افزایش راندمان فراوری با نفوذ دانش به مزارع کشاورزی

به گزارش بالیو، معاون آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در جایی که نفوذ دانش داشته باشیم فراوری بالاتری را شاهد هستیم.

افزایش راندمان فراوری با نفوذ دانش به مزارع کشاورزی

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، علی اکبر مویدی معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات و رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، با شرکت در راهپیمایی 22 بهمن ضمن تبریک ایام الله دهه فجر، گفت: در حال حاضر 4 میلیون و 500 هزار بهره بردار در کشور حضور دارند که 120 میلیون تن محصولات کشاورزی را فراوری می نمایند و وجود تحقیقات و اطلاعات حوزه کشاورزی حرف اول را در فراوری می زند.

وی با بیان اینکه بسیاری از بهره برداران زمانی که به سمت دانش حرکت کردند توانستند از آب و خاک به نحو بهتری استفاده نمایند، اضافه کرد: کشاورزان و فراورینمایندگان نمونه، فراوریشان در شرایط آب و هوایی مشابه 2 تا 3 برابر بیشتر از سایر بهره برداران است.

به گفته مویدی، اندازه سواد کشاورزان نمونه که به صورت ملی و استانی انتخاب می شوند بالاتر از سایر بهره برداران بوده و بعلاوه میانگین سنی آنان نیز کمتر از میانگین سنی بهره برداران بخش کشاورزی است.

وی اضافه کرد: آنالیز ها نشان می دهد کشاورزان نمونه ارتباط بیشتری با مراکز علمی دارند و از دانش بیشتری در حوزه کشاورزی برخوردار هستند.

معاون آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به وجود 1500 هیات علمی در بخش کشاورزی، یادآور شد: در جایی که نفوذ دانش را داشته باشیم فراوری بالاتری را شاهد هستیم.

مویدی با اشاره به برنامه ریزی های اجرا شده برای برقراری عدالت آموزشی در سطح بهره برداران، اضافه کرد: شبکه آموزشی برکت برای افزایش دانش کشاورزی بهره برداران، برگزاری دوره های آموزشی رایگان را در دستور کار دارد.

وی با اشاره به طرح یاوران فراوری و افزایش حضور محققان در عرصه، توضیح داد: در قالب بندی این طرح هماهنگ شده تا در هر استان محققین در عرصه کشاورزی حضور یابند و به طور مستقیم با ارائه راه چاره به کشاورزان، یافته های خود را به آن ها منتقل نمایند.

معاون آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به ایجاد فرصت مطالعاتی 6 ماهه تا یک ساله برای حضور محققان در عرصه های کشاورزی گفت: این طرح در جهت افزایش فراوری و انتقال یافته ها به کشاورزان انجام می گردد.

وی از جمله برنامه های سال آینده این موسسه را ارتباط بیشتر محققان و کشاورزان بیان کرد و اضافه کرد: ترویج به معنای تبادل و تسهیل نماینده دانش بین کشاورزان است که در این راستا، توسعه شبکه های مجازی و راه اندازی شبکه تلویزیونی اینترنتی در دستور کار قرار گرفته است که زیرساخت های آن آماده شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1401 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 2154

به "افزایش راندمان فراوری با نفوذ دانش به مزارع کشاورزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش راندمان فراوری با نفوذ دانش به مزارع کشاورزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید