آبرسانی به 85 روستای غیزانیه تا نیمه شهریور انجام می شود

به گزارش بالیو، معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: طرح آبرسانی به 85 روستای غیزانیه در سه فاز تعریف شده که تکمیل این سه فاز و بهره برداری از آن تا نیمه شهریور امسال انجام می شود.

آبرسانی به 85 روستای غیزانیه تا نیمه شهریور انجام می شود

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، تقی زاده خامسی، معاون آب و آبفای وزارت نیرو امروز، یکم تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه، درباره آخرین شرایط آبرسانی به غیزانیه خوزستان و میزان اعتبار تخصیص یافته و تعداد روستا های آبرسانی شده، گفت: منطقه غیزانیه 85 روستا دارد که در گذشته نیز دارای شبکه آبرسانی بودند، اما به دلیل پوسیدگی این شبکه و هدررفت زیاد آب در این شبکه، وزارت نیرو تصمیم گرفت خط لوله جدیدی برای شبکه آبرسانی این منطقه احداث کند.

تقی زاده خامسی اضافه نمود: طرح آبرسانی به غیزانیه یکی از طرح های وزارت نیرو بود که در دست اجرا قرار داشت، اما به دلیل نبود نقدینگی کافی و به موقع، افتتاح و بهره برداری آن در چند نوبت به تأخیر افتاد که با اعتراض مردمی، وزارت نیرو تخصیص اعتبار لازم را انجام و بهره برداری را در سه سال تعریف کرد.

به گفته معاون آب و آبفای وزیر نیرو، چند فاز بهره برداری از طرح آبرسانی کامل به روستا های غیزانیه در یک ماه انجام می شود که در ماه اول 37 روستا آبرسانی شده اند و پیش بینی می کنیم در نیمه شهریور سال جاری، آبرسانی به این منطقه تکمیل شود.

وی در خصوص میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای این پروژه، گفت: 190 میلیارد تومان برای آبرسانی به 85 روستای غیزانیه در نظر گرفته شده است.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو اظهار کرد: اطلاعی در ارتباط با نام 37 روستای آبرسانی شده در دست نداریم.

تقی زاده خامسی با اعلام اینکه تعداد آب شیرین کن ها در کشور از رقم 23 به رقم 85 رسیده است، اظهار کرد: اولویت ما برای تأمین آب از منبع آب دریا برای شهر ها و استان های ساحلی است. چرا که هزینه تمام شده تولید این نوع آب، رقم بالایی را به خود اختصاص می دهد.

وی اضافه نمود: 5 میلیارد و 700 میلیون مترمکعب کسری آب های زیرزمینی کل کشور است که باید برای تأمین آن، برنامه ریزی هایی انجام شود البته 80 درصد تخصیص مالی مورد نیاز برای بخش آبی کشور از ابتدای سال جاری تا به امروز اجرا شده است و پیش بینی می کنیم تا پایان دولت به 20 هزار روستا که جمعیتی حدود 10 میلیون نفر را در بر می گیرد، آب رسانی انجام شود که محل تأمین مالی این طرح ها، صندوق ذخیره ارزی است.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو ادامه داد: 188 سد در کشور وجود دارد که 80 درصد مخازن این سد ها معادل 40 میلیارد مترمکعب است که البته ورودی آب به آن ها در مقایسه با سال گذشته 3 تا 4 درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه سال جاری می توانیم از ظرفیت کامل نیروگاه های برق آبی کشور استفاده کنیم، توضیح داد: پیش بینی می کنیم با توجه به شرایط مطلوب آب در مخازن سدها، تولید برق در این نیروگاه ها، 15 درصد افزایش یابد و حداقل 9 هزار مگاوات ساعت برق از این نیروگاه ها تولید می شود که رقم قابل توجهی به شمار می رود.

تقی زاده خامسی اعلام نمود: 42 سد در کشور به بهره برداری رسیده که این رقم تا پایان فعالیت دولت به 50 سد خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه 155 تصفیه خانه آب در کشور بهره برداری شده است، گفت: 15 تصفیه خانه دیگر نیز تا پایان سال 98 بهره برداری خواهد شد. در بخش فاضلاب نیز 238 تصفیه خانه بهره برداری شد و تا پایان سال 18 واحد دیگر نیز به این تعداد اضافه خواهد شد.

تقی زاده خامسی با تأکید بر اینکه بیشترین میزان مصرف آب در بخش کشاورزی است، توضیح داد: باید بیشترین تمرکز برای مدیریت مصرف را در این بخش بگذاریم البته با توجه به اینکه سال گذشته فرایند بارندگی در کل کشور مطلوب بود، حقابه آب کشاورزی در کشور را 20 درصد افزایش دادیم. این در حالی است که در پی همین بارندگی های مطلوب 40 تا 100 درصد کالا های کل کشور آبگیری شده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته دو برابر ظرفیت مخازن سد های کشور آب به این مخازن وارد شد، گفت: اگر در بسیاری از استان ها مانند گلستان و لرستان، سد های نیمه تمام تکمیل شده بود، می توانستیم این حجم عظیم آب را ذخیره و استفاده کنیم.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو اعلام نمود: نامتوازن بودن بارندگی، جمعیت و تغییر الگوی اقلیم آب و هوایی از مسائل منابع آب کشور است.

این در حالی است که طی روز های گذشته، برخی رسانه ها خبر از آبرسانی در فاز اول غیزانیه را داده بودند و بعد از انتشار این خبر، مردم غیزاینه این ادعا را تکذیب کردند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1196

به "آبرسانی به 85 روستای غیزانیه تا نیمه شهریور انجام می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبرسانی به 85 روستای غیزانیه تا نیمه شهریور انجام می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید