70 درصد تجارت خارجی تاجیکستان با کشورهای عضو شانگهای چین مرتبط است

به گزارش بالیو، بنابر گزارش نهادهای مالی تاجیکستان حدود 70 درصد تجارت خارجی این کشور در ماه های ژانویه تا آوریل با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای مرتبط است.

70 درصد تجارت خارجی تاجیکستان با کشورهای عضو شانگهای چین مرتبط است

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در دوشنبه، بنابر گزارش نهادهای اقتصادی تاجیکستان حدود 70 درصد تجارت خارجی این کشور در ماه های ژانویه تا آوریل با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای مرتبط است.

همزمان مبادله تجاری تاجیکستان با تعدادی از کشورهای عضو شانگهای در این مدت رو به کاهش نهاده است.

گردش اقتصادی با کشورهای عضو شانگهای در ماه های ژانویه تا آوریل امسال منفی بوده و 84.5 درصد یا بیش از 784.3 میلیون دلار از حجم کلی مبادله تجاری با واردات محصولات از کشورهای شانگهای به تاجیکستان مرتبط است.

در این دوره تجارت خارجی تاجیکستان با روسیه، ازبکستان، قزاقستان، پاکستان و هند مثبت بوده اما تجارت با سایر کشورهای شانگهای از جمله قرقیزستان و چین کاهش یافته است.

شرکای اصلی تجاری تاجیکستان در سازمان همکاری شانگهای روسیه، چین و قزاقستان می باشند که حجم کلی تجارت دوشنبه با این کشورها طی این مدت بیش از 790 میلیون دلار را تشکیل داده است.

مبادله تجاری تاجیکستان با سایر کشورهای عضو شانگهای به جز ازبکستان منفی بوده، یعنی واردات کالا از تمام این کشورها به تاجیکستان بیشتر از صادرات محصولات تاجیکی بوده است.

سازمان همکاری های شانگهای یک سازمان امنیتی- اقتصادی است که در 15 ژوئن سال 2001 تأسیس شد. این سازمان در واقع ترکیب جدید سازمان شانگهای 5 است که در سال 1996 بعد از امضای تعهدنامه امنیت نظامی مناطق مرزی توسط 5 کشور چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان به وجود آمده بود.

انتهای پیغام/.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 30 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 216

به "70 درصد تجارت خارجی تاجیکستان با کشورهای عضو شانگهای چین مرتبط است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "70 درصد تجارت خارجی تاجیکستان با کشورهای عضو شانگهای چین مرتبط است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید