مذاکره با فعالان نشر اسپانیا، برزیل، سوریه، قطر، مصر و اردن در ششمین فلوشیپ استانبول

به گزارش بالیو، به گزارش خبرنگاران، سومین روز از حضور موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در ششمین فلوشیپ استانبول، با دیدارها و مذاکراتی پیرامون همکاری های دوجانبه میان نشر ایران و کشورهای خارجی، انجام شد.

مذاکره با فعالان نشر اسپانیا، برزیل، سوریه، قطر، مصر و اردن در ششمین فلوشیپ استانبول

همراه ما باشید و با تور ارزان قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

رویداد خوشایند نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در تبادل فرهنگی ایران و اسپانیا راه گشا است

ساندرا رودریکس؛ مدیر آژانس ادبی UTE KÖRNER , S.L.Uبا اشاره به اینکه عمر آژانس ادبی UTE KÖRNER , S.L.U به 20 سال می رسد، گفت: این آژانس ادبی، توسط Ute Körner (1939-2008) در سپتامبر 1984 تاسیس شد. فعالیت های اصلی ما اساسا دوگونه است: اول، نمایندگی انحصاری ناشران خارجی، آژانس ها و فراورینمایندگان محتوا برای کشور اسپانیا، پرتغال، آمریکای لاتین و برزیل و دیگر مشاوره، نمایندگی و صدور مجوز در سطح ملی و بین المللی برای نویسندگان مناطق مختلف.

وی اظهار کرد: ما در ژانرهای مختلف، از روایت ادبی گرفته تا ژانرهای تجاری، انواع رمان های غیرداستانی، کمیک و گرافیک تجربه داریم، همچنین به عنوان یکی از نمایندگی های برجسته در بازار کتاب کودک و نوجوان شناخته شده ایم.

رودریکس در ادامه به طرح های حمایتی ترجمه و نشر کتاب در اسپانیا اشاره نمود و اضافه نمود: اسپانیا دو نوع طرح حمایتی ترجمه و نشر به زبان اسپانیولی دارد که یکی از آن ها با عنوان Spanish Translation Grants است که توسط وزارت فرهنگ اسپانیا حمایت می گردد و دیگری یک موسسه فرهنگی در بارسلونا است که در قالب طرح های حمایتی، هزینه های ترجمه، چاپ و نشر، تصویرگری و بازاریابی را پرداخت می نماید.

مدیر آژانس ادبی UTE KÖRNER , S.L.U علاقه مندی خود را برای حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و ارتباط با آژانس های ادبی فعال در ایران اعلام نمود و در انتها گفت: نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رویداد خوشایندی است که می تواند در تبادل فرهنگی راه گشا باشد.

تمایل به خرید رمان های ایرانی دارم

مروان عدوان، انتشارات دار ممدوح عدوان للنشر و التوزیع جزو ناشران پیروز سوریه بیان نمود: این انتشارات فعالیت خود را از سال 2007 شروع کرد و پس از دو سال وقفه در سال 20013 ، در 2016 در طیف وسیع تری فعالیت خود را ادامه داد

وی اضافه نمود: در حال حاضر 200 عنوان کتاب داریم و تمرکز اصلی ما بر ژانرهای داستانی به ویژه رمان است. بیش از 50 درصد از آثار این انتشارات، جزو آثار ترجمه شده که تا به امروز از زبان های انگلیسی، فرانسه، اسپانیولی و ... ترجمه و نشر داشته ایم.

در ادامه گفت وگو بخش بین الملل خانه کتاب و ادبیات ایران پس از معرفی اجمالی صنعت نشر کشور ایران، به مروان عدوان پیشنهاد کرد در نمایشگاه بین المللی مجازی کتاب تهران در آینده نزدیک شرکت کند.

مدیر انتشارات دار ممدوح عدوان للنشر و التوزیع در انتها گفت: شنیده ام رمان های ایرانی کیفیت خوبی دارند و در صورت آشنایی، تمایل به خرید رمان های ایرانی دارم.

وی از بخش بین الملل خانه کتاب درخواست کرد تا واسطه آشنایی بیشتر او با ناشران و آژانس های ادبی ایرانی گردد.

بخش بین الملل خانه کتاب و ادبیات ایران نیز در انتها پیشنهاد برگزاری نشست های آنلاین درخصوص گفت گو با ناشران ایرانی را مطرح نمود و انتشارات دار ممدوح عدوان للنشر و التوزیع از این کار استقبال کرد.

قطر و ایران در تبادلات نشر راستا دور و درازی در پیش دارند

امانی البنّا؛ مدیر بخش بین المللی دار جامعه حمد بن خلیفه للنشر از کشور قطر در گفت وگو با بخش بین الملل خانه کتاب و ادبیات ایران، بیان نمود: انتشارات دانشگاه حمد بن خلیفه در سال 2010 برنامه خود را به عنوان یک انتشارات جهانی با تکیه بر بهترین شیوه های بین المللی، تعالی و نوآوری راه اندازی کرد و کوشش می نماید تا با ارائه یک بستر منحصربه فرد محلی و بین المللی برای ادبیات، سواد، بورس تحصیلی، کشف و یادگیری، سنگ بنای اقتصاد دانش بنیان قطر باشد.

وی در ادامه گفت: دفتر مرکزی ما در دوحه، قطر، عناوین داستانی و غیرداستانی را برای بزرگسالان و بچه ها و مطالب علمی و مرجع را منتشر می نماید و قصد داریم با کمک به استقرار فرهنگ علمی و ادبی پرجنب وجوش در قطر و خاورمیانه، عشق به خواندن و نوشتن را ارتقا دهیم.

بخش بین الملل خانه کتاب و ادبیات ایران، علاوه بر معرفی ظرفیت های وب سایت بخش بین الملل نمایشگاه مجازی کتاب تهران اضافه نمود: در وب سایت بخش بین الملل نمایشگاه مجازی کتاب تهران، امکان برقراری ارتباط برخط و همچنین ایمیلی، برای علاقه مندان به فعالان حوزه نشر بین الملل که تمایل به فروش رایت به ناشران ایرانی دارند را پیش بینی شده است.

مدیر بخش بین المللی دار جامعه حمد بن خلیفه للنشر، با تأکید بر لزوم ارتباطات فرهنگی قطر با ایران، ادامه داد: قطر و ایران در تبادلات نشر راه کوتاهی را پیموده اند و راستا دور و درازی برای پیمودن دارند. این تبادلات در حوزه های کتاب های دانشگاهی، ادبیات معاصر ایران و ادبیات کودک و نوجوان می تواند رونق یابد.

در انتها گفت وگو امانی البنّا، خواهان ادامه ارتباط با خانه کتاب و ادبیات ایران در جهت تبادل رایت با ناشران ایرانی شد.

مصر به آثار مکتوب ایرانی علاقه مند است

رانیا بَکر، عضو هیأت موسس انتشارات العربی للنشر و التوزیع در مصر، سخن خود را از معرفی انتشارات العربی للنشر و التوزیع شروع کرد و گفت: العربی للنشر و التوزیع در سال 1976 توسط اسماعیل عبد الحکم بکر، فارغ التحصیل گروه کتابداری، بایگانی و علوم اطلاعات دانشکده هنر در دانشگاه قاهره تاسیس شد، درحالی که، بزرگترین آرزوی او تأسیس یک انتشارات عربی بود. وی پس از کسب تجربه در حوزه نشر در طی کار در انتشارات الاهرام در اوایل دهه هفتاد به بیروت رفت تا انتشاراتی به نام دار الفتا العربی را تأسیس کند و آن یکی از اولین ناشران در زمینه کتاب بچه ها محسوب می گردد. وی پس از بازگشت به مصر، پس از شروع جنگ داخلی لبنان، انتشارات و انتشارات العربی للنشر و التوزیع را تأسیس کرد که به یکی از مهمترین انتشارات مصر تبدیل شده است.

وی ادامه داد: العربی، با انتشار کتاب هایی در زمینه سیاست، تاریخ، ارتباطات جمعی، کتابخانه ها و همچنین بعضی از کتاب های تخصصی در زمینه هنر، شعر، مهندسی، معماری و خاطرات و غیره فعالیت حرفه ای دارد. در طول این انتشارات مصطفی تیبا، رفاعت ال ساعد، دکتر محمد شعالان، محمد ابراهیم ابو سنا و محبوب عمر هستند.

عضو هیات موسس انتشارات العربی للنشر و التوزیع، اضافه نمود: تا به امروز کتاب هایی را از کشورهایی مانند آمریکای جنوبی مانند برزیل، کلمبیا، پرو و آرژانتین برای ترجمه و نشر انتخاب نموده ایم، همچنین از کشورهای دیگر مانند جمهوری چک، مونته نگرو، ایسلند، هلند، سوئیس، مقدونیه، چین، نروژ، انگلیس، بلژیک، اسلواکی، آلمان، پرتغال، ایتالیا، فنلاند و ترکیه.

بخش بین الملل خانه کتاب و ادبیات ایران نیز ضمن معرفی کتاب های پرفروش ایرانی، عناوینی از رمان های ایرانی را نام برد و از رانیا بَکر دعوت به خرید رایت این آثار کرد و اضافه نمود: ایران در حوزه ادبیات کودک و نوجوان و همچنین تصویرگری بسیار پیروز بوده و تا به امروز استقبال فراوانی از سوی کشورهای دیگر داشته است.

رانیا بَکر در انتها با اشاره به اینکه ایران مهد ادبیات و شعر است، گفت: کشور مصر جزو کشورهایی است که به آثار مکتوب ایرانی علاقه مند است و امیدوارم با کمک بخش بین الملل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، بتوانم با ناشران و آژانس های ادبی ایران ارتباط موثری برای تبادل نشر بین دو کشور داشته باشم.

علاقه مند حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هستم

خالد بیلبیثی، انتشارات دارالمنهل را یکی از بزرگترین انتشارات عرب معرفی و اظهار کرد: این انتشارات، در زمینه ادبیات کودک تخصص دارد. در سال 1990 تأسیس شد و از آن موقع در انتشار کتاب های بچه ها و برنامه های مختلف آموزشی، یک انتشارات پیشگام عربی است. دارالمنهل در فراوری برنامه فرهنگی یکپارچه، وسایل کمک آموزشی به دو زبان عربی و انگلیسی و نسخه های صوتی قدرتمند فعالیت گسترده دارد.

وی ادامه داد: مأموریت ما تهیه کتاب ها و محصولات با کیفیت بالا است که به بچه ها کمک می نماید تا از نظر آموزشی قدرتمند شوند و دانش خود را غنی نمایند.

بخش بین الملل خانه کتاب و ادبیات ایران، ضمن بیان ظرفیت آثار ادبی ایرانی، از خالد بیلبیثی دعوت کرد تا به آنالیز کتاب های فارسی در حوزه فعالیت خود اقدام کند و بعضی از آثار مطرح و پرفروش ایرانی را معرفی کرد.

در ادامه مدیر انتشارات دارالمنهل اشتیاق خود را برای ارتباط با ناشران و آژانس های ادبی ایرانی ابراز کرد و از بخش بین الملل خانه کتاب و ادبیات ایران خواست تا این ارتباط برقرار باشد تا او بتواند با آثار مکتوب ایرانی آشنا گردد.

در انتها بخش بین الملل خانه کتاب و ادبیات ایران از مدیر انتشارات دارالمنهل دعوت به حضور در نمایشگاه بین الماللی کتاب تهران کرد و خالد بیلبیثی گفت: این ارتباط را به فال نیک می گیرم و با کمال میل در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شرکت خواهم کرد.

استقبال انجمن ناشران برزیل برای حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

پااولا روریو، مدیر انتشارات Editora Jaguatirica این مرکز نشر را جزو انتشارات پرکار برزیل معرفی کرد و گفت: این انتشارات در سال 2012 تأسیس شد و تا به امروز بیش از 300 عنوان کتاب دارد که شامل کتاب های تألیفی و ترجمه ای است.

وی ادامه داد: برنامه های اصلی انتشارات عبارتند از: داستان، شامل رمان و داستان کوتاه همچنین داستان های غیرداستانی، در شاخه های مذهبی، اجتماعی، سیاسی، روانشناسی، رفاه و رشد شخصی.

بخش بین الملل خانه کتاب و ادبیات ایران، ضمن معرفی این موسسه به ظرفیت های بخش بین الملل آن اشاره و بیان نمود: با توجه به ظرفیت های قابل توجه دیجیتال رایت سنتر بخش بین الملل نمایشگاه مجازی کتاب تهران، امکان معرفی و همچنین نمایش جدید ترین فراوریات ناشران ایرانی که قابلیت تبادل رایت دارند، وجود دارد.

مدیر انتشارات Editora Jaguatirica در ادامه به این نکته اشاره نمود که عضو انجمن ناشران برزیل است و در صورت تمایل می توانم واسطه شما و انجمن ناشران باشم و این امر می تواند شروع روابط موثر فرهنگی بین دو کشور ایران و برزیل و رونق در تبادل رایت بین این دو کشور گردد.

بخش بین الملل خانه کتاب و ادبیات ایران از این پیشنهاد استقبال و از پااولا روریو برای حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در سال های آینده دعوت کرد.

روریو به معرفی طرح حمایتی ترجمه و نشر کتاب در کشور برزیل پرداخت و گفت: در برزیل انجمن Libre Assocation فعالیت دارد که یک طرح حمایتی ترجمه و نشر با عنوان brazilianpublishers program دارد. با توجه به بودجه قابل توجه این انجمن، برای ترجمه هر اثر به زبان برزیلی حمایت اختصاص پیدا می نماید.

بخش بین الملل خانه کتاب و ادبیات ایران نیز به معرفی گرنت ایران پرداخت و نماینده گرنت ایران را به ایشان معرفی کرد و ایشان نیز، خانم Fernando Dantas ؛ مدیر طرح حمایتی ترجمه و نشر کتاب از زبان برزیلی را معرفی کرد.

پااولا روریو بیان نمود: امیدوارم نخستین حضور انتشارات Editora Jaguatirica در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، نقطه شروع روابط فرهنگی، تجاری در زمینه تبادل رایت و ترجمه آثار نفیس ایرانی به زبان برزیلی باشد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 27 اسفند 1399 بروزرسانی: 27 اسفند 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1625

به "مذاکره با فعالان نشر اسپانیا، برزیل، سوریه، قطر، مصر و اردن در ششمین فلوشیپ استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذاکره با فعالان نشر اسپانیا، برزیل، سوریه، قطر، مصر و اردن در ششمین فلوشیپ استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید