عضویت در اتحادیه اوراسیا قربانی یک اشتباه

به گزارش بالیو، تهران (پانا)-رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان گفت مناقشه بین دو کشور منطقه، عضویت ایران در اتحادیه مالی اورآسیا و همه کوشش ها برای حضور محصولات ایرانی در بازار کشور ارمنستان و دیگر اعضای این اتحادیه را تهدید می نماید.

عضویت در اتحادیه اوراسیا قربانی یک اشتباه

از پروفایل ما kalarena دیدن نمایید.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان، هرویک یاریجانیان اضافه کرد: در شرایطی که ارمنستان در حال تبدیل شدن به یکی از شرکای تجاری عظیم ایران است، نباید اجازه دهیم چنین موضع گیری های بی دلیل رابطه مالی و مناسبات تجاری دو کشور را تحت الشعاع قرار دهد.

وی با بیان اینکه صادرات ایران به ارمنستان طی یک سال گذشته دو برابر شده و از 300 به 600 میلیون دلار رسیده است، توضیح داد: این مهم پس از عضویت ناظر ایران در اتحادیه مالی اورآسیا تحقق یافته و در آینده نزدیک قطعا شاهد رشد چند برابری این اعداد و همچنین توسعه مناسبات مالی با دیگر اعضای این اتحادیه است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان ادامه داد: با وجود این شرایط متاسفانه یک رفتار خارج از عرف دیپلماسی مالی در مرز ایران و ارمنستان در حال تبدیل شدن به چالشی است که می تواند تمام رای زنی های دیپلماتیک دولت های دو کشور و کوشش های بخش خصوصی طرفین را از بین برده و موجب گردد محصولات ایرانی به نفع کشورهای رقیب از بازار ارمنستان حذف گردد.

وی با اشاره به اینکه مناقشه سیاسی - نظامی ارمنستان و آذربایجان نباید بر تجارت خارجی کشورمان تاثیر بگذارد، توضبح داد: در حالیکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری بی طرف سعی دارد با میانجی گری بین این دو کشور، مانع از شعله ور شدن آتش اختلافات گردد، نباید با اشتباهاتی کوچک نقش بی طرفی و صلح طلبی کشورمان را خدشه دار کنیم.

یاریجانیان با بیان اینکه متاسفانه بعضی از محموله های تجاری صادر شده به ارمنستان بدون دلیل در مرز دو کشور معطل مانده، اضافه کرد: کالاهای صادر شده در گروه محصولات نساجی از قبیل پتو و ملحفه هستند که نه از سوی ایران در فهرست ممنوعیت صادراتی قرار دارند و نه اقلام نظامی هستند.

وی گفت: نباید فراموش کنیم در تمامی کشورهای منطقه هرگاه به دلیلی فرایند صادرات محصولات ایرانی کند یا موقتا متوقف شده، کشور ترکیه بی درنگ در آن بازار نفوذ و عرصه را بر صادرنمایندگان کشورمان تنگ نموده است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان در خاتمه اظهار امیدواری کرد که هرچه سریعتر دستگاه های مسوول به موضوع ورود نموده مشکل پیش آمده در مرز دو کشور را حل نمایند، اظهارداشت: در شرایطی که تحریم های خصمانه تجارت خارجی کشورمان را تحت تاثیر قرار داده است، نباید فرصت تجارت با کشورهای عضو اتحادیه مالی اورآسیا بالاخص ارمنستان را به این سادگی از دست بدهیم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 19 آبان 1399 بروزرسانی: 19 آبان 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1369

به "عضویت در اتحادیه اوراسیا قربانی یک اشتباه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عضویت در اتحادیه اوراسیا قربانی یک اشتباه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید