ریشه بسیاری از فسادها در دو نرخی بودن ارز است

به گزارش بالیو، تهران (پانا) - وزیر صمت می گوید ریشه بسیاری از فسادها در دو نرخی بودن ارز است و من فساد در خودروسازی و در عرضه فولاد و ... را رد نمی کنم، اما با شفاف سازی و کنترل بیشتر به دنبال حذف دلال ها هستیم.

ریشه بسیاری از فسادها در دو نرخی بودن ارز است

به گزارش صداوسیما، علیرضا رزم حسینی در برنامه تیتر امشب سه شنبه شب شبکه خبر از عزم جدی وزارت صمت برای تقویت فراوری، بورس کالا و حذف دلال ها اطلاع داد.

وی اضافه نمود: ریشه بسیاری از فسادها در دو نرخی بودن ارز است و من فساد در خودروسازی و در عرضه فولاد و … را رد نمی کنم، اما با همکاری وزارت خانه های دیگر از جمله جهادکشاورزی با شفاف سازی و کنترل بیشتر به دنبال حذف دلال ها هستیم.

وزیر صمت با اشاره به راه اندازی سامانه جامع تجارت گفت: این سامانه خیلی به شفافیت مالی کشور یاری می نماید و می تواند به کمتر شدن زمینه های فساد یاری کند، چون همه مراحل از ثبت سفارش کالا تا صدور مجوزهای 23 گانه در این سامانه انجام می گردد و این سامانه به بانک های عامل و بانک مرکزی، کامل متصل است.

وی با بیان اینکه در بخش واردات، سامانه تقریباً کامل است اضافه نمود: با عملیاتی شدن این سامانه و تکمیل اطلاعات لازم بسیاری از زمینه های فساد و تبعیض برطرف خواهد شد و الان کالا از بدو ورود و دریافت کدشناسه و ترخیص تا انبار کامل قابل رهگیری است و این سامانه می تواند تجارت نو (مدرن) را در ایران فعال کند.

وزیر صمت با اشاره به تأثیر مخرب جنگ مالی و کرونا بر اقتصاد و کسب و کارها در کشور گفت: سیاست وزارت صمت در عرضه و فراوانی کالاست، وقتی عرضه جوابگوی تقاضا باشد قیمت ها کنترل می گردد و ما از این به بعد فراوانی کالا خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه وزارت صمت آنچه می توانسته در نظارت ها انجام داده است اضافه نمود: تمرکز ستاد تنظیم بازار بر حوزه گرانفروشی و برخورد با گرانی های غیر متعارف است، اگر ملاحظه کنید در حوزه فولاد کاهش قیمت، در حوزه خودرو هم تا 30 درصد کاهش قیمت داشتیم و با این سیاست فراوانی کالا و افزایش فراوری، قیمت ها کنترل و متعادل خواهد شد.

آقای رزم حسینی گفت: ما به هیچ وجه موافق دستوری بودن قیمت ها نیستیم بلکه موافق و مدافع شفافیت و فراوری هستیم.

وی با اشاره به وجود حدود 11 هزار معدن فعال و نیمه فعال و بلاتکلیف در کشور اضافه نمود: در بخشنامه ای به کسانی که به نوعی پروانه بهره برداری و توسعه معدنی دارند ابلاغ نموده ایم که وضعیتشان را معین نمایند و 2 ماه از این فرصت گذشته و یک ماه بیشتر باقی نمانده است.

وزیر صمت، اکتشاف معادن را از فرصت های توسعه اقتصاد و اشتغالزایی پایدار دانست و گفت: در حوزه واحدهای صنعتی در شهرک های صنعتی هم حدود 10 هزار واحد راکد یا نیمه فعال داریم که برنامه داریم تا خاتمه سال 2 هزار واحد را به چرخه فراوری برگردانیم.

وی همچنین با انتقاد از انحصاری بودن صنعت خودرو اضافه نمود: وزارت صمت دنبال تصدی گری نیست و رقابتی کردن صنعت خودرو جزو برنامه های وزارت صمت است و فقط هم واردات مطرح نیست، بلکه شرکت های فراوریی دیگر در کنار دو خودروساز بزرگمان مطرح است، و تا خودروسازی رقابتی نگردد کیفیت نامطلوب خودروها، بهبود نخواهد یافت.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 10 دی 1399 بروزرسانی: 10 دی 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1478

به "ریشه بسیاری از فسادها در دو نرخی بودن ارز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریشه بسیاری از فسادها در دو نرخی بودن ارز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید