طراحی ویلا کلاسیک: توسعه باغات انگور در قطب فراوری کشمش خراسان رضوی ممنوع شد

به گزارش بالیو، خبرنگاران/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد گفت: باوجود اینکه خلیل آباد قطب فراوری کشمش و انگور استان خراسان رضوی است اما بر اساس تصمیم های اتخاذ شده افزایش سطح زیر کشت باغات انگور در شهرستان ممنوع شده و به جای آن افزایش بهره وری و عملکرد در واحد سطح در دستور کار قرار گرفته است.

طراحی ویلا کلاسیک: توسعه باغات انگور در قطب فراوری کشمش خراسان رضوی ممنوع شد

جهت دریافت خدمات طراحی ویلا کلاسیک با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

محمود شبان در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه در امسال فراوری کشمش در خلیل آباد به نسبت سال قبل 50 درصد کاهش داشته است، سرمازدگی اسفند ماه سال گذشته، بارندگی بی موقع در اردیبهشت ماه، گرمای بیش از حد خرداد ماه و قطعی برق چاه موتورها را از علل کاهش فراوری کشمش امسال در این شهرستان اسم کرد.

وی اعلام کرد: هر چند کاهش فراوری موجب افزایش بی سابقه قیمت تمام شده کشمش برای باغداران شده است، اما در قبال آن کیفیت کشمش امسال به مراتب از سال های گذشته بهتر بوده است.

با روی آوردن کشاورزان به کشاورزی علمی درصد قابل توجهی از محصول کشمش منطقه درجه یک است

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد توضیح داد: باوجود اینکه عمده کشمش شهرستان در گذشته درجه سه و چهار بوده، اما با روی آوردن کشاورزان به سمت کشاورزی علمی و عمل به توصیه های کارشناسان طی سال های اخیر موجب شده درصد قابل توجهی از محصول کشمش امسال منطقه درجه یک باشد.

وی بعلاوه در مورد اعتراض باغداران به قیمت پایین کشمش در شهرستان گفت: اغلب اعتراض ها از سوی کسانی بوده که به علت فراوری کشمش با کیفیت پایین محصول شان با قیمت خوبی به فروش نمی رسد و روی دستشان مانده است.

شبان اسم کرد: اکنون کشمش درجه یک تا کیلویی 100 هزار تومان و کشمش درجه دو و سه 30 هزار تومان به فروش می رسد، در صورتی که همه باغداران از آب و خاک مناسب استفاده می نمایند.

وی اعلام کرد: اگر محصولات بعضی کشاورزان کیفیت مطلوبی ندارد چون به توصیه های فنی کشاورزان عمل نمی نمایند و این موجب اختلاف قیمت 70 هزار تومانی در هر کیلو بین کشمش درجه یک با درجه دو و سه می گردد.

دبی، پایگاه اصلی کشمش خلیل آباد

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد در ادامه مقدار فراوری کشمش امسال شهرستان را 13 تا 15 هزار تن گفت و به شرایط صادرات این محصول اشاره نمود و گفت: همه ساله 70 درصد محصول شهرستان صادر و 30 درصد هم به مصرف داخل کشور می رسد.

وی توضیح داد: هر چند در حال حاضر کشمش شهرستان به پاکستان صادر می گردد ولی به زودی به امارات هم صادرات خواهیم داشت، اکنون بیشتر کشمش شهرستان به سمت امارات و از آنجا به سایر کشورها صادر می گردد در واقع پایگاه اصلی کشمش شهرستان خلیل آباد دبی است.

شبان گفت: در امسال 65 درصد کشمش شهرستان سبز و 35 درصد طلایی بوده در صورتی که بنا بر احتیاج بازار این رقم سال قبل برعکس بوده است.

وی راه اندازی کارخانه های سورت کشمش و تمرکز آن ها در شهرستان را یکی از سیاست های این اداره در شهرستان دانست و اضافه نمود: تا کنون 6 کارخانه سورت کشمش در خلیل آباد راه اندازی شده و چهار کارخانه دیگر هم در دست احداث هستند که تا سال 1401 به بهره برداری می رسند.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد یادآور شد: راه اندازی کارخانه های سورت کشمش در شهرستان موجب شده که دیگر باغداران محصولات خود را برای سورت و بسته بندی به سایر شهرستان ها نفرستند.

افزایش قیمت نهاده ها یکی از مسائل جدی باغداران

وی ادامه داد: باوجود اینکه سطح زیر کشت باغات انگور شهرستان 5420 هکتار است و از این نظر شرایط مطلوبی داریم اما با سیاست های اتخاذ شده افزایش سطح زیر کشت و توسعه باغات انگور در شهرستان ممنوع شده و باید برای افزایش بهره وری و عملکرد در سطح کوشش کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد با بیان اینکه سال گذشته برای اولین بار کشت انگور گلخانه ای را در شهرستان داشتیم که یکی از طرح های پیروز بود، عنوان نمود: بر اساس هدف گذاری اجرا شده محصول این گلخانه تا سرانجام فروردین ماه سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.

وی بعلاوه افزایش قیمت نهاده ها را یکی از مسائل جدی باغداران دانست و گفت: متاسفانه قیمت نهاده ها متناسب با افزایش قیمت کشمش افزایش نیافته و کشاورزان اگر بخواهند با سایر استان ها در فراوری کشمش رقابت نمایند باید افزایش عملکرد و کیفیت را در دستور کار قرار دهند و صرفا پیگیر افزایش قیمت این محصولشان نباشند.

شبان اعلام کرد: کشاورزان باید به سمتی بروند که با کمترین مقدار مصرف نهاده برترین عملکرد را داشته باشند.

وی در مورد دلایل عدم راه اندازی تعاونی کشمش خلیل آباد گفت: باغداران و کشاورزان منطقه ترشیز خیلی به تعاونی ها بها نمی دهند و تمایلی به تشکیل تعاونی ها ندارند.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد عنوان نمود: عملکرد ضعیف تعاونی ها طی سال های گذشته موجب شده کشاورزان دیگر به تعاون و کار دسته جمعی اعتقادی نداشته باشند.

وی ادامه داد: شهرستان خلیل آباد به قطب سردخانه در ترشیز تبدیل شده است، اکنون در هیچ کدام از شهرستان های بردسکن و کاشمر سردخانه ای با ظرفیت 10 هزار تن نداریم، این جزء زیرساخت هایی است که برای صادرات انگور و دیگر محصولات در شهرستان آماده کرده ایم.

خرید حمایتی 150 تن کشمش

شبان بعلاوه گفت: علاوه بر اینکه در امسال از باغداران خرید توافقی داشته ایم تسهیلاتی به صادر نمایندگان پرداخت شده و 150 تن هم خرید حمایتی کشمش در شهرستان اجرا شده است.

وی توضیح داد: باغداران شهرستان خلیل آباد باید به سمت فراوری کشمش با کیفیت بروند و ما هم به اسم متولی در کنار این باغداران خواهیم بود.

وی در ادامه اضافه نمود: سرمایه گذارانی که بخواهند در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی به ویژه انگور، انار و پسته در شهرستان سرمایه گذاری نمایند به طور جد در کنارشان خواهیم بود و صدور مجوزهای لازم، واگذاری زمین دولتی و حتی پرداخت تسهیلات را در کمترین زمان ممکن انجام خواهیم داد.

خلیل آباد با اجرای طرح های نوین آبیاری زیر پوشش 90 حلقه چاه کشاورزی قرار گرفته است

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد با اشاره به اینکه هم اینک 2500 هکتار کشتزارهای شهرستان با اجرای طرح های نوین آبیاری زیر پوشش 90 حلقه چاه کشاورزی قرار گرفته است، اما به علت خرده مالکی، همچنان تعدادی از کشاورزان امکان استفاده از تسهیلات بلاعوض این بخش و اجرای سامانه های نوین آبیاری را ندارند، گفت: خلیل آباد در زمینه فعالیت مجتمع گلخانه ای در استان پیشرو است و از ظرفیت 50 واحدی این مجتمع تا کنون 22 واحد فعال شده اند که با تأمین زیرساخت های مورد احتیاج آماده واگذاری بقیه واحدها به دانش آموختگان کشاورزی، با اولویت افراد بومی است.

شبان در سرانجام از به بهره برداری رسیدن نخستین گلخانه پرورش گیاه پاپایا -خربزه درختی- در سطح 1200 متر مربع در در روستای ابراهیم آباد از توابع این شهرستان اطلاع داد و گفت: برای ساخت این گلخانه افزون بر 12 میلیارد ریال هزینه شده که برای پنج نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد اشتغال شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1942

به "طراحی ویلا کلاسیک: توسعه باغات انگور در قطب فراوری کشمش خراسان رضوی ممنوع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی ویلا کلاسیک: توسعه باغات انگور در قطب فراوری کشمش خراسان رضوی ممنوع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید