برگزیدگان کتاب سال را به عرصه های جهانی وارد کنید

به گزارش بالیو، امیرحسین خداپرست معتقد است: مزیت سازی برای برگزیدگان جایزه کتاب سال، باید به گونه ای باشد که مولفان و مترجمان را به فضای ادبیات، فراوری محصولات علمی و پژوهشی جهانی وارد کند.

برگزیدگان کتاب سال را به عرصه های جهانی وارد کنید

جهت دریافت مشاوره خدمات کاتالوگ تبلیغاتی از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایبنا، امیرحسین خداپرست، برگزیده سی وششمین دوره جایزه کتاب سال و عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، درباره مزیت سازی برای برگزیدگان جایزه کتاب سال اعلام کرد: مزیت سازی، موجب انگیزه افراد برای تداوم فعالیت های آن ها در سال های آینده خواهد شد. البته پژوهش و تالیف و ترجمه نباید صرفا برای بهره مندی از مزایای مادی جایزه کتاب سال باشد؛ بلکه مولف و مترجم باید ضمن برخورداری از مزایای مادی، اثری مفید و موثر برای کشور فراوری کند.

نویسنده کتاب فضائل ذهن؛ تحقیقی در ماهیت فضیلت مبانی اخلاقی معرفت ادامه داد: مزیت سازی، موجب افزایش حمایت ها از فراوری اثر می گردد. بسیاری از نویسندگان و مترجمان برای انجام کار مطلوب و مورد احتیاج جامعه به حمایت های بیرونی احتیاج دارند و حمایت از برگزیدگان، راستا حرکت آن ها را هموارتر می نماید.

خداپرست با اشاره به اقدامی که سال گذشته برای برگزیدگان جایزه کتاب سال انجام شد، اظهار کرد: سال گذشته، برگزیدگان سی وششمین دوره جایزه کتاب سال در بنیاد ملی نخبگان عضویت داده شدند و در این راستا، ایمیلی برای آن ها ارسال شد.

برگزیده سی وششمین دوره جایزه کتاب سال اضافه کرد: انجام کار علمی و پژوهشی مناسب، لازمه در اختیارگیری منابع جامع و کافی برای پژوهشگران است و بخشی از این امکانات، حمایت اقتصادی نهادهای مرتبط چون وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی را شامل می گردد.

عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با بیان اینکه مزیت سازی جایزه کتاب سال باید تا جایی ادامه پیدا کند که افراد برای کار بیشتر انگیزه پیدا نمایند، مطرح نمود: افزایش امتیازهای جایزه کتاب سال باید آن قدری باشد که مولفان و پژوهشگران روابط بین المللی خود را نیز گسترش دهند و همچنین بتوانند متون و منابع مرتبط با پژوهش خود را در اختیار داشته باشند.

خداپرست تاکید نمود: البته اگر این امکانات و امتیازات از حدی بالاتر باشد، ممکن است این ذهنیت را برای اعضا ایجاد می نماید که تنها فراوری یک اثر علمی ارزشمند، کافی است و می گردد صرفا به آن متکی بود. از نظر من، باید بنابر بودجه و تصمیم گیری نهادهای مسئول، از مزیت سازی جایزه کتاب سال حمایت گردد؛ چراکه ممکن است، اجر مادی، اجر معنوی کار را ازبین ببرد.

عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به اینکه مزیت سازی، پشتوانه معنوی برای انجام کار علمی مولفان است، گفت: البته اگر مولفان و مترجمان به نیت بهره مندی از این حمایت ها، دست به قلم شوند، نتیجه مثبتی نخواهند گرفت و فعالیت شان تصنعی خواهد بود.

نویسنده کتاب درجستجوی معنا: چگونه زندگی کنیم؟ با اشاره به اینکه مزیت سازی برای برگزیدگان جایزه کتاب سال، باید به گونه ای باشد که مولفان و مترجمان را به فضای ادبیات، فراوری محصولات علمی و پژوهشی دنیای وارد کند، اظهار داشت: با این کار، نویسندگان ایرانی در سطح دنیای مطرح می شوند و دیگران نیز با آثار ایران آشنا خواهند شد.

خداپرست اعلام کرد: متاسفانه آثار ادبی و علمی کشور ما برای دیگر کشورها شناخته شده نیست و ترجمه می تواند گامی برای شناساندن آثار ما به مردم دنیا باشد؛ اما ترجمه ای که از سوی ارتباطات دولتی و سازمان ها انجام گردد، مناسب نیست و در نهایت به نتیجه مثبت و مطلوبی منتهی نمی گردد و بهتر است که ترجمه سیر طبیعی داشته باشد نه شکل دستوری.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 793

به "برگزیدگان کتاب سال را به عرصه های جهانی وارد کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزیدگان کتاب سال را به عرصه های جهانی وارد کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید