افزایش دقت آنالیز سطوح با دستگاه رویه نگار لیزری ایران ساخت

به گزارش بالیو، آنالیز سطوح و اجسام مختلف به وسیله دستگاه رویه نگار لیزری ایران ساخت با دقت یک میکرومتر امکان پذیر شد تا پژوهش های فناورانه توسعه یابد.

افزایش دقت آنالیز سطوح با دستگاه رویه نگار لیزری ایران ساخت

به گزارش خبرنگاران، علی صالح نژاد، مدیرعامل شرکت فناور فراوریکننده این دستگاه، گفت: دستگاه رویه نگار لیزری سطوح با استفاده از فناوری لیـزر مثلثی به بررسـی سطوح اجـسام می پردازد. بـه این صـورت کـه با ترکیب لیزر، سیستم اپتیکی و حسگر تصویربرداری، فاصله سنسـور تا اجسام معین می گردد.

وی اظهار کرد: نرم افزار دستگاه رویه نگار لیزری به گونه ای طراحی شده است که برداشت داده ها با توجه به گام انتخابی انـجام می گردد. گام های بین دو برداشت داده می تواند از 3 میکرومتر تا چند میلی متر در هر جهت از دو محور حرکتی انتخاب گردد. هر چه گام حرکتی کم تر باشد جزئیات کامل تر می گردد، امـا زمان بیشتری برای تکمیل روبـش مورد احتیاج است.

صالح نژاد اضافه کرد: نمونه مورد بررسـی بر روی صفحه در یک راستـا حرکت می نماید و حسگر نیز بر روی صفحه دیگر به صورت عمود بر نمونه حرکت می نماید که ترکیب این دو حرکت می تواند سطح نمونه را روبش کند. با توجه به محدودیت مکانیکی دقت روبش یک میکرومتـر است.

وی با بیان این که فراوری رویه نگار لیزری در این شرکت فناور منجر به ایجاد حدود 20 فرصت شغلی شده است که این فرصت های شغلی با به کارگیری نخبگان دانشگاهی تکمیل شده است، اضافه کرد: امکان واردات رویه نگار لیزری عملا از کشورهای خارجی بواسطه تشدید تحریم ها علیه ایران وجود ندارد و به همین دلیل احتیاج فراوری این محصول به شدت احساس می شد و پس از طی مراحل مختلف فراوری، دستگاه رویه نگار لیزری با یک پنجم قیمت نمونه خارجی در داخل کشور فراوری شده است.

وی ادامه داد: پس از به کارگیری رویه نگار لیزری معین شد که کیفیت عملکرد نمونه داخلی مشابه نمونه خارجی است و در این حوزه نیز مسئله ای وجود ندارد.

صالح نژاد با اشاره به این که معاونت علمی ریاست جمهوری تا به امروز نیز یاری های زیادی انجام داده است، شرح داد: اسکن سطحی در داخل ایران معمولا به وسیله دستگاه های دیگر انجام می گردد، در حالی که می توان با بهره گیری از اپتیک که رویه ای غیرمخرب دارد، اسکن انجام داد و کوشش می گردد تا در نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی فناوری اپتیک بیشتر شناسانده گردد تا رویه اسکن در کشور اصلاح گردد.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، نهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت 23 آذرماه امسال در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران افتتاح خواهد شد و تا 26 آذرماه امسال به صورت حضوری میزبان شرکت کنندگان بوده و در طول سال به صورت مجازی برقرار خواهد بود.

فراوریکنندگان، بیش از 9هزار محصول فناورانه در حوزه خدمات، تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت را در قالب این رویداد ارائه می دهند که جزئیات این محصولات و شرکت ها در وب سایت نمایشگاه به نشانی https://iranlabexpo.ir قابل مشاهده است. در این برنامه حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بخشی از هزینه خرید مراکز علمی و پژوهشی دولتی را براساس سطح بندی تجهیزات در نمایشگاه پرداخت می نماید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 بهمن 1400 بروزرسانی: 1 بهمن 1400 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 2056

به "افزایش دقت آنالیز سطوح با دستگاه رویه نگار لیزری ایران ساخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش دقت آنالیز سطوح با دستگاه رویه نگار لیزری ایران ساخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید