اعتباراتی که طی چند سال گذشته برای کاخ مروارید تخصیص داده شده بسیار ناچیز است

به گزارش بالیو، ایسنا/ براساس گزارشات بدست آمده، اعتباراتی که طی چند سال گذشته برای کاخ مروارید تخصیص داده شده بسیار ناچیز است.

اعتباراتی که طی چند سال گذشته برای کاخ مروارید تخصیص داده شده بسیار ناچیز است

شهباز محمودی با اشاره به آخرین شرایط بازسازی کاخ مروارید اظهار کرد: سال جاری دو میلیارد و 400 میلیون تومان اعتبار برای بازسازی بخشی از این کاخ در نظر گرفته شده که قرار است برای بازسازی سقف سینما و بازسازی شیشه های اطراف کاخ هزینه گردد.

وی ادامه داد: البته سقف این کاخ هم دچار مشکل است که براساس برآوردهای اولیه بازسازی آن به بیش از 9 میلیارد تومان احتیاج دارد.

وی شرح داد: واقعیت این است اعتباراتی که طی چند سال گذشته برای این کاخ تخصیص داده شده بسیار ناچیز است و فقط صرف نگهداری این مجموعه می گردد.

بازسازی کامل کاخ مروارید به 150 میلیارد تومان اعتبار احتیاج دارد

این مسئول تاکید نمود: در برترین حالت فرآیند بازسازی این کاخ باید به صورت یکپارچه و مستمر صورت بگیرد که در شرایط امروز و با احتساب تورم و تحریم، با حدود 150 میلیارد تومان تمام می گردد.

وی افزود: بدیهی است تامین این اعتبار از عهده وزارت میراث بر نمی آید و احتیاجمند مشارکت بخش خصوصی هستیم ولی تا زمانی که تکلیف مالکیت این کاخ معین نگردد، برای سرمایه گذار بخش خصوصی منطقی به نظر نمی رسد که ورود پیدا کند.

تفاهم سه جانبه بازسازی کاخ فعلا به نتیجه نرسیده است

معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز گفت: قرار بود در تفاهم نامه ای سه جانبه بین میراث، بنیاد مستضعفان و سرمایه گذار فرآیند بازسازی آن شروع گردد ولی فعلاً به نتیجه ای نرسیده است.

وی گفت: سرمایه گذار در پی سود و منفعت خود است و وقتی معین نیست که در صورت هزینه کرد با چه شرایطی و در چه بازه زمانی امکان بهره برداری از این مجموعه را پیدا می نماید، قطعا پا پیش نمی گذارد.

مالکیت کاخ در هاله ای از ابهام مانده است

محمودی ابراز کرد: برای مشخص تکلیف این کاخ در مرحله اول باید شرایط مالکیت آن مشخص تکلیف گردد که فعلاً در هاله ای از ابهام مانده است.

این مسئول در پاسخ به علت محدودیت ساعات بازدید از فضای بیرونی این کاخ هم شرح داد: طی چند سال گذشته شهرداری کرج برای زیباسازی و نگه داشت فضای بیرونی کاخ اقدامات زیادی صورت داده و امروز بازدید نمایندگان با حضور در این مجموعه ساعات خوشی را سپری می نمایند.

وی اضافه نمود: با توجه به اینکه محوطه کاخ وسعت زیادی دارد، حفظ امنیت گردشگران و ایجاد شرایط لازم برای بازدید بی دغدغه مردم کار ساده ای نیست به همین علت امکان بازدید عمومی از ساعات 8 صبح الی 19 فراهم شده است و بعد از تاریکی هوا درهای کاخ بسته می گردد.

وی ادامه داد: البته با طولانی شدن ساعات روز و تاخیر در تاریکی هوا، در تلاشیم ساعات بازدید از این مجموعه را افزایش دهیم.

کاخ مروارید یا همان کاخ شمس تا کمتر از 20 سال پیش مجموعه ای زیبا بود که طراحی و معماری منحصر بفردش چشم هر بیننده ای را خیره میساخت. این مجموعه بین سالهای 1345 تا 1347 با هزینه ای بالغ بر یک میلیون دلار ساخته شد. حالا این مجموعه با وجود ثبت در لیست آثار ملی به علت سالها بی توجهی رنگ به رو ندارد.

شرایط امروز این کاخ که جز اموال عمومی است، به خوبی آنچه بر آن رفته را بازنمایی می نماید. از دست به دست شدن مدیریت کاخ و گم شدن بخش زیادی از اموال ارزشمند آن در حین این جابجایی ها تا ریزش سقف و پوسیدن در و دیوارها و سپردن کاخ به دست فراموشی و در نهایت حکایت کجدار و مریز واگذاری مالکیت و بازسازی این میراث ارزشمند ملی.

بحث واگذاری و بازسازی کاخ مروارید مهرشهر از حدود 10 سال پیش مطرح شده ولی در این مدت نه مالکیت آن واگذار شده و نه برای بازسازی این شاهکار معماری کاری جدی انجام شده است. حالا از کاخ مروارید مهرشهر فقط یک ساختمان به جای مانده که به زحمت خود را سر پا نگه داشته و مرواریدی هم در صدف آن نیست.

منبع: همگردی
انتشار: 27 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1402 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 2371

به "اعتباراتی که طی چند سال گذشته برای کاخ مروارید تخصیص داده شده بسیار ناچیز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتباراتی که طی چند سال گذشته برای کاخ مروارید تخصیص داده شده بسیار ناچیز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید