فدراسیون روسیه شد.

او قرار است امروز (سه شنبه) با سرگئی لاوروف همتای روس خود ملاقات و گفت وگو کند.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیش از این در گفت و گو با خبرنگار درباره سفر ظریف به مسکو عنوان نموده بود: ظریف در این سفر درباره روابط دوجانبه ایران و روسیه، برجام و مسائل منطقه ای با همتای خود بحث و گفتگو خواهد نمود.

موسوی پیش از این از سفر ظریف به دو کشور همسایه در آینده نزدیک خبر داده بود. البته به جزییات بیشتری اشاره ننموده بود. او در این باره گفت: شرایطی که کرونا به وجود آورده رفت و آمدهای دیپلماتیک را تحت تاثیر قرار داده است و کشورها و مقامات خارجی و داخلی ما ترجیح دادند به وسیله ویدیو کنفرانس و دیپلماسی از راه دور سیاست خارجی را دنبال نمایند، اما در این شرایط هم سعی شد تا جایی که امکان دارد و شرایط اجازه بدهد سفرهایی انجام گردد که سفر بعضی مقامات ایران به افغانستان و سفر ظریف به سوریه را شاهد بودیم. سفر به یکی دو کشور در دستورکار وزارت امور خارجه است و اگر شرایط مهیا گردد آقای ظریف انشاءالله به یکی دو کشور سفر خواهد نمود.

به گزارش فارس،ماریا زاخارووا در کنفرانس خبری روز پنجشنبه گفت: روز 16 ژوئن، وزیر خارجه ایران جواد ظریف برای یک سفر کاری به مسکو خواهد آمد. او برای رایزنی درباره شرایط روابط روسیه و ایران شرایط اجرای برجام با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه ملاقات خواهد نمود.

محمدجواد ظریف هشتم دی ماه 1398 نیز سفری به روسیه داشت و نهم دی ماه با سرگئی لاوروف همتای روس خود ملاقات و به گفت وگو پرداخت. او 17 اردیبهشت ماه 1398 نیز در سفری دو روزه وارد روسیه شد و با سرگئی لاوروف همتای خود همزمان با اعلام تصمیم ایران در توقف بعضی تعهدات برجامی در 18 اردیبهشت ماه ملاقات و نامه حسن روحانی به پوتین درباره تصمیم ایران را به لاوروف تسلیم کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران 10 شهریور ماه 1398 نیز به همراه رضا اردکانیان وزیر نیرو برای ملاقات و گفتگو با مقامات روسیه وارد مسکو شد و 11 شهریور ماه با سرگئی لاوروف همتای روس خود درباره مناسبات دوجانبه، برجام و تحولات منطقه به ویژه اوضاع سوریه به گفتگو پرداخت.

ظریف و لاوروف پس از آخرین ملاقاتشان، چند بار نیز با هم تلفنی گفت وگو نموده بودند.

ظریف عصر یکشنبه 25 خرداد ماه نیز به ترکیه سفر و در مدت حضورش در این کشور با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه ای خود ملاقات و گفت وگو کرد.

وی عصر دیروز دوشنبه در توئیتی درباره این سفر نوشته بود: گفت وگوهای سازنده ای با دوستم مولود چاووش اوغلو (وزیر خارجه ترکیه) و دیگر مقامات ارشد این کشور در استانبول داشتم و تبادلات عمیق و تصمیمات مفیدی در راستای همکاری های دوجانبه و همچنین موضوعات منطقه ای و جهانی صورت گرفت. رایزنی های نزدیک حائز اهمیت است.مقصد بعدی مسکو است.همسایگان همواره در اولویت ما هستند.

قرار است نشست سران ایران، روسیه و ترکیه (ضامن فرایند آستانه) به زودی به صورت مجازی برگزار گردد و آنگونه که محمدجواد ظریف عنوان نموده است: بعد از فراهم شدن شرایط نشست حضوری در تهران برگزار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 24 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1190

به "ظریف وارد مسکو شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریف وارد مسکو شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید