مرگ مشهورترین جاسوس شوروی در انگلیس

به گزارش بالیو، بلیک ماه گذشته تولد 98 سالگی اش را جشن گرفت و سرگئی ناریشکین سردسته مشهور جاسوسان روسیه برای وی آرزوی سلامت و موفقیت نموده بود.

مرگ مشهورترین جاسوس شوروی در انگلیس

به گزارش خبرنگاران به نقل از روزیاتو، پیرترین خائن به بریتانیا که خود گفته است 600 جاسوس بریتانیا را لو داده است در سن 98 سالگی در مسکو درگذشت. این مرد بریتانیایی بعد از فرار از زندان وورم وود اسکرابز در سال 1966 در دوران اتحاد جماهیر شوروی به این کشور رفته و از آن موقع در مسکو زندگی می کرد. جرج بلیک در سال 1961 در لندن به دلیل دادن اسرار دولتی بریتانیا به شوروی و لو دادن ده ها جاسوس غربی که به اعدام آن ها منجر شد به 42 سال زندان محکوم شده بود. وی خود مدعی شده که دستکم 600 جاسوس غربی را به رفقای کمونیست خود در دوران جنگ سرد لو داده است.

بلیک بعد از بالا رفتن از دیوار وورم وود اسکرابز در سال 1966 و لحظاتی پس از قهرمانی انگلیس در جام جهانی فوتبال توانست از این زندان فرار کند. وی به سرعت از اروپا گذشت و وارد برلین شرقی شد و در نهایت توانست خود را به شوروی برساند. سرگئی ایوانف، سخنگوی آژانس اطلاعاتی خارجی SVR روسیه که در گذشته با نام کا گ ب شناخته می شد، در پیامی مرگ بلیک را چنین تسلیت گفت: خبر بدی دارم، جرج بلیک افسانه ای از میان ما رفت. او به دلیل کهولت سن درگذشت، قلبش از زدن ایستاد. بلیک ماه گذشته تولد 98 سالگی اش را جشن گرفت و سرگئی ناریشکین سردسته مشهور جاسوسان روسیه برای وی آرزوی سلامت و موفقیت نموده بود. در هنگام مرگ، جرج بلیک پیرترین جاسوس حرفه ای کا گ ب به شمار می رفت.

همکاران بلیک در سرویس های امنیتی روسیه اعلام نموده بودند که وی در سال های اخیر که بینایی اش تحلیل رفته بود با گوش دادن به رادیو بی بی سی به جاسوسی برای روس ها ادامه می داده است. بعد از فرار به شوروی، بلیک به خاطر خدماتش یک خانه روستایی در نزدیکی مسکو دریافت کرد و سرویس کا گ ب به شدت سعی در حفاظت از وی داشت. جرج بلیک در خصوص جاسوسی خود برای شوروی چنین گفته بود: فکر می کنم واژه جاسوس را بتوان در توصیف من به کار برد اما دلایلی وجود دارد که کاری که من نموده ام را توجیه می نماید. علیرغم دور بودن از بریتانیا و تحت تعقیب بودن از سال 1966، بلیک همچنان با سه پسرش که در بریتانیا به جا گذاشته بود تماس داشت. بلیک که اصالتی هلندی داشت در دوران اتحاد جماهیر شوروی نشان لنین و نشان پرچم سرخ را به خاطر خدماتش به این ابرقدرت دریافت کرد.

در روسیه از جرج بلیک به نام سرهنگ گئورگی ایوانوویچ بلیک یاد می شد. وی تا سرانجام عمر همچنان اصرار داشت که از جاسوسی برای شوروی پشیمان نیست. او در دوران جنگ کره به اسارت درآمده و همان زمان بود که تفکرات کمونیستی را پذیرفته و به استخدام کا گ ب درآمد. بلیک پیش از اینکه در سال 1944 به سرویس MI6 بپیوندد در خدمت نیروی دریایی بریتانیا بود و در بخش بازپرسی از فرماندهان دستگیر شده زیردریایی های آلمانی در دوران جنگ جهانی دوم فعالیت می کرد. او سپس در روزهای ابتدایی جنگ کره در سال 1950 به اسارت نیروهای کره شمالی درآمد و در مدت اسارت کتاب های کارل مارکس را مطالعه کرد. بمباران های مناطق کره شمالی توسط کشورهای غربی نیز نقش مهمی در پیوستن بلیک به دشمنان سابق داشت.

بلیک به مقامات امنیتی شوروی گفت که می خواهد دست از خدمت به کشورش بردارد و در نهایت در سال 1953 آزاد شده و مانند یک قهرمان به بریتانیا بازگشت در حالی که برای کا گ ب کار می کرد. وی در ادامه آغاز به گزارش دادن عملیات های جاسوسی بریتانیا و آمریکا به روس ها کرد، از جمله کوشش سرویس های اطلاعاتی غربی برای شنود کردن خطوط تلفن مقامات ارشد شوروی که با عنوان عملیات طلایی شناخته می شد. مقامات امنیتی بریتانیا بر این باورند که بلیک دستکم 40 مامور مخفی MI6 را به کا گ ب لو داده و تاثیر منفی غیرقابل انکار و غیرقابل جبرانی بر روی عملیات های اطلاعاتی بریتانیا در دوران جنگ سرد داشت. بلیک خود در سال 2009 در این باره چنین گفته بود: نمی دانم چه اطلاعاتی به آن ها دادم، زیرا خیلی زیاد بود. بلیک می گوید مقامات کا گ ب به او قول داده بودند که در صورت لو دادن جاسوسان بریتانیایی، اعدامی در کار نخواهد بود اما همه جاسوسانی که بلیک لو داد اعدام شدند: فکر می کردم سر قولشان می مانند.

بلیک به مدت 9 سال به جاسوسی برای شوروی ادامه داد تا اینکه در نهایت دستگیر شده و به 42 سال زندان محکوم شد. او بعد از فرار از زندان به یاری دوستان مارکسیستش تا سرانجام جنگ سرد و حتی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی نیز به فعالیت برای سرویس کا گ ب ادامه داد. وقتی در سال 2006 از او پرسیده شد چه چیزی باعث شد به کشورش خیانت کند، بلیک چنین گفت: دلیل بمباران بدون توقف روستاهای کوچک کره ای توسط قلعه های پرنده فراوان آمریکایی بود. این موضوع باعث د که از تعلق به این کشورهای پرقدرت و برتر از لحاظ فناوری که به نظر من با مردمی بی دفاع می جنگیدند احساس شرم کنم. فکر می کردم در طرف اشتباه ایستاده ام.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 13 بهمن 1399 بروزرسانی: 13 بهمن 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1538

به "مرگ مشهورترین جاسوس شوروی در انگلیس" امتیاز دهید

1 کاربر به "مرگ مشهورترین جاسوس شوروی در انگلیس" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگ مشهورترین جاسوس شوروی در انگلیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید