هر آنچه که درباره واردات خودرو سنگین باید بدانید

به گزارش بالیو، ناوگان حمل و نقل کشور به دلایل مختلف از جمله اعمال تحریم ها و شرایط وخیم مالی، فرسوده و ناکارآمد شده است. کامیون ها و کشنده ها نقش مؤثری در حمل و نقل های جاده ای و سرعت انتقال کالاها داشته و واردات آن ها علاوه بر کاهش هزینه ها، موجب انتقال تکنولوژی های نو و پیشرفت صنعت خودروسازی کشور می گردد. اما شرایط واردات خودرو سنگین چیست؟

هر آنچه که درباره واردات خودرو سنگین باید بدانید

واردات خودرو سنگین به کشور چه مزایایی دارد؟

خودروهای سنگین نقش پررنگی در انتقال محموله ها و شبکه توزیع داشته و از دور خارج شدن آن ها بدون شک به اقتصاد و صنایع بزرگ کشور آسیب وارد می نمایند. به علاوه، ایمنی رانندگان و همین طور سایر خودروهای موجود در جاده به واسطه کامیون های فرسوده در خطر است.

از سوی دیگر خودروهای فرسوده مقدار آلایندگی بیشتری دارند، سوخت بیشتری مصرف می نمایند، هزینه تعمیر قطعات و نگهداری از آن ها سرسام آور است و به طور کلی سراسر زیان و ضرر هستند!

به همین دلیل به مالکین توصیه می گردد هر چه سریع تر خودرو سنگین خود را به مدل های تازه و استاندارد ارتقا دهند. این فرایند مستلزم برآورد شروط و ضوابطی است که در ادامه به آنالیز آن ها می پردازیم.

شرایط واردات خودرو سنگین به کشور

با افزایش تعداد کامیون های فرسوده دبیر انجمن صنفی کامیون داران کشور با واردات مدل های دست دوم با حداکثر سه سال کارکرد محصول اروپا، ژاپن و کره موافقت نموده است. اما چه شرایط واردات خودرو سنگین چیست و کامیون های وارداتی باید چه مشخصاتی داشته باشند؟

چهار گروه واجد شرایط برای واردات خودرو سنگین شامل این موارد است:

  • شرکت های فراورینماینده ناوگان داخلی (در هر مرحله تا 1000 دستگاه)
  • شرکت های حمل و نقل توانمند با مجوز واردات (در هر مرحله تا 1000 دستگاه)
  • شرکت های سرمایه گذاری واردنماینده با مجوز صادرات و دارای خدمات پس از فروش (در هر مرحله تا 50 دستگاه)
  • مالکین حقیقی و حقوقی کامیون های فرسوده و اسقاطی

توجه داشته باشید که مالک حقیقی یا حقوقی نمی تواند به نمایندگی از چند متقاضی، اقدام به واردات خودرو کند.

اگر مالک یک خودروی فرسوده از توان اقتصادی کافی برای تعویض ماشین برخوردار نباشد، می تواند با شرکت های حمل و نقل توانمند یا شرکت های حمل و نقل داخلی مشارکت نموده و به مقدار سهم آورده خود نسبت به قیمت نهایی خودروی وارداتی، در عایدی حاصل از عملکرد کامیون سهیم گردد.

منظور از شرکت حمل و نقل توانمند، شرکتی است که ضمن داشتن مجوز فعالیت سراسری از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، عملکرد یک سال گذشته اش مساوی یا بیشتر از نصف میانگین تعداد بارنامه های صادره به وسیله دیگر شرکت های حمل و نقل توانمند باشد.

شروط واردات خودروهای سنگین به وسیله گروه های مجاز شامل موارد زیر می گردد:

  • نباید بیش از سه سال از زمان فراوری خودروی وارداتی گذشته باشد.
  • خودروهای وارداتی باید دارای خدمات پس از فروش در داخل کشور باشند.
  • خودروی وارداتی باید از لحاظ سطح ایمنی، آلایندگی و کیفیت مورد تأیید مراجع مربوطه قرار گیرد. برخورداری از استاندارد e-mark نیز جزو الزامات است.
  • خودروهای سنگین وارداتی می توانند از نوع کشنده یا باری باشند.
  • اولویت واردات در مرحله اول به کامیون های 18 تن و بالاتر اختصاص دارد.
  • خودروهای وارداتی باید از شرایط و استانداردهای لازم جهت حمل و نقل بین المللی و ورود به کشورهای اروپایی برخوردار باشند.

بنابراین واردنماینده یا مالک می بایست خودروی تازه را بر اساس شرایط فوق انتخاب کند. اما به غیر از شرایط واردات خودرو سنگین بد نیست به نکته مهمی درباره اسقاط کامیون های فرسوده اشاره نمود.

  • در ازای ورود هر دستگاه کامیون، یک دستگاه کامیون با بیش از 25 سال سن باید اسقاط گردد، به شرطی که ظرفیت آن حداکثر 3 تن کمتر از محصول وارداتی باشد.
  • کامیون اسقاطی باید در شبکه حمل و نقل کشور فعل بوده و دارای معاینه فنی معتبر باشد.
  • در صورتی که اسقاط کامیون به وسیله سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مورد تأیید قرار گیرد، سود بازرگانی کامیون وارداتی تا 25 درصد به وسیله گمرک کاهش می یابد.
  • این 25 درصد در واقع سهم یارانه ای دولت در تأمین ارز وارداتی خودروهای کارنموده به شمار میرود.

نکته دیگر در خصوص شرایط واردات خودرو سنگین به ثبت کد شناسه کامیون فرسوده مربوط می گردد. واردنمایندگان گروه چهارم، یعنی افراد حقیقی و حقوقی مالک خودروهای فرسوده در هنگام ثبت نام موظف به ثبت کد شناسه خودروی فرسوده در سایت سازمان راهداری هستند.

البته بقیه گروه ها در هنگام ترخیص خودروی وارداتی باید کد شناسه کامیون فرسوده را در سایت ثبت نمایند. به محض ترخیص کامیون از گمرک، اطلاعات واردنمایندگان و تعداد و نوع خودروهای وارداتی در سایت سازمان ارائه شده و در دسترس متقاضیان قرار می گیرد.

حرف آخر در واردات خودرو سنگین

نوسازی کامیون ها و کشنده ها یکی از اقدامات مهم و ضروری در حوزه حمل و نقل به شمار می آید که علاوه بر انتقال تکنولوژی های تازه به صنعت خودروسازی، موجب ایمنی رانندگان و بهبود سرعت انتقال کالا در سراسر کشور می گردد. امید است که در کنار واردات خودرو سواری، با واردات خودرو سنگین در آینده نزدیک بتوان عمده کامیون های فرسوده را از جاده ها خارج کرد و اثربخشی فعالیت های مختلف در حیطه حمل و نقل را افزایش داد.

***

شما می توانید تازهترین اخبار خودرو را در بلاگ خبرنگاران مطالعه کنید.

***

تازهترین آگهی های خودرو

شما می توانید تازهترین اخبار خودرو را در بلاگ خبرنگاران مطالعه کنید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 19 شهریور 1401 بروزرسانی: 19 شهریور 1401 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 2261

به "هر آنچه که درباره واردات خودرو سنگین باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه که درباره واردات خودرو سنگین باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید