بازسازی منزل: تداوم تعطیلی ارگ بم و پیشرفت بازسازی این مجموعه تاریخی

به گزارش بالیو، مدیر پایگاه میراث جهانی بم و منظر فرهنگی با اشاره به تداوم تعطیلی این مجموعه، از پیشرفت قابل توجه عملیات بازسازی ارگ بم اطلاع داد.

بازسازی منزل: تداوم تعطیلی ارگ بم و پیشرفت بازسازی این مجموعه تاریخی

جهت دریافت خدمات بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

محسن قاسمی، مدیر پایگاه میراث جهانی بم و منظر فرهنگی آن با اشاره به تعطیلی مجموعه تاریخی ارگ بم به علت شیوع پاندمی و ضمن ابراز امیدواری نسبت به حضور دوباره بازدیدکنندگان این مجموعه تاریخی در دوران پساکرونا، در مورد فرایند بازسازی ارگ قدیم بم اذعان داشت:

حدود یک سال و نیم است که عهده دار مدیریت این مجموعه هستم که همراه با بحران کرونا شروع شد و متأسفانه شاید کمتر از 30 روز شاهد حضور گردشگران و جهانگرد ها در این مجموعه بوده ایم.

قاسمی با تاکید بر تعطیلی موزه ها و اماکن تاریخی استان کرمان در سال گذشته، به فرصت مناسب پیش آمده برای بازسازی و بازسازی این مجموعه اشاره نمود. وی با بیان اینکه در امسال تنها شاهد 13 روز حضور گردشگران در اماکن تاریخی بوده ایم، درباره وضع فعالیت کارگاه ها در این مدت تعطیلی اظهار کرد:

با توجه به سیاست های دولت در بحث کرونا و رنگ بندی هایی که تعریف شد، این مجموعه هم مستثنی نبود و با 50 درصد نیروی کار بازسازی را ادامه داده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی بم با اشاره به اینکه در 10 سال گذشته تمام کارها صرفا پژوهشی و آواربرداری بوده است، از فرایند کند بازسازی در این مدت و عدم رضایت مردم و وزارت میراث فرهنگی اطلاع داد و اضافه کرد:

سعی کردیم تمام کوشش خود را از لحاظ فیزیکی در راستای بازسازی به کار گرفته و پروژه های مختلفی را در دستور کار خود قرار داده ایم که این پروژه ها بعد از تائید هئیت راهبردی و میراث جهانی، برنامه ریزی شد.

محسن قاسمی با اشاره به شروع پروژه های یخدان ارگ بم، کلاه فرنگی، عمارت دروازه دوم، خانه میر اکبر، اصطبل تاریخی، فاز دوم خانه سیستانی و برج فرمانده حکومتی قشون در کنار حفاطت های ادواری، از تکمیل 100 درصدی بازسازی خانه سیستانی، عمارت دروازه دوم، کلاه فرنگی و برج فرماندهی قشون اطلاع داد و تاکید نمود که در صورت بهبود شرایط کرونا، رونمایی از این آثار در دستور کار قرار خواهد گرفت. وی بعلاوه اضافه کرد:

بازسازی اصطبل حکومتی، یخدان، خانه میراکبر و سیستانی، مجموعه عمارت دروازه دوم، برج کلاه فرنگی و بعلاوه ساماندهی کمپ اقامتی، ایجاد سامانه حفاظت الکترونیک و پایش تصویری از جمله اقدامات اجرا شده در این مجموعه تاریخی طی سال گذشته محسوب می گردد.

مدیر پایگاه میراث جهانی و منظر فرهنگی بم به بازسازی و بازسازی 100 درصدی خانه سیستانی ارگ تاریخی بم اشاره نمود و از تغییر کاربری این بنای تاریخی به مجموعه پژوهشی و اداری پایگاه میراث جهانی بم و منظر فرهنگی آن اطلاع داد. وی با اشاره به رصد فعالیت های پژوهشی و مطالعاتی ارگ بم از پایگاه پژوهشی مستقر در خانه سیستانی، اعلام کرد:

موزه تاریخی بم از دیگر برنامه های در دستور کار بود. پیش از این، موزه به صورت یک نمایشگاه کوچکی در کنار ساختمان اداری قرار گرفته بود که در شان این مجموعه نبود؛ لذا موزه به ساختمان اداری انتقال داده شده است.

قاسمی اصطبل ارگ بم در ضلع جنوبی این مجموعه را یکی از شاهکارهای معماری ایران توصیف کرد و از بازسازی 90 درصدی سالن آن اطلاع داد. وی بعلاوه با اشاره به اتمام پروژه پایش تصویری و حفاظت الکترونیک محوطه پیرامون ارگ بم، تاکید نمود:

با اتمام این پروژه محیط اطراف این بنای تاریخی با امنیت کامل تحت پوشش قرار می گیرد.

مدیر پایگاه میراث جهانی بم با اشاره به دیگر پروژه های بازسازی این مجموعه، از تکمیل 70 درصدی بازسازی یخدان ارگ تاریخی و خانه میراکبر اطلاع داد و نسبت به خاتمه پروژه بازسازی آن تا خاتمه سال 1400 ابراز امیدواری کرد. وی پروژه بازسازی یخدان تاریخی ارگ بم را یکی از مهم ترین پروژه های عملیاتی در سال های اخیر توصیف کرد و گفت:

در حال حاضر با توجه به شیوع کرونا مجموعه تاریخی ارگ بم تعطیل است و امیدواریم در دوران پساکرونا شاهد حضور دوباره گردشگران این بنای تاریخی باشیم.

شایان ذکر است که ارگ بم واقع در جنوب شرقی حاشیه کویر لوت و نزدیک شهر بم، سازه ای خشتی کم نظیر محسوب می گردد که در لیست میراث جهانی یونسکو و آثار ملی ایران ثبت شده است. این سازه تا قبل از زلزله سال 1382 بم، بزرگ ترین سازه خشتی جهان به شمار می رفت.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 فروردین 1401 بروزرسانی: 25 فروردین 1401 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 2136

به "بازسازی منزل: تداوم تعطیلی ارگ بم و پیشرفت بازسازی این مجموعه تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی منزل: تداوم تعطیلی ارگ بم و پیشرفت بازسازی این مجموعه تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید