کمبود واکسن آنفلوآنزا نداریم

به گزارش بالیو، واکسن آنفلوآنزا هم اکنون در داروخانه های خراسان جنوبی در دسترس قرار داشته و تمامی افراد می توانند نسبت به خرید و تزریق واکسن اقدام کنند.

کمبود واکسن آنفلوآنزا نداریم

شایسته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در مورد مهم ترین راه های انتقال آنفلوآنزا، گروه های پرخطر و راه های پیشگیری از این بیماری با تأکید بر استفاده از واکسن آنفلوآنزا و بهترین زمان واکسیناسیون گفت: آنفلوآنزا یک بیماری حاد ویروسی تنفسی است که واگیردار بوده و اهمیت آن به دلیل سرعت انتشار بالای آن است.

او اضافه کرد: هر فرد با شروع ناگهانی تب بیشتر از 38 درجه و سرفه یا ناراحتی گلو به همراه یک یا چند علامت دیگر از قبیل خستگی، لرز، ضعف، درد عضلانی، قرمزی مخاط و یا سابقه تماس با فرد مبتلا به آنفلوآنزا باید سریعاً به پزشک مراجعه کند.

شایسته اظهار داشت: مهم ترین راه انتقال این بیماری در محیط های بسته پرجمعیت از طریق هوا بوده و ویروس آنفلوآنزا ممکن است ساعت ها در یک محیط سرد و رطوبت کم زنده بماند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: راه های پیشگیری از این بیماری نیز رعایت بهداشت فردی، رعایت فاصله تماس با دیگران، پوشاندن دهان و بینی در هنگام عطسه و سرفه، رعایت بهداشت دست ها، واکسیناسیون و رعایت فاصله اجتماعی از دیگران در صورت دارا بودن علایم است.

بیشتر بخوانید

  • توزیع 3 هزار و 100 دز واکسن آنفلوآنزا در داروخانه های خراسان جنوبی

او بیان نمود: واکسیناسیون آنفلوآنزا به خصوص در گروه های پرخطر می تواند حدود 31 درصد خطر مرگ و تا 82 درصد خطر بستری در پی ابتلا به بیماری را کاهش دهد.

شایسته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: افراد در معرض خطر بیماری آنفلوآنزا شامل کارکنان بهداشت درمان، سالمندان، ساکنین آسایشگاه ها و کارکنان آن، بیماران مزمن (آسم، بیماران قلبی، بیماران کلیوی، بیماران تنفسی، بیماران سرطانی، ضعف سیستم ایمنی و اختلالات عصبی و عضلانی)، بانوان باردار در سه ماهه دوم و سوم و همچنین بچه ها 6 ماه تا 59 ماه هستند که توصیه می شود این افراد حتما واکسن تزریق کنند.

او اضافه کرد: بهترین زمان تزریق واکسن مقارن با سرد شدن هوا است؛ البته پس از این زمان نیز تزریق واکسن در پیشگیری از بیماری موثر خواهد بود ولی در این محدوده زمانی، اثر بخشی بیشتری دارد.

شایسته اظهار کرد: هر ساله یک سهمیه رایگان از این واکسن به تمامی دانشگاه های علوم پزشکی کشور تحویل داده می شود که بر اساس دستورالعمل های وزارت بهداشت، این سهمیه در اولویت اول به کادر درمان در بخش های خاص مانند عفونی و همچنین بیماران پرخطر مانند بیماران سرطانی و دیالیزی ها تزریق شده و در مراحل بعد در صورت دریافت سهمیه به سایر افراد پرخطر مانند سالمندان، بیماران مزمن، مادران باردار و کادر بهداشت شاغل در مراکز پرتردد تزریق خواهد شد.

خبرنگاران خراسان جنوبی بیرجند

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 5 مهر 1401 بروزرسانی: 5 مهر 1401 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 2271

به "کمبود واکسن آنفلوآنزا نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود واکسن آنفلوآنزا نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید