مانور قدرت های سیاسی پشت انحلال مجلس قرقیزستان

به گزارش بالیو، اخبار ضد و نقیض درباره انحلال مجلس و برگزاری انتخابات زودهنگام در قرقیزستان مورد توجه قدرت های سیاسی و مردم این کشور قرار گرفته است.

مانور قدرت های سیاسی پشت انحلال مجلس قرقیزستان

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در بیشکک، نمایندگان مجلس، کارشناسان و خبرنگاران از تمایل بعضی نخبگان سیاسی به انحلال مجلس خبر دادند.

بر اساس این گزارش ها تنش های فکری در داخل احزاب مجلسی و بین بعضی نمایندگان مجلس عالی تشدید شده است.

علاوه بر این حزب حاکم موسوم به سوسیال دموکرات که دارای بیشتری کرسی در مجلس است به 2 بخش تقسیم شدند.

اطلاعات کاملی درباره اینگونه مسائل مجلس در رسانه های محلی منتشر شده است.

شایعات درباره انحلال مجلس قبلا هم مطرح شده بود و در فصل تابستان امسال هواداران الماس بیک آتامبایف رئیس جمهور سابق قرقیزستان در مجلس این پیشنهاد را مطرح کردند.

در ماه آگوست شیرین ایتماتوا رئیس جنبش سیاسی اوموت 2020 از این پیشنهاد حمایت کرد و به نظر وی انتخابات مجلسی باید در فصل بهار سال 2020 برگزار گردد.

چندی پیش دستان آدینه بیک اف رئیس مجلس در واکنش به این موضوع گفت: این دوره مجلس باید طبق قانون تا انتها مدت خود فعالیت کند.

همزمان در شبکه های اجتماعی نیز درخواست انحلال مجلس منتشر شد.

به نظر می رسد جنبش های اپوزیسیونی از این اقدام سود خواهند برد و احتمال ورود آنان به دوره جدید مجلس فراهم می گردد اما با توجه به اصلاحات اخیر قوانین انتخاباتی این تحولات بعید می باشد.

بر اساس پیش بینی ها در مجلس جدید تنها 3 تا 4 حزب سیاسی حضور خواهند داشت و در حال حاضر تعداد آنان 6 نفر است.

همچنین برگزاری انتخابات زودهنگام در چارچوب منافع اپوزیسیونی قرار ندارد.

دولت فعلی قرقیزستان نیز از این اقدام سودی نخواهد برد و در حال حاضر نمایندگان مجلس تا حدودی مستقل شده و اقدامات بعدی آنان غیرقابل پیش بینی است اما از سوی دیگر برگزاری انتخابات زودهنگام شانسی برای جنبش های مخالف دولت برای ورود به مجلس نمی باشد.

برای انحلال مجلس 2 سناریو وجود دارد که طبق برنامه اول نمایندگان مجلس گزارش سالانه کابینه وزرا را نپذیرفته و به دولت رأی عدم اعتماد می دهد، رئیس جمهور نیز این تصمیم را رد و تمام نمایندگان را برکنار می نماید و پروسه انحلال مجلس شروع می گردد.

سناریو دوم انحلال مجلس به دست نمایندگان مجلس است که 80 نماینده باید به این طرح رأی مثبت دهند.

بر اساس برنامه رسمی انتخابات مجلس در پاییز سال 2020 برگزار می گردد اما هواداران انحلال مجلس از انتخابات در زمستان سال 2020 خبر می دهند.

علاوه بر این نخبگان سیاسی برای کسب اعتماد رأی دهندگان کوشش می نمایند زیرا پشت پرده اتحادیه های سیاسی قدیم فروپاشی و ایجاد اتحادیه های جدید است.

انتهای پیغام/ح

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 17 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 507

به "مانور قدرت های سیاسی پشت انحلال مجلس قرقیزستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مانور قدرت های سیاسی پشت انحلال مجلس قرقیزستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید