صمصامی: پول مردم جای فراوری در کاغذبازی خرج می گردد، اخذ مالیات بر عایدی سرمایه موثرترین راهِ کنترل قیمت ها

به گزارش بالیو، استاد اقتصاد گفت: نمایندگان مجلس نسبت به عدم اخذ مالیات از بورس تصمیم اشتباهی گرفته اند، به این دلیل که سرمایه مردم نباید در خرید و فروش کاغذ هزینه گردد، بلکه باید در فراوری هزینه گردد.

صمصامی: پول مردم جای فراوری در کاغذبازی خرج می گردد، اخذ مالیات بر عایدی سرمایه موثرترین راهِ کنترل قیمت ها

گروه اقتصادی خبرنگاران، اخذ اقتصادیات از بازار های دلالی و سفته بازی در فعالیت هایی که به قیمت در شیشه کردن خون مردم و منفعت رسانی به عده قلیلی سود رسانده است سال ها توسط کارشناسان گوشزد شده و رسانه ها بدان پرداخته اند، اما دولت توجهی به این موضوع ننموده است؛ چرا که درآمد های نفتی تا پیش از تمدید تحریم ها به قدری بود که دولت را نیازمند کسب اقتصادیات نمی کرد، یا به عبارتی دیگر دولت مجبور به فشار آوردن بر دلالانی نمی شد که با سفته بازی و دامن زدن به تورم های کذایی معیشت مردم و اقتصاد کشور را با چالش های عدیده ای رو به رو نموده اند. حسین صمصامی؛ اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در این مصاحبه عدم اخذ اقتصادیات از بازار سرمایه را مورد نقد قرارداده و تاثیر دریافت اقتصادیات بر عایدی سرمایه را بر کاهش دلالی و تامین بخشی از بودجه کشور را تحلیل نموده است.

مجلس شورای اسلامی در اخذ اقتصادیات از عایدی سرمایه و تبدیل آن به قانون مصمم شده است به نظر شما چه میزان می توان بر کارآیی و عملکرد این قانون بر جمع شدن بساط دلالی از بازار ها تکیه کرد، با توجه به اینکه عنوان می گردد شناسایی دلالان این بازار ها به همین راحتی ها نیست، آیا به سهولت قابل شناسایی نیستند؟

بعضی ادعا می نمایند که امکان اخذ اقتصادیات از بازار های دلالی و سوداگری وجود ندارد، در حالی که تمام معاملاتی که در بازار ها انجام می گردد به وسیله سیستم بانکی ثبت و ضبط می گردد، لذا همه معاملاتی که در بازار ها انجام می گردد و قطعا سرمایه های آن به وسیله شبکه بانکی رد و بدل می گردد قابل رصد است، حتی کسانی که در بازار آزاد نیز ارز و طلا خرید و فروش می نمایند اگر دولت اراده ای برای دریافت اقتصادیات از آن ها داشته باشند قابل رصد هستند، مگر چند نفر در بازار آزاد ارز خرید و فروش می نمایند که دولت از شناسایی و دریافت اقتصادیات از آن ها عاجز باشد؟ شک نداشته باشید که دلالان حرفه ای که از تنش های بازار ها سود های کلانی به جیب می زنند توسط دستگاه های امنیتی به راحتی قابل شناسایی هستند، بنابراین از گردش حساب ها و انطباق فعالیت های آن ها با میزان درآمدی که کسب می نماید می توان متوجه شد که دریافتی آن ها از بازار های دلالی تا چه میزان است.

بیشتر بخوانید:

صمصامی: نتیجه تزریق 700 هزار میلیارد تسهیلات به فراوری کجاست؟! / جهش فراوری مستلزم اصلاح نظام بانکی و اقتصادیاتی

یعنی معتقدید با اقتصادیات بر عایدی سرمایه می توان بخشی از مسائل اقتصادی کشور را حل کرد؟

بله حتما می گردد، طرح های اقتصادیاتی در تمام جهان به صورت دقیق و موشکافانه اجرا می گردد. طرح اقتصادیات بر عایدی سرمایه بویژه در حوزه مسکن سالهاست درهمه کشور های جهان اجرا می گردد، مثلا در بخش مسکن با توجه به اینکه خریدار و فروشنده قابل کارشناسی و رصد شدن هستند به راحتی می توان از دلالانی که بازار مسکن را به این روز انداخته اند و گرانی های غیر قابل توجیهی را به مردم در تحمیل نموده اند اقتصادیات گرفت، لذا تنها راه برای خلاص شدن از شرایط موجود اصلاح و ارتقای سیستم اقتصادیاتی کشور است بنحوی که از منافع کوتاه مدتی که مردم به وسیله سفته بازی به آن عادت نموده اند با اجرای طرح اقتصادیات بر عایدی سرمایه به شدت جلوگیری گردد یا آنقدر کاهش بیابد که بازار های سفته بازی و دلالی برای مردم کمترین جذابیتی نداشته باشند، از این زمان است که مردم سرمایه هایشان را وارد بخش فراوری می نمایند، البته به شرط اینکه دولت زیر ساخت های لازم را برای رونق و جهش فراوری فراهم نموده باشد. به هر حال اگر دولت بازار های طلا، سکه، خودرو و مسکن را با مدیریت اقتصادیاتی غیر جذاب نکند و از طرف دیگر در هموار کردن جهت فراوری از همه ظرفیت های کشور بهترین استفاده را به عملا نیاورد هر چه گفته گردد فقط فرار به جلو و بی عملی و عدم اراده دولت در تنگنا قرار دادن دلالان و بازگرداندن آرامش و ثبات به بازار است. تا زمانی که این قانون سفت و سخت اجرا نگردد و تعارفات با دلالان و بهره برداران از بازار های سود آور غیر مولد کنار گذاشته نگردد اوضاع همین قدر خراب می ماند و هیچ تغییری در رشد اقتصادی و زندگی مردم به وجود نمی آید.

اخذ اقتصادیات ازعایدی سرمایه تا چه حدی در تامین کسری های اقتصادی دولت یاری نماینده خواهد بود؟

تعیین است که اگر از دلالان اقتصادیات گرفته گردد رقم قابل توجهی دست دولت را می گیرد چرا که حجم منابعی که از در بازار های نامولد جریان دارد بسیار قابل توجه است. برای نمونه در حال حاضر همین کارگزاری های بورس بابت یک درصد حق کارگزاری خود ماهانه چقدر درآمد کسب می نمایند؟ با یک جستجوی اینترنتی ساده متوجه درآمد های بزرگ این کارگزاری ها می شوید. مثلا همین بازار سرمایه باید مشمول اقتصادیات گردد، وقتی که سهم مثلا 500 تومانی در مدت زمان کوتاهی بدون تاثیر گذاری در فراوری کشور 1000 تومان می گردد، آیا از این بازار نباید اقتصادیات گرفت، بازاری که منفعت کلانی برای سرمایه گذاران و سهامدارن دارد.

اما نمایندگان مجلس کسب اقتصادیات از بورس را رد نموده اند و عنوان شده این اقتصادیات اخذ نمی گردد، نظرتان درباره این تصمیم چیست؟

تعیین است که نمایندگان تصمیم اشتباهی گرفته اند، به این دلیل که سرمایه مردم نباید در خرید و فروش کاغذ هزینه گردد، بلکه سرمایه مردم باید در سرمایه گذاری واقعی اقتصاد هزینه گردد، منابع نقدی مردم باید به سمت فعالیت های واقعی اقتصاد راهنمایی گردد نه اینکه برای خرید و فروش سهام مورد استفاده قرار بگیرد، متاسفانه بخش قابل توجهی از منابعی که وارد بورس می گردد صرفا دلالی و سفته بازی روی کاغذ است.

سکه ده میلیون تومان خرید و فروش می گردد بنابراین طرح اقتصادیات بر عایدی سرمایه را تنها راه چاره برای جمع شدن بازار های بی در و پیکر کنونی می دانید؟

همین سکه ای که از آن نام بردید، اگر دولت اراده ای برای بستن و کنترل این بازار ها داشته باشد اعلام می نماید که به غیر از نوسانات اونس طلا در قیمت های جهانی هر گونه افزایش قیمتی مشمول اقتصادیات بالا می گردد، آن موقع بنشینید و نگاه کنید که آیا کسی رغبت می نماید سکه را ده میلیون تومان بخرد؟ مساله این است که دولت اقتصاد را رها نموده وگرنه ما سالهاست برای عملیاتی و اجرا شدن این طرح ها به دولت تذکر می دهیم، حتی داد می زنیم، خواهش و تقاضا می کنیم، اما تا کنون فایده ای نداشته و دولت تا زمانی که نخواهد سیاست گذاری های خود را به نفع مصالح ملی و عموم مردم تغییر دهد شرایط خراب و خراب تر می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1236

به "صمصامی: پول مردم جای فراوری در کاغذبازی خرج می گردد، اخذ مالیات بر عایدی سرمایه موثرترین راهِ کنترل قیمت ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صمصامی: پول مردم جای فراوری در کاغذبازی خرج می گردد، اخذ مالیات بر عایدی سرمایه موثرترین راهِ کنترل قیمت ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید