ارتقای کیفیت آموزش و آرامش خاطر فرهنگیان در سایه نظام رتبه بندی

به گزارش بالیو، نظام رتبه بندی فرهنگیان از جمله مطالبات چند سال اخیر این قشر در کشور بود که اجرایی شدن آن همیشه با موانع متعددی روبه رو بود، تا این که این موضوع در روزهای گذشته رنگ عملیاتی به خود گرفت و گروه های هدف آن بیش از گذشته به تحقق وعده های داده شده امیدوار شدند.

ارتقای کیفیت آموزش و آرامش خاطر فرهنگیان در سایه نظام رتبه بندی

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان در این ارتباط گفت: اعتبار لازم برای این طرح در نظر گرفته شده است که بنا بر قول های داده شده عملیات اجرایی آن از هفته آینده شروع خواهد شد.

حسین حسنلو اضافه نمود: این طرح با هدف استقرار نظام پرداختی حقوق فرهنگیان بر مبنای صلاحیت، شایستگی و تجربه لحاظ شده که جامعه هدف نیز معلمان بالای 2 سال سابقه کاری را شامل می گردد.

این مسئول ادامه داد: بر این اساس با تخصیص اعتبارات لازم، از مهر سال جاری در احکام فرهنگیان نیز لحاظ خواهد شد و معلمان با سابقه بیش از 24 سال نیز بطور ویژه در این طرح مد نظر قرار گرفته اند.

وی گفت: دریافتی معلمان ابتدایی هم به دلیل تمام وقتی و سختی کار به احتمال زیاد 10 درصد بیش از حد نصاب محاسبه خواهد شد و پرداختی ها میانگین 420 هزار تومان لحاظ شده که این طرح به نوبه خود رضایتمندی گروه های هدف را به دنبال دارد.

حسنلو با اشاره به دیگر مزیت های اجرای این طرح اضافه نمود: بخشی از اختلاف رقم پرداختی ها که در سال های گذشته وجود داشت با اجرای این طرح مرتفع خواهد شد و در مجموع رویه بهتری در این سیستم حاکم خواهد شد.

  • اکثر معلمان زنجانی مشمول این طرح قرار می گیرند

وی ادامه داد: در زمان حاضر حدود 14 هزار فرهنگی شاغل در اداره کل آموزش و پرورش این استان در حوزه تعلیم و تربیت مشغول خدمات رسانی به گروه های تحت پوشش خود هستند که با اجرای طرح رتبه بندی معلمان مشمول آن قرار می گیرند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان ادامه داد: اجرای نظام رتبه بندی معلمان طرحی خوب و مثبت بشمار می رود که استمرار آن طی سال های آینده نیز می تواند آثار و نتایج مطلوبی را برجای بگذارد.

این مسئول با تاکید بر لزوم استمرار اجرای چنین طرح هایی برای فرهنگیان در سطح کشور گفت: به این مهم باید توجه داشت که هم اکنون دریافتی معلمان نسبت به کارکنان سایر دستگاه های دولتی کمتر است و هیچ مزایایی به آنان تعلق نمی گیرد.

وی اضافه نمود: از طرفی تسهیلات رفاهی نیز به سایر کارمندان شاغل در دستگاه های دولتی تعلق می گیرد که معلمان بی بهره از آن هستند.

حسنلو اضافه نمود: اجرای رتبه بندی معلمان اتفاق خوب در شرایط کنونی از سوی دولت به شمار می رود که کاهش اختلاف دریافتی ها، رضایت نسبی این قشر زحمتکش را به دنبال خواهد داشت.

وی یادآوری کرد: با توجه به افزایش نرخ تورم، تداوم اجرای این طرح امری مهم به نظر می رسید چرا که می تواند فاصله دریافتی کارکنان بزرگترین دستگاه متولی تعلیم و تربیت را با شاغلان دیگر دستگاه ها به حداقل برساند.

رتبه بندی معلمان از جمله طرح های آموزش و پرورش کشور بود که طی چند سال مطرح شد و در سال 93 مرحله نخست آن به اجرا درآمد و پس از آن به دلایلی با مسائلی روبرو شد تااینکه هیات وزیران سوم آذر سال جاری در اجرای وعده رییس جمهوری نظام رتبه بندی معلمان را با هدف استقرار نظام پرداخت حقوق فرهنگیان بر اساس صلاحیت، شایستگی و تجربه آنان تصویب کرد و مبلغ 20 هزار میلیارد ریال برای اجرای این طرح تخصیص داد.

بر اساس این مصوبه، معلمان در پنج رتبه، طبقه بندی می شوند و عوامل امتیاز آور برای ارتقای رتبه بر مبنای تحصیلات- مهارت و توانایی ­ها، دوره های آموزشی، سنوات خدمت و تجربه مربوط محاسبه می گردد.

این رتبه بندی فرآیندی است که منجر به ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش می گردد و هدف مستقیم آن افزایش حقوق نیست اما منجر به افزایش حقوق فرهنگیان نیز می گردد، صلاحیت های عمومی شامل شخصیت افراد، تخصصی شامل دانش و توانمندی های آموزشی و پرورشی و حرفه ای شامل مجموعه ای از شایستگی ها، توانمندی ها و مهارت هایی است که معلم حین کار به دست آورده و خود را ارتقا می دهد و کاملا مرتبط با شغل معلمی است.

پس از ارزیابی معلمان در نظام سنجش صلاحیت، برای آنها گواهینامه صادر می گردد و البته هر چند سال یک بار به روز خواهد شد، این گواهینامه معلمان را در امتیازهای رتبه بندی طبقه بندی می نماید و در ادامه مزایایی همچون کسب پست های مدیریتی، شرکت در آزمون هایی مانند خارج از کشور یا حضور در گروه های آموزشی را برای آنها به همراه دارد.

یک فرهنگی با سابقه کار 21 سال، اجرای نظام رتبه بندی فرهنگیان را اقدامی مثبت اعلام کرد و گفت: این رتبه بندی منجر به امنیت خاطر معلمان، ارتباط بیشتر آنها با دانش آموزان و جلوگیری از افت تحصیلی این قشر می گردد.

لیلا احمدی ادامه داد: از طرفی اجرای چنین طرحی به مراتب انگیزه کاری معلمان را افزایش داده و آنها را به کسب دانش روز و فعالیت های بیشتر در جهت ارتقای دانش خود و دانش آموزان ترغیب می نماید و فرهنگیان دلگرم تر و با قوت بیشتری به فعالیت های خود در مدارس ادامه می دهند.

وی با اشاره به اینکه مسائل معیشتی این قشر بطور حتم زندگی روزمره آنان را تحت الشعاع قرار داده است، اضافه نمود: تنگناهای اقتصادی ذهن و روان افراد را درگیر نموده و به ویژه در مورد فرهنگیان که باید فارغ از هر مشغله ذهنی دیگر در خدمت آموزش و پرورش دانش آموزان باشند، تاثیرگذار است.

این فرهنگی با سابقه زنجانی با بیان این که با اجرای نظام رتبه بندی بسیاری از تبعیض ها و اعمال سلیقه های شخصی در مورد ارتقای معلمان و کسب بعضی عناوین و پست های مدیریتی برچیده می گردد، ادامه داد: فرهنگیان وظیفه تربیت آینده سازان کشور را بر عهده دارند و تقویت و حمایت هرچه بیشتر آنان منجر به ایجاد نسلی قوی، نخبه و افراد کارآمدتر در جامعه خواهد شد.

یک فرهنگی دیگر زنجانی با سابقه 27 سال که بصورت تخصصی در رشته تربیت بدنی فعالیت می نماید، در این خصوص گفت: فرهنگیان از 6 سال گذشته تاکنون موضوع رتبه بندی معلمان را از رسانه های گروهی یا مبادی دیگر شنیده بودند و با گذشت این زمان امیدی به اجرایی شدن آن نداشتن اما با شنیدن خبرخوش اجرای نظام رتبه بندی فرهنگیان نور امیدی در دل این قشر زحمتکش تابید و آنها را به آینده خوش بین کرد.

زهرا الیاسی گفت: در گذشته میزان حقوق معلم با 2 سال سابقه کار با معلم 27 سال فعالیت کاری، با هر میزان دانش و تجربه تفاوت چندانی نداشت که در رتبه بندی جدید این شاخص ها مدنظر قرار خواهد گرفت و به نوعی عدالت برقرار خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 668

به "ارتقای کیفیت آموزش و آرامش خاطر فرهنگیان در سایه نظام رتبه بندی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتقای کیفیت آموزش و آرامش خاطر فرهنگیان در سایه نظام رتبه بندی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید