واکنش مرکل و مقام های آلمانی به افشای جاسوسی مشترک دانمارک و آمریکا از اروپا

به گزارش بالیو، صدر اعظم آلمان شفافیت درباره جاسوسی های آمریکا با یاری دانمارک از اروپا را درخواست نموده و مقامات مجلس آلمان هم خواهان رسیدگی به این مسئله شدند.

واکنش مرکل و مقام های آلمانی به افشای جاسوسی مشترک دانمارک و آمریکا از اروپا

با تور آلمان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ آلمان دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از هفته نامه اشپیگل، یاری های دانمارک به آمریکا برای جاسوسسی از مقام های اروپایی حیرت دولت آلمان را برانگیخته است.

استفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان از کوشش برلین برای شفاف سازی درباره این مسئله خبر داده است.

زایبرت بعلاوه گفته است: دولت آلمان نمی خواهد این پرونده را به صورت علنی مورد ارزیابی قرار دهد، اما برای شفاف سازی این مسئله با نهادهای مربوطه در سطح ملی و بین المللی در ارتباط است. به گفته وی دولت کمیته های مجلس آلمان را که مسئول سازمان های اطلاعاتی هستند در جریان این ارزیابی ها قرار خواهد داد.

شبکه تلویزیونی دی آر دانمارک روز یکشنبه در گزارشی به نقل از چندین منبع مطلع فاش کرد که آژانس امنیت ملی امریکا در فاصله سال های 2012 تا 2014 با همکاری سازمان اطلاعات خارجی دانمارک از مقام های ارشد اروپایی از جمله آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان جاسوسی نموده است.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان هم در سخنانی گفت: ما امروز هم مانند گذشته شفافیت بیشتر درباره جاسوسی سرویس های اطلاعاتی خارجی در آلمان را درخواست می کنیم. وی از این مسئله که وزیر دفاع دانمارک از این پرونده فاصله گرفته است ابراز آسودگی خیال کرد.

دولت فعلی در دانمارک از این پرونده جاسوسی فاصله گرفته و وزیر دفاع این کشور در این باره گفته است: دولت فعلی دانمارک درباره این مسئله همان دیدگاه را دارد که نخست وزیر سابق ما لارس لوکه راسموسن در سال های 2013 و 2014 ابراز داشته و آن این است که شنود سیستماتیک از متحدان تنگاتنگ ما غیر قابل قبول است.

بسیاری از نمایندگان مجلس آلمان هم بعد از انتشار گزارش هایی درباره جاسوسی آمریکا با یاری دانمارک از مقام های اروپایی و آلمانی خواهان رسیدگی و در نظر گرفتن عواقبی درباره آن شدند.

بنیامین استراسر، از نمایندگان حزب لیبرال دموکرات مجلس آلمان در این باره گفته است: چنین رفتاری نباید تحت شرکای غربی و بخصوص در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا وجود داشته باشد.

مقام های امنیتی در آلمان هم دولت و بی احتیاطی مقامات را مسئول به وجود آمدن چنین شرایطی دانسته و به این مسئله انتقاد وارد نموده اند.

یک کارشناس امنیتی در این باره گفته است: سیاستمداران آلمانی از کانال های ارتباطی ایمن کم استفاده می نمایند. یک کارشناس دیگر هم مرکل رابه برقراری تماس های تلفنی بی نظم و انظباط متهم نموده است.

آگوست هانینگ، رئیس سابق سازمان اطلاعات و امنیت آلمان هم گفته است: سیاستمداران ما از خطوط آزاد درباره مسائلی صحبت می نمایند که نباید درباره آن سخن بگویند.

سویم داگدلان، از نمایندگان بلند پایه حزب چپ آلمان همکاری سرویس های اطلاعاتی دانمارک با آمریکا برای جاسوسی از شهروندان آلمانی را غیر قابل تحمل و غیر قابل توجیه ارزیابی نموده و خواهان شفاف سازی کامل و آنالیز این مسئله شده که تا چه میزان سازمان اطلاعات و امنیت آلمان در این جاسوسی های غیر قانونی مشارکت داشته شده است.

وی تاکید نمود که اقدامات سرویس های اطلاعاتی غربی برای برنامه های جاسوسی غیر قانونی ایالات متحده باید فورا متوقف گردد.

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت که واشنگتن باید در مورد گزارش های منتشر شده مبنی بر جاسوسی از متحدان اروپایی خود شرح بدهد.

ماکرون که پس از یک نشست مجازی با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان جوابگوی سؤالات خبرنگاران بود، در مورد اخبار فاش شده درباره جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از مقامات بلندپایه چند کشور اروپایی گفت: شنود مکالمات متحدان پذیرفتنی نیست. این یک رویه قابل قبول میان متحدان نیست.

وی در ادامه توضیح داد: فرانسه و آلمان خواهان شرحات کامل آمریکا درباره آنچه رخ داده، هستند.

وزیر دفاع سوئد هم در اظهاراتی خواهان تحقیقات کامل درباره این مساله شده است. وزیر دفاع نروژ هم این اتهامات را جدی ارزیابی نموده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 10 مرداد 1400 بروزرسانی: 10 مرداد 1400 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1866

به "واکنش مرکل و مقام های آلمانی به افشای جاسوسی مشترک دانمارک و آمریکا از اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش مرکل و مقام های آلمانی به افشای جاسوسی مشترک دانمارک و آمریکا از اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید