لواشک آلو زرد و سیاه را به این روش بازاری درست کن که کپک نزنه!

به گزارش بالیو، لواشک آلو یکی از تنقلات خوشمزه و است. لواشک آلو را با انواع آلو سیاه (قرمز) و آلو زرد می توانید به روش بیرونی در خانه درست کنید. در این مقاله از در ما طرز تهیه لواشک آلو سیاه و لواشک آلو قطره طلا را به شما آموزش خواهیم داد. همچین درباره نکات کاربردی و کپک نزدن و فوت و فن های تهیه لواشک آلو، انواع روش های خشک کردن لواشک آلو به همراه خواص و مضرات لواشک آلو را خواهیم گفت.

لواشک آلو زرد و سیاه را به این روش بازاری درست کن که کپک نزنه!

مواد لازم برای تهیه لواشک آلو قرمز

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
آلو سیاه یا آلو قرمز1 کیلوگرم
آب جوشنصف لیوان فرانسوی دسته دار
نمکنصف قاشق چای خوری یا کمتر
شکرکمی به دلخواه
روغن مایعبرای چرب کردن سلفون لواشک

مدت زمان آماده سازی و پخت لواشک آلو سیاه: 1 ساعت

مدت زمان لازم برای خشک شدن لواشک آلو سیاه: 24 الی 48 ساعت

مراحل طرز تهیه لواشک آلو سیاه (قرمز)

مرحله اول: آلوها را بشویید و با آب جوش روی حرارت بگذارید

در اولین مرحله از طرز تهیه لواشک آلو قرمز یا همان آلو سیاه آلوها را به خوبی بشویید و در یک قابلمه بریزید. روی آلوها به مقدار نصف لیوان دسته دار فرانسوی آب جوش بریزید. قابلمه را روی حرارت بگذارید و درب قابلمه را بگذارید.

مرحله دوم: آلوهای پخته را له کنید

حرارت دادن آلو را تا جایی ادامه دهید که آب داخل قابلمه کشیده گردد و آلوها کاملا نرم شوند. صبر کنید آلوهای داخل قابلمه خنک شوند. با پشت قاشق یا با گوشتکوب برقی آغاز به له کردن آلوها کنید.

مرحله سوم: مایه لواشک را صاف کنید

روی یک قابلمه صافی قرار دهید. بهتر است منافذ صافی درشت باشند. سپس مواد لواشک آلو را در صافی بریزد و با پشت قاشق آلوها را فشار دهید. سعی کنید تا جای ممکن گوشت و آب آلو را از صافی رد کنید. باید فقط پوست و هسته آلوها در صافی بماند. می توانید از دست هایتان هم یاری بگیرید و آلوها را به خوبی فشار دهید.

مرحله چهارم: نمک و شکر را به مایه لواشک آلو اضافه کنید

صافی را بردارید و طعم مایه لواشک را بچشید؛ نمک را اضافه کنید (نمک از کپک زدن لواشک هم پیشگیری می نماید). اگر هم لواشک آلو را با طعم ملس می خواهید، به آن کمی شکر اضافه کنید. اگر لواشک ترش دوست دارید اصلا شکر اضافه نکنید.

سپس در یک سینی فلزی، یک پلاستیک فریزری یا سلفون یا نایلون ضخیم پهن کنید. روی آن را با روغن مایع کمی چرب کنید تا بعد از خشک شدن، لواشک به پلاستیک نچسبد.

شما می توانید آماده، شکر، نمک و روغن مایع را می توانید از فروشگاه های به روش های خرید یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله پنجم: لواشک آلو را در آفتاب قرار دهید

مایه لواشک آلو را روی پلاستیک به صورت یکدست پخش و پهن کنید. قطر مایه لواشک باید به مقدار حدود نیم سانتی متر باشد تا ضخامت لواشک بعد از خشک شدن خیلی کم نگردد. سینی را چند بار به سطح کار بکوبید تا مایه لواشک یکدست پهن گردد.

سپس روی سینی یک پارچه نازک یا توری پارچه ای بیندازید تا کثیف نگردد. مراقب باشید که پارچه با لواشک تماس نداشته باشد. سینی لواشک را به مدت 1 روز در آفتاب و 1 روز دیگر در سایه قرار دهید.

مرحله آخر: لواشک آلو را برش بزنید

صبر کنید لواشک آلو کاملا خشک شوند. بعد از این که آب لواشک کاملا خشک شد، آن را از پلاستیک جدا کنید و به شکل رول بپیچید. سپس لواشک را در مقدار های دلخواه برش بزنید. لواشک ها را در جای خشک و خنک قرار دهید. بهتر است لواشک آلو خونگی را در یخچال بگذارید تا طعم آن حفظ گردد و زیادی هم سفت نگردد.

روش تهیه لواشک آلو زرد یا قطره طلا

برای تهیه لواشک آلو زرد یا لواشک آلو قطره طلا به جای آلو سیاه از آلو زرد بهره ببرید. همه مراحل طرز تهیه لواشک آلو سیاه را برای این طرز تهیه لواشک آلو شیرین هم انجام دهید. آلو زرد شیرین است و احتیاجی به اضافه کردن شکر نیست.

مقدار ترشی و شیرینی لواشک را می توانید خودتان با چاشنی هایی که اضافه می کنید، مشخص کنید. اگر می خواهید دو طرف لواشک پلاستیک داشته باشد، بعد از اینکه کمی روی لواشک خشک شد، یک لایه پلاستیک فریزری را روی لواشک قرار دهید.

خشک کردن لواشک آلو بدون فر زیر آفتاب یا روی شوفاژ و جلو باد پنکه

  • برای این که لواشک را خشک کنید راه های مختلفی پیش رویتان است که هر کدام را بنا به شرایط می توانید انتخاب کنید.
  • اولین و متداول ترین روش استفاده از فضای باز و قرار دادن لواشک زیر نور آفتاب است. در این روش حتما سعی کنید با یک پارچه نازک یا توری نخی نازک روی مایه لواشک را بپوشانید تا حشرات و گرد و خاک روی آن ننشیند.
  • روش دوم برای کسانی است که به فضای باز و آفتاب دسترسی ندارند. در این صورت می توانید لواشک را جلو پنکه و در مجاورت باد آن خشک کنید. این روش به زمان بیشتری نیز احتیاج دارد. حتی از سشوار هم می توانید بهره ببرید.
  • در فصول سرد سال، از بخاری و شوفاژ برای خشک کردن انواع لواشک بهره ببرید.

خشک کردن لواشک آلو سیاه و آلو زرد در فر

در این روش برای خشک کردن لواشک آلو و آماده نموده آن، درجه فر را روی دمای 120 درجه سانتیگراد تنظیم کنید. کف سینی فر یک لایه کاغذ روغنی بگذارید. یک پارچه نسوز مخصوص فر را هم روی کاغذ روغنی بگذارید. مایه لواشک را روی پارچه بریزید. ضخامت مایه لواشک باید حدود نیم سانتی متر باشد.

سینی را در طبقه بالای فر بگذارید. حداقل 2 یا 3 ساعت سینی را در فر قرار دهید تا مایه لواشک کاملا آب خود را از دست بدهد و سفت گردد. باید علاوه بر کناره ها، خود لواشک هم کاملا خشک گردد. سپس سینی را از فر خارج کنید و حدود 2 ساعت در دمای محیط بگذارید تا لواشک خنک گردد.

لواشک آماده شده را از پارچه جدا کنید و با کاتر یا چاقوی تیز آن ها را برش بزنید و رول کنید. برای این که لواشک رول شده نچسبد، می توانید یک لایه کاغذ روغنی روی لواشک قرار دهید و بعد آن ها را رول کنید.

بیشتر بخوانید

خواص و فواید لواشک آلو زرد و سیاه (قرمز)

  • لواشک آلو (زرد و سیاه) به درمان بی خوابی یاری می نماید. این خوراکی می تواند اوره و کلسترول خون را کنترل و به دفع سموم و تعدیل مایعات بدن یاری کند.
  • لواشک آلو برای دفع سنگ کلیه و پایین آمدن تب، تسکین دردهای رماتیسمی و مفصلی مفید است.
  • علاوه بر این، لواشک به پاکسازی بدن یاری می نماید و عفونت ادراری به خصوص در خانم ها را از بین می برد.
  • برای برطرف خستگی نیز می توانید از خوردن لواشک لذت ببرید.
  • لواشک آلو به علت فیبر فراوان برای عارضه یبوست بسیار مفید است.
  • طبع لواشک آلو سرد و تر است. اگر به مایه لواشک مقداری پونه خشک اضافه کنید تبدیل به یک خوراکی مفید برای افراد سرد مزاج می گردد.
  • رابطه خوردن لواشک آلو و کاهش وزن هم جالب است؛ با مصرف لواشک آلو برای مدت زمان طولانی تری احساس سیری می کنید، چون مقدار زیادی فیبر در آن وجود دارد که با کاهش کربوهیدرات ها و قند، به طور قابل ملاحظه ای به کاهش وزن و لاغری یاری می نماید. کالری لواشک هم پایین است و می تواند یک میان وعده سالم و خوشمزه باشد.

بیشتر بخوانید:

نکات مهم در طرز تهیه لواشک آلو زرد و قرمز

  • در طرز تهیه لواشک آلو از انواع آلوها مثل آلو سیاه (آلو قرمز)، آلو زرد (آلو قطره طلا) یا ترکیبی از آن ها می توانید بهره ببرید.
  • معمولا آلو قطره طلا طعم شیرین تری دارد و احتیاج به اضافه کردن شکر به آن نیست.
  • اگر بعد از پخت آلوها و رد کردن آنها از صافی، هنوز مایه لواشک خیلی آبکی بود، دوباره مایه لواشک را روی حرارت بگذارید تا کمی آب آن تبخیر گردد. سپس مایه لواشک را در سینی بریزید و آن را خشک کنید.
  • اگر می خواهید لواشک آلو طعم ملس پیدا کند، از آلوهای ترش تر بهره ببرید. البته قبل از قرار دادن در هوای آزاد، به آن مقداری نمک هم اضافه کنید.
  • سعی کنید از آلوهای سالم در طرز تهیه لواشک آلو بهره ببرید تا طعم لواشک تلخ و خراب نگردد.
  • مقدار غلظت مایه لواشک بعد از پخت، باید به مقدار رب گوجه فرنگی یا شل تر از دسر فرنی باشد.
  • مایه لواشک آلو را بیش از حد نجوشانید چون تبدیل به رب آلو می گردد. طرز تهیه رب آلو را بلد هستید؟
  • اگر لواشک آلو را قبل از این که کاملا خشک گردد، از جلو آفتاب بردارید، بعد از مدتی نگهداری، احتمال کپک زدن آن وجود دارد. اگر هم زیادی خشک گردد، موقع خوردن سفت است.
  • برای طرز تهیه لواشک آلو قرمز و سیب، به مقدار دلخواه، سیب درختی پوست و هسته گرفته را با آلوها بجوشانید و بقیه مراحل را مانند روش تهیه لواشک آلو، دنبال کنید.
  • برای طرز تهیه لواشک آلو خشک، به جای آلو زرد یا آلو سیاه تازه، از آلو بخارا، آلو جنگلی یا آلوهای خشک دلخواه می توانید استفاده نموده و مراحل را مانند روش اول، تکرار کنید. در این روش، به آب بیشتری برای پختن آلوها و نرم شدن آنها احتیاج دارید.
  • می توانید از سینی های آلومینیومی برای خشک کردن لواشک بهره ببرید. لازم نیست حتما کف سینی را چرب کنید. جنس آلومینیومی سینی باعث می گردد که لواشک راحت از کف سینی جدا گردد.

فوت و فن های خوشمزه شدن لواشک با انواع آلو

در طرز تهیه لواشک آلو خانگی به چه مواد اولیه ای احتیاج داریم؟

برای تهیه لواشک آلو خانگی تنها به مقداری آلو سیاه یا آلو زرد و نمک یا کمی شکر به عنوان مواد اولیه مایه لواشک احتیاج دارید.

برترین روش تهیه لواشک آلو برای افرادی که به آفتاب و فر دسترسی ندارند، چیست؟

کسانی که به فضای باز و آفتاب و بعلاوه فر دسترسی ندارند می توانند لواشک آلو را جلو پنکه و در مجاورت باد نیز خشک نمایند. این روش به زمان بیشتری احتیاج دارد. برای این کار حتی از سشوار هم می توانید بهره ببرید.

غلظت مناسب مایه لواشک آلو باید چقدر باشد؟

مقدار غلظت مایه لواشک بعد از پخت، باید به مقدار رب گوجه فرنگی یا شل تر از دسر فرنی باشد. یادتان باشد مایه لواشک آلو را بیش از حد نجوشانید چون تبدیل به رب آلو می گردد.

چرا لواشک آلو کپک می زند؟

علت کپک زدن لواشک آلو ممکن است موارد زیر باشد:

1- مایه لواشک آلو زیادی شل و روان بوده است.

2- مکانی که لواشک را در آن خشک نموده اید، رطوبت زیادی داشته است.

3- لواشک به خوبی خشک نشده و مرطوب بوده است.

4- لواشک رطوبت دار را در جای گرم و خارج یخچال نگهداری نموده اید.

بعلاوه وجود نمک در مایه لواشک کپک زدن آن را به تاخیر می اندازد.

محصولات مرتبط

آلبالوچه ظرفی 80 گرمی جنگلی

20,900 تومان 25,000 تومان 16% تخفیف

لواشک فامیلیا سیب و آلو 80 گرمی ترشین

27,900 تومان 33,123 تومان 16% تخفیف

زردچوبه 400 گرمی فامیلا

118,900 تومان 129,900 تومان 8% تخفیف

زردچوبه 75 گرمی

54,700 تومان 55,000 تومان 1% تخفیف

روغن ذرت 1.8لیتر گلدن مایز (شفاف)

238,900 تومان 299,000 تومان 20% تخفیف

شکر 4.5 کیلوگرمی برلیان

165,450 تومان 168,300 تومان 2% تخفیف

منبع: افق کوروش
انتشار: 20 مرداد 1403 بروزرسانی: 20 مرداد 1403 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 2444

به "لواشک آلو زرد و سیاه را به این روش بازاری درست کن که کپک نزنه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لواشک آلو زرد و سیاه را به این روش بازاری درست کن که کپک نزنه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید