مشکل 20 تا 30 درصد بچه ها

به گزارش بالیو، کودک شما کم کم خواب اش می برد. به چهره اش نگاه می کنید. دقیق تر می شوید و صدایی از دهان اش می شنوید؛ صدای ساییده شدن دندان ها به هم. دندان قروچه در بچه ها مشکل ناشایعی نیست. این مشکل غالبا هنگام خواب عمیق یا وقتی که کودک تحت استرس شدید است اتفاق می افتد و از هر 10 کودک بین 2 تا 3 نفرشان دچار

مشکل 20 تا 30 درصد بچه ها

مشکل 20 تا 30 درصد بچه ها

ترجمه: سهیلا عابدین پور

دندان قروچه یعنی چه؟

کودک شما کم کم خواب اش می برد. به چهره اش نگاه می کنید. دقیق تر می شوید و صدایی از دهان اش می شنوید؛ صدای ساییده شدن دندان ها به هم. دندان قروچه در بچه ها مشکل ناشایعی نیست. این مشکل غالبا هنگام خواب عمیق یا وقتی که کودک تحت استرس شدید است اتفاق می افتد و از هر 10 کودک بین 2 تا 3 نفرشان دچار این مشکل اند؛ مسئله ای که به گفته کارشناسان، با افزایش سن برطرف می گردد.

هنوز علت اصلی دندان قروچه مشخص نیست اما در بعضی مواقع، بچه ها ممکن است دچار ساییدن دندان ها شوند صرفا به علت اینکه بالا و پایین دندان های شان به طور صحیح و مرتب در فک قرار نگرفته است. گاهی دندان قروچه در پاسخ به درد ایجاد می گردد؛ مثل زمانی که کودک دچار سردرد یا دندان درد است. بچه ها ممکن است برای تسکین درد دندان خود، دندان های شان را به هم بفشارند یا با ساییدن آنها به هم دیگر، کمی درد خود را کاهش دهند. در این صورت ممکن است عضلات دهان دچار زخم شوند. استرس که معمولا در اثر عصبانیت و تنش ممکن است ایجاد گردد، علت دیگر دندان قروچه و ساییدن دندان ها است. به اسم مثال یک کودک ممکن است در خصوص امتحانات مدرسه یا تغییراتی در کارهای روزمره زندگی، یک معلم نو یا تولد یک خواهر یا برادر دچار استرس گردد. حتی تنبیه والدین یا بحث و جدل کودک با والدین هم ممکن است موجب ایجاد استرس و دندان قروچه یا فشردن فک به هم گردد.

نشانه های دندان قروچه

بسیاری از دلایل دندان قروچه معمولا بدون اینکه هیچ اثر بدی داشته باشد بدون تشخیص باقی می ماند اما به علت سردرد یا گوش دردی که صدای دندان قروچه دیگران و اعضای خانواده را آزار می دهد ممکن است والدین در پی درمان باشند. در بعضی موارد، دندان قروچه شبانه و ساییدن دندان ها به هم می تواند سبب آسیب به مینای دندان و دندان شده و حساسیت دندان ها افزایش پیدا کند. همچین ممکن است درد شدید صورت ایجاد شده و کودک دچار مسائل فک گردد. بسیاری از بچه های که دندان قروچه می نمایند معمولا دچار مسائل فک نمی شوند، مگر اینکه این دندان قروچه و ساییدن به مدت طولانی و مزمن باشد. بسیاری از بچه های که دندان قروچه می نمایند خودشان از این موضوع آگاه نمی شوند، مگر اینکه خواهر یا برادر یا والدین آنها این مشکل را تشخیص دهند. بعضی از علایم عبارت اند از:

صدای ساییدن دندان ها وقتی که کودک خوابیده است.

شکایت کودک از درد فک یا درد صورت هنگام صبح

درد هنگام بلع یا جویدن

اگر فکر می کنید کودک شما دچار دندان قروچه یا ساییدگی دندان است، حتما وی را نزد دندان پزشک ببرید. دندان پزشک دندان های کودک را کاملا معاینه می نماید و مینای دندان و هر گونه آسیب لثه ها را چک می نماید ولی ممکن است با اسپری هوا و آب روی دندان ها حساسیت بیش از حد یا غیرمعمول دندان ها را مورد ارزیابی قرار دهد.

برای درمان آن چه کار باید کرد؟

در بسیاری از بچه ها دندان قروچه همچنان باقی می ماند، اما مشاهدات والدین و ویزیت های منظم دندانپزشکی می تواند به برطرف مشکل بچه ها یاری کند. در مواردی که دندان قروچه و ساییدن دندان ها به هم موجب آسیب و زخم عضلات صورت و فک یا صدمات دندانی گردد، دندانپزشک ممکن است برای کودک محافظ دندانی هنگام شب را توصیه کند. این محافظ ها شبیه محافظ هایی است که بچه ها هنگام بازی از آنها استفاده می نمایند. نتیجه مثبت گاهی بلافاصله پس از استفاده حاصل خواهد شد. بچه ها ممکن است قادر به کنترل دندان قروچه قبل از خواب باشند؛ مثلا قرار دادن یک حوله گرم یا گرفتن دوش آب گرم، گوش کردن به موسیقی یا کتاب خواندن می تواند به کودک آرامش دهد. در مواردی که دندان قروچه در اثر استرس ایجاد شده باشد، حتما علت نگرانی و ناراحتی کودک را پیدا کنید تا راهی را برای یاری به او بیابید. کودکی که در خصوص دوری از خانه و یا مهد ناراحت است احتیاج به امنیت و اطمینان از وجود پدر و مادر دارد و باید مطمئن گردد که در هر شرایطی والدین در کنار او هستند. در موارد نادر، کاهش استرس هم موجب قطع دندان قروچه نمی گردد. اگر کودک دچار مسائل خواب است باید بیشتر از سوی دندانپزشک و روان پزشک مورد آنالیز قرار گیرد. این مشاوره می تواند در مشخص دلایل استرس و راه های مناسب درمانی یاری نماینده باشد.

دندان قروچه چه قدر طول می کشد؟

دندان قروچه ممکن است تا دوران نوجوانی ادامه پیدا کند اما در بسیاری از بچه ها، وقتی که آنها دندان های دوران کودکی شان (دندان های شیری شان) بیفتد قطع می گردد. تعداد کمی از بچه ها تا بزرگسالی دچار دندان قروچه خواهند بود. اگر ریشه اش استرس باشد معمولا تا وقتی استرس پا برجاست، دندان قروچه هم ادامه خواهد داشت.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 5 مهر 1400 بروزرسانی: 5 مهر 1400 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1933

به "مشکل 20 تا 30 درصد بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشکل 20 تا 30 درصد بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید