لغو انتشار رمان محمد(ص) در مالزی به دلیل ملاحظات سیاسی ناشر

به گزارش بالیو، خبرنگاران : نویسنده رمان محمد(ص) که انتشار جهانی در اروپا و آمریکا را به انتظار نشسته است، از لغو انتشار این رمان در مالزی به زبان مالایی و اندونزیایی به دلیل ملاحظات سیاسی ناشر اطلاع داد.

لغو انتشار رمان محمد(ص) در مالزی به دلیل ملاحظات سیاسی ناشر

با تور مالزی از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید.

ابراهیم حسن بیگی، نویسنده در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی خبرنگاران ، از لغو انتشار رمان محمد(ص) در مالزی به زبان اندونزیایی و مالایی اطلاع داد و گفت: ملاحظات سیاسی ناشر را از انتشار این اثر منصرف کرد.

وی ادامه داد: در مدت اقامت در مالزی یکی از فعالیت های من این بود که برای نگارش رمان محمد(ص) وقت گذاشتم، قرار بود علاوه بر انتشار این رمان به زبان انگلیسی در آمریکا و اروپا، در مالزی و اندونزی نیز این اثر به زبان اندونزیایی و مالایی منتشر گردد.

نویسنده کتاب قدیس توضیح داد: ناشر این کار تعیین شد و تفاهم نامه ای هم به امضا رسید، اما در ادامه کار، ناشر به دلیل پاره ای از ملاحظات سیاسی و مذهبی حاضر نشد این رمان را در اندونزی و مالزی چاپ کند.

حسن بیگی با اظهار تاسف از رویکرد تازه ناشران بعضی کشورها به نویسندگان ایرانی گفت: بخشی از این رویکرد سیاسی و بخشی دیگر هم مذهبی است، تعاملاتی که بین ایران و کشورهای مسلمان آسیایی شرقی وجود داشته، مورد بی مهری قرار گرفته و اکنون این تعامل کمرنگ شده است.

وی هم چنین با اشاره به وضعیت نشر کتاب در مالزی گفت: شمارگان نشر کتاب و کیفیت چاپ در مالزی پایین تر از ایران است و اگر مقایسه ای میان شمارگان چاپ در ایران و مالزی داشته باشیم، خواهیم دید که مالزی در این زمینه بسیار عقب است.

حسن بیگی توضیح داد: اگرچه نباید این نکته را نیز نادیده انگاشت که مالزی دارای جمعیتی 28 میلیونی است که 50 درصد این جمعیت به زبان مالایی صحبت می نمایند، ولی در ایران جمعیت 70 میلیونی داریم، بنابراین در این تناسب شاید به لحاظ شمارگان مالزی عقب نباشد، اما به لحاظ کیفیت چاپ و تصویرگری پایین تر از ایران است.

وی اضافه نمود: در کشور مالزی به دلیل ارتباطی که با انگلیسی زبان ها دارند، تمایل به انتشار آثار ناشران انگلیسی بیشتر و در مقابل تمایل به انتشار کتاب های ایرانی اندک است.

حسن بیگی با بیان این مطلب که مالزی تنها ناشران خصوصی دارد، گفت: در مالزی ناشر دولتی وجود ندارد، بلکه ناشران خصوصی با حمایت دولت در نمایشگاه های کتاب فرانکفورت و تهران شرکت می نمایند، البته ناشران مالزی ارتباط چندانی هم با ناشران ایرانی ندارند. تنها یک ناشر الامین در مالزی است که با ناشران کودک و نوجوان ایران کار می نماید.

منبع: تسنیم
انتشار: 11 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 390

به "لغو انتشار رمان محمد(ص) در مالزی به دلیل ملاحظات سیاسی ناشر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لغو انتشار رمان محمد(ص) در مالزی به دلیل ملاحظات سیاسی ناشر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید