5 مورد عجیب درباره ارتش سفالین چین

به گزارش بالیو، همه آن چیزی که باید از ارتش سفالین چین بدانید

کین شی هوانگ (Qin Shi Huang) به عنوان موسس سلسله کین (Qin) توانست کشور چین را متحد کند و از سال 221 تا 207 پیش از میلاد به عنوان نخستین امپراتور چین بر این سرزمین حکومت کند. در میان چندین بنای بزرگ و عظیمی که او در دوران حکومت خود دستور ساخت آن ها را داد، نسخه اولیه دیوار چین نیز وجود داشت که در مرزهای شمالی این کشور ساخته شد. هدف از این کار کردن از این مرزها در برابر حمله همسایگان بربر شمالی این کشور بود. بااین وجود مهم ترین و اصلی ترین پروژه ساخته شده به دستور امپراتور کین را می توان یک آرامگاه بزرگ دانست که در شهر باستانی شی آن (Xian) برای این حاکم ساخته شده است. این مقبره که توسط تعداد 6 هزار سرباز سفالین با اندازه های واقعی حفاظت می شد، برای مدت زمان 2 هزار و 200 سال پس از مرگ او مخفی باقی مانده بود. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا تعدادی از جذاب ترین حقایق درباره این ارتش سفالین را با شما در میان می گذاریم تا در سفر به این کشور با اطلاعات کافی به تماشای این مجموعه بروید.

5 مورد عجیب درباره ارتش سفالین چین

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

1. مجموعه آرامگاهی کین شی هوانگ بزرگ اما ناتمام

در ماه مارس سال 1974 کشاورزانی که در حال حفر زمینی در نزدیکی 36 کیلومتری شی آن بودند، با دیدن یک حفره که در آن تعداد 6 هزار سرباز سفالین انسان نما، حضور داشتند، شگفت زده شدند. مدتی بعد تعیین شد که این منطقه، مقبره امپراتور کین بوده است و اکتشافات اصلی تقریبا بلافاصله آغاز شدند. تاریخدانان بر این باورند که تعداد 70 هزار کارگر برای مدت زمانی نزدیک به سه دهه بر روی این مقبره کار نموده اند. تا به امروز باستان شناسان توانسته اند تا مجموعه ای به مساحت 51.8 کیلومترمربع از این مجموعه را کشف نمایند. این اکتشافات شامل 8 هزار سرباز سفالین و تعداد زیادی از ارابه و اسب، یک تپه هرمی به عنوان مقبره امپراتور، بقایای کاخ، دفاتر، انبارها و اصطبل ها می گردد. علاوه بر حفره یاد شده که 6 هزار سرباز سفالین را در خود جای داده بود، حفره ای دیگر نیز یافته شد که در آن سواره نظام و پیاده نظام کاملی از جنس سفال وجود دارد. سومین حفره کشف شده نیز حاوی افسران بالارده و ارابه ها بود. چهارمین حفره کشف شده کاملا خالی بود و حدسی که در این باره زده می گردد این است که این حفره در زمان مرگ امپراتور، نیمه کاره رها شده است.

2. کین، حاکمی نیرومند و موثر اما بی رحم

پس از یک دوره 200 ساله جنگ که با نام دوران جنگ ایالت ها شناخته می گردد، کین شی هوانگ به واسطه متحد ساختن تمامی استان ها تحت نظارت یک دولت مرکزی و با انتخاب شهر شیان یانگ (Xianyang) به عنوان پایتخت برای خود اعتبار بالایی به دست آورد. پایداری حکومت او موجب شد تا چین بتواند پیشرفت های بزرگی را در سیاست، اقتصاد و فرهنگ تجربه کند. ازجمله این پیشرفت ها می توان به معرفی یک استاندارد برای نوشتن کتیبه ها، ایجاد یک سیستم کانال بندی و راه کشی، پیشرفت های بزرگ در فلزشناسی، مقیاس استاندارد برای وزن و ساخت پروژه های بسیار بزرگ عمومی مانند دیوار بزرگ چین اشاره نمود. بااین وجود کین به بی رحم بودن نیز مشهور بود: او دستور داد تا تعداد زیادی از محققانی که ایده هایی بر ضد او داشتند را به قتل برسانند. همچنین او نسبت به جان سربازانی که در ساخت این پروژه های بزرگ ازجمله مقبره خود او فعال بودند، کمترین توجه را داشت. تعداد زیادی از هنرمندان و کارگران در طول ساخت این سازه ها جان خود را از دست دادند و در عین حال نیز بسیاری از افراد دیگر نیز به خاطر حفاظت از موقعیت مکانی این مقبره و مخفی نگاه داشتن گنج های دفن شده و محل ساخت آن، کشته شدند.

3. سربازان ارتش سفالین دارای تعییناتی منحصربه فرد

ارتش سفالین متشکل از سربازان عادی، کمان داران، اسب ها و ارابه هایی بود که با آرایش نظامی در اطراف مقبره امپراتور ساخته شده بودند تا از او در دنیای پس از مرگ حفاظت نمایند. فرایند پرزحمت ترمیم این مجسمه ها (بسیاری از آن ها پس از مرگ امپراتور کین با تخریب توسط مخالفان او روبرو شده بودند) نشان داد که این مجسمه های ویژه با استفاده از قالب و یک سیستم اولیه خط فراوری ساخته شده بودند. علیرغم این که دست های بسیاری از آن ها دقیقا مشابه با یکدیگر بود و تنها 8 قالب برای شکل دادن به سر آن ها استفاده شده بود، پس از ساخت قسمت اصلی سر به یاری گل، ویژگی های متفاوتی به صورت هر یک از آن ها افزوده شده بود. نتیجه این امر این بود که هر یک از این سربازان از نظر تعیینات ظاهری چهره با دیگری متفاوت بودند. این موضوع به خوبی نشان دهنده سطح بالای هنرمندی و توانایی ساخت در میان چینی های باستان است.

4. حفظ سلاح های آنان به طرزی باورنکردنی

در طول کاوش های باستان شناسی انجام شده بر روی حفره حاوی سربازان سفالین بود که باستان شناسان توانستند تا تعداد 40 هزار سلاح برنزی را بیابند که در میان آن ها تبرهای جنگی، کمان، تیر و نیزه نیز وجود داشتند. این سلاح ها به واسطه لایه کروم کشیده شده بر روی آن ها، حتی پس از گذشت بیش از 2 هزار سال، بازهم به خوبی حفظ شده بودند. این روش که به نظر روشی مدرن می رسید (اولین بار این روش در سال 1937 در آلمان و در سال 1950 در آمریکا به کار گرفته شد)، نشان دهنده میزان تکامل چینی های باستان در فلزکاری است.

5. مقبره اصلی امپراتور هنوز کاوش نشده است!

حتی 40 سال پس از کشف این مکان، هنوز 1 درصد از مقبره نیز مورد کاوش باستان شناسی قرار نگرفته است. دلیل اصلی این امر ترس از آسیب رساندن به آثار باستانی و جنازه های دفن شده در این مقبره بوده و بعدها نیز مسائل و مخاطرات موجود در زمینه حفظ امنیت جانی کارگران موجب ادامه یافتن این فرایند شد. بر اساس اطلاعاتی که مورخ پیش از میلاد چینی به نام سیما کیان (Sima Qian) به ثبت رسانده و آن را مکتوبات کاتب بزرگ نامیده است، اتاق اصلی مقبره امپراتور با جریانی از جیوه مزین شده است تا این شکل یادآور جریان رودخانه های محلی در داخل این مقبره باشد. در سال 2005 میلادی بود که یک باستان شناس به نام دوان چینگبو (Duan Chingbo) چهار هزار نمونه برداشت شده از خاک تپه محل دفن امپراتور را برای یافتن نشانه هایی از جیوه مورد آنالیز قرارداد که پاسخ تمامی آزمایش ها مثبت بود. چنین شواهد تاریخی و شیمیایی موجب شده است تا تردیدهای فراوانی در زمینه کاوش این مقبره وجود داشت باشد. همچنین درباره این که روش کاوش این مقبره باید به چه ترتیب باشد تا بالاترین میزان محافظت از محتوای مقبره و کارگران در آن اعمال گردد نیز هنوز شک و تردیدهای فراوانی وجود دارد.

منبع: الی گشت
انتشار: 15 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 404

به "5 مورد عجیب درباره ارتش سفالین چین" امتیاز دهید

2 کاربر به "5 مورد عجیب درباره ارتش سفالین چین" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 مورد عجیب درباره ارتش سفالین چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید