یک، دو، سه زیبا شو!

به گزارش بالیو، تهران (پانا) - این روزها ماراتن زیبایی در بین خانم ها و آقایان نفس گیر شده است، تمام ترفندها را به کار می گیرند تا کمی در ظاهر خود تغییر ایجاد نمایند و این مسئله بسیاری از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی را به سمت تبلیغ انواع لوازم آرایش، محصولات مراقبت از پوست، آموزش میکاپ، آموزش مد و لباس و ... کشانده است و قطعا از این طریق درآمدهای میلیاردی نیز کسب می نمایند.

یک، دو، سه زیبا شو!

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش ایسنا، زیبایی برای بانوان یک امر طبیعی است، زنان از دیرباز راه های مختلفی را برای زیبا شدن امتحان می کردند، اما امروزه تمایل به زیبا شدن در بین زنان و مردان در حال تبدیل به یک اختلال شخصیتی و نوعی بیماری شده است.

شاید یکی از دلایل این مسئله تمایل مردان برای داشتن زنی زیبا است، مردان حتی اگر خود چهره مناسبی هم نداشته باشند، بر اساس حس درونی خود به دنبال زنان زیبا هستند، این مسئله موجب شده است این روزها زنان بسیاری در جامعه تمرکز خود را به جای افزایش توانمندی در حوزه های مختلف، بر روی زیبا شدن بگذارند و در این راه دست به اعمال جراحی متعدد، خرید لوازم آرایشی گران قیمت و ... می نمایند، به نظر می رسد رقابت زیبا شدن این روزها در بین آقایان نیز نفوذ نموده است و آقایان نیز دست به ایجاد تغییر در چهره خود با ترفندهای مختلف آرایشی می زنند.

برای زیبا شدن هزینه می کنم!

سارا یکی از مراجعه نمایندگان به آرایشگاه برای انجام عمل کراتینه مو گفت: برای انجام کراتینه و ویتامینه کردن موهایم بیش از دو میلیون تومان هزینه کردم.

وی اضافه نمود: موهایم فر بود و من موی فر دوست نداشتم، موی لخت جذابیت بیش تری به ظاهرم می دهد و برای این کار هر هزینه ای را انجام می دهم.

این بانوی شهرکردی گفت: ظاهر برای من اهمیت بالایی دارد، ماهانه بخش زیادی از درآمد خود را صرف خرید لوازم آرایشی، محصولات مراقبت از پوست، کاشت و ترمیم ناخن می کنم و این کار باعث می گردد حس خوبی به من دست بدهد.

از آموزش های اینستاگرامی برای تغییر در چهره استفاده می کنم

الهام یکی از دانشجویان اظهار کرد: معمولا در اینستاگرام پیج های اینفلوئنسرهایی که میکاپ آموزش می دهند را دنبال می کنم، این پیج ها نکات ریز و مهمی را در نحوه آرایش کردن و پوشاندن عیوب چهره آموزش می دهند و این آموزش ها نیز کاملا رایگان هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از محصولات تبلیغی در این پیج ها نیز خریداری می کنید، گفت: معمولا این کار را انجام نمی دهم و سعی می کنم از لوازم آرایشی موجود و در دسترس استفاده کنم، اما اگر بعضی از لوازم که در این ویدئوها آموزش داده می شوند در دسترس نباشد، از این صفحه ها برای خرید، اینترنتی سفارش می دهم.

این بانو گفت: زمانی که این ترفندهای آموزشی را بر روی چهره خود انجام می دهم، حس می کنم تاثیر بالایی در زیبا شدن من دارند و دوستانم نیز من را برای این کار تشویق می نمایند.

تغییر ظاهر و چهره به شکل بیمارگونه ناشی از الگوگیری نامناسب است

امین مختاری، روانشناس خانواده در مورد پیامدهای پیروی بیمارگونه افراد از مد و لباس، اظهار کرد: امروزه شیوه های ارتباط افراد جامعه با یکدیگر با پیشرفت تکنولوژی تغییر نموده و ارتباط فیزیکی در جامعه جای خود را به ارتباط مجازی داده است و برای این گونه ارتباطات ابزارها و اپلیکیشن های متعددی در سراسر دنیا وجود دارد و زندگی همه افراد را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه معمولا داشتن رضایت از زندگی و خوشحالی یکی از حس های درونی در تمام افراد جامعه است، گفت: افراد برای دست یابی به این حس کوشش می نماید و گاهی مشاهده می گردد برای قانع کردن این حس درونی در خود دچار سرگشتگی نیز می شوند.

مختاری اضافه نمود: نفوذ فضای مجازی در زندگی انسان ها موجب شده است، افراد زندگی خود را در این فضا در معرض نمایش سایرین قرار دهند، اما باید به این نکته توجه کرد که هر آن چیزی که در فضای مجازی منتشر می گردد واقعی نیست و در بیش تر مواقع فرسنگ ها با زندگی واقعی این افراد فاصله دارد.

این روانشناس خانواده داشتن اعتماد به نفس، عزت نفس و رضایت مندی از زندگی را از ویژگی های انسان های هدفمند اعلام کرد و گفت: اگر فردی این ویژگی ها را در خود تقویت ننموده باشد برای کسب رضایتمندی ظاهری به دنبال رفتارهای نمایشی و خودشیفتگی در فضای مجازی می رود تا بتوانند به نوعی آن سرگشتگی ناشی از به دست آوردن خوشحالی و رضایتمندی از زندگی را جبران کند.

وی در مورد افرادی که اقدام به اعمال جراحی متعدد و سایر اقدامات برای ایجاد تغییر در چهره خود می نمایند، گفت: تمامی این افراد دچار اختلال شخصیتی و عزت نفس پایین نیستند، بلکه بسیاری از این افراد در زندگی بدون هدف هستند و شاید در دورانی که نیازمند یک الگوی رفتاری، فکری و سبک زندگی بودند، الگوی مناسبی نداشتند.

مختاری اضافه نمود: عمدتا تا سن هفت سالگی والدین الگوی بچه ها هستند، پس از آن نوجوانان و جوانان در جامعه، محل تحصیل و ... از همسالان و سایرین الگو می پذیرند و در این محیط ها الگوی مناسب و یا نامناسب را برای خودشان پیدا می نمایند، در دوره نوجوانی فرد قدرت تشخیص بالایی ندارد و ممکن است از طریق این الگوهای نامناسب در معرض انواع آسیب های اجتماعی و نابه هنجاری ها قرار گیرد.

این روانشناس خانواده توضیح داد: تغییر ظاهر، چهره، نوع پوشش و ... به شکل بیمارگونه ناشی از الگوگیری نامناسب در سنین نوجوانی و جوانی است، این افراد برای اینکه مورد قضاوت هم گروهان خود قرار نگیرند، سعی می نمایند پوشش و ظاهر خود را به سبک همان گروه تغییر دهند، این در حالی است که قضاوت ها همواره وجود دارد، معمولا این گونه قضاوت ها در بین گروهی رخ می دهد که سرگشته هستند، اما در گروه های هدفمند این اتفاقات رخ نمی دهند.

وی با اشاره به اینکه از دیرباز بسیاری از انسان ها به دنبال این بودند که ظاهر و چهره خود را برای جلب توجه دیگران تغییر بدهند و این مسئله تنها مختص زمان کنونی و فضای مجازی نیست، گفت: بخشی از این مسئله مربوط به اختلالات شخصیتی و بخشی نیز مربوط به الگوپذیری نادرست است.

مختاری ادامه داد: امروز فضای مجازی همانند یک اتاق شیشه ای است، افراد در این فضا تصاویر مختلفی را از ابعاد زندگی خود منتشر می نمایند که بعضی از این تصاویر نیز کاملا شخصی است، اما باید گفت این تصاویر همه زندگی واقعی آن ها نیست، بلکه این افراد در کوششند با این تصاویر القا نمایند که زندگی مرفه و لاکچری دارند و قطعا این یک روش برای جذب دنبال نماینده در این فضا است.

این روانشناس اضافه نمود: انتشار این تصاویر در فضای مجازی آسیب های بسیاری را به دنبال دارد، سایر افراد جامعه با دیدن این تصاویر احساس نارضایتی از زندگی و ظاهر خود پیدا می نماید و حتی ممکن است در اثر مقایسه دست به اقداماتی برای ایجاد تغییر در زندگی و ظاهر خود بزنند و گاهی این اقدامات نامناسب و نابه هنجار آسیب زا می گردد که نشان دهنده ضعف شخصیتی در افراد است.

وی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از آسیب های مدگرایی و تقلید از فضای مجازی باید عزت نفس و اعتماد به نفس در بین نوجوانان و جوانان افزایش پیدا کند، اعلام کرد: این قشر باید هر آن چه خودشان هستند را باور نمایند و اگر قرار است چیزی را در معرض نمایش سایر افراد قرار دهند، خود واقعیشان باشد، نهادهای متولی باید زمینه الگوپذیری مناسب و پیدا کردن شخصیت برای این قشر در جامعه را فراهم نمایند.

مختاری با اشاره به اینکه بخشی از افرادی که به هر روشی به دنبال زیبا شدن هستند، دچار اختلال روانی هستند، توضیح داد: اما عمدتا این افراد دارای اعتماد به نفس پایین هستند و بخشی از این جهت نیز در فضای مجازی نمود پیدا می نماید.

این روانشناس خانواده گفت: باید افراد جامعه را تشویق کنیم که خودشان را دوست داشته باشند و به خودشان احترام بگذارند و به جای رفتارهای این چنینی، ارزش های درونی خود را ارتقا بدهند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 2 اسفند 1399 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1575

به "یک، دو، سه زیبا شو!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک، دو، سه زیبا شو!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید