چه گیاهانی در سلامت عمومی بدن نقش دارند؟

به گزارش بالیو، خبرنگاران/لرستان یک کارشناس گیاه پزشکی گفت: امروزه طب نو، قرص ها و داروهای پیشرفته بخش مهمی از زندگی مردم شده اند و به نظر می رسد گیاهان دارویی مانند سابق مورد استفاده قرار نمی گیرند؛ اما خوب است بدانید که بعضی گیاهان می توانند به طور مؤثر باعث درمان و حل بعضی مسائل سلامتی شوند و نقش مهمی در سلامت عمومی شما داشته باشند.

چه گیاهانی در سلامت عمومی بدن نقش دارند؟

سارا عالی زاده در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: گیاهان دارویی مانند زردچوبه، زنجبیل، برگ ریحان، نعناع و دارچین که معمولاً در غذاهایمان استفاده می شوند از مزایای سلامتی فوق العاده ای برخوردارند.

عالی زاده با اشاره به این که در طب سنتی هندی آلوئه ورا به عنوان پادشاه گیاهان دارویی شناخته می گردد، اضافه نمود: این گیاه در برگ های گوشتی خود آب را ذخیره می نماید و به همین علت است که می تواند در شرایط بسیار خشک نیز پایدار باشد؛ بنابراین، رشد آلوئه ورا در باغچه یا گلدان شما احتیاج به مراقبت های زیادی ندارد اما در عوض می تواند انواع مختلفی از مسائل مرتبط با سلامتی مانند یبوست، ناراحتی گوارشی، آکنه و ضعف ایمنی بدن را رفع کند.

این کارشناس گیاه پزشکی با اشاره به این که ریحان را ملکه گیاهان دارویی می دانند، مطرح کرد: این گیاه دارای خواص متعددی است ازجمله رایحه قوی آن به مقدار کافی سودمند است که با رشد باکتری ها مقابله می نماید.

وی توضیح داد: این گیاه به خاطر خواص درمانی فوق العاده ای که دارد، مانند افزایش قدرت مبارزه با استرس، افزایش طول عمر، درمان سرفه، درمان سوء هاضمه، ضد سرطان و مفید برای توقف ریزش مو، بیماری های قلبی، دیابت و ... شناخته شده است.

عالی زاده با اشاره به این که از گیاه نعنا برای بهبود خلق وخو استفاده می گردد، اضافه نمود: این گیاه داروییِ تازه معطر برای طیف گسترده ای از اهداف استفاده می گردد؛ از تقویت خلق وخو گرفته تا درمان سوءهاضمه، که برای رشد به آب زیادی احتیاج دارد.

این کارشناس گیاه پزشکی مطرح کرد: ازجمله خواص این گیاه دارویی می توان به حفظ پویایی دستگاه گوارش، تقویت ایمنی، بهبود خلق وخو، تسکین سرفه، حفظ سلامت دستگاه تنفسی و دور کردن پشه ها اشاره نمود.

وی با اشاره به این که شنبلیله گیاهی همواره سبز است که هم برگ و هم دانه های آن دارای خواص فراوانی است، مطرح کرد: ازجمله این خواص می توان به کنترل سطوح کلسترول، جلوگیری از ریزش موها، افزایش اشتها، تقویت سیستم ادراری، پاکسازی خون، کاهش فشارخون و مفید برای در مفاصل و دیابت اشاره نمود.

عالی زاده با بیان این که رازیانه یک گیاه طعم دهنده و معطر است که برای درمان انواع مختلفی از مسائل سلامتی مفید است، توضیح داد: ازجمله خواص این گیاه می توان به درمان سرفه، کنترل کلسترول، بهبود بینایی، درمان حالت اسیدی در بدن، جلوگیری از تنفس بدبو و افزایش شیر مادر اشاره نمود.

این کارشناس گیاه پزشکی با اشاره به این که گشنیز گیاهی غنی از آنتی اکسیدان هاست، ادامه داد: برگ، دانه و پودر دانه این گیاه برای سلامتی بسیار مفید است، مطرح کرد: این گیاه دارویی علاوه بر عطر و طعم متمایزی که به مواد غذایی می بخشد، طیف وسیعی از خواص دارویی را به خود اختصاص می دهد که ازجمله آن ها می توان به جلوگیری از خراب شدن غذا، سرشار از آنتی اکسیدان ها، درمان احتباس ادرار، بهبود هضم غذا، تنظیم چرخه قاعدگی، درمان آکنه و ... اشاره نمود.

وی با اشاره به این که زنجبیل؛ راهکار ریشه ای برای بسیاری از بیماری هاست، مطرح کرد: شما هر مسئله ای را نام ببرید زنجبیل جواب آن است و برای انواع مختلفی از مسائل سلامتی مفید است، ازجمله فواید این گیاه می توان به درمان سوءهاضمه، تسکین درد، کنترل فشارخون، درمان سرماخوردگی، سرفه، آنفلوآنزا و آسم و تسکین درد و گرفتگی های قاعدگی اشاره نمود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 2037

به "چه گیاهانی در سلامت عمومی بدن نقش دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه گیاهانی در سلامت عمومی بدن نقش دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید