انواع قند میوه ها و مکانیزم جذب آن

به گزارش بالیو، طبنا نیوز/قند میوه ها هم اگر خیلی زیاد به بدن برسد ممکن است خطراتی را برای ما داشته باشید. در این مقاله به آنالیز میزان قند موجود در میوه ها و انواع آن می پردازیم.

انواع قند میوه ها و مکانیزم جذب آن

قند میوه

میوه ها حاوی بسیاری از مواد مغذی هستند و اگر می خواهید قند بخورید، میوه بهترین انتخاب است. خبر خوب این است که میوه هایی که میزان قند پایینی دارند، حاوی بالاترین میزان مواد مغذی هستند، از جمله آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی. از طرف دیگر، برخی افراد قند میوه (Fruit sugar) را بهتر از مواد دیگر هضم و پردازش می کنند. اگر شما فردی هستید که به رژیم کم کربوهیدرات خوب پاسخ می دهید، باید مراقب باشید.

درست است که سلول های ما به قند (گلوکز) احتیاج دارند تا زنده بمانند، اما مصرف بیش از اندازه قند می تواند موجب مسائل زیادی برای سلامتی بشود. قند اضافی، حاوی هیچ ارزش غذایی مفیدی نیست و تنها نتیجه ای که دارد، پوسیدگی دندان ها، دیابت و چاقی است.

دسته بندی میوه ها از نظر میزان قند

قند میوه ها از نظر مقدار، شامل سه گروه هستند:

گروه اول میوه های کم قند شامل گریپ فروت ، خربزه ، توت فرنگی

گروه دوم میوه های با قند متوسط مانند سیب ، زردآلو ، انجیر تازه ، توت ، نارنگی ، پرتقال ، هلو ، شلیل ، گلابی ، آناناس ، آلو ، گوجه ، کشمش پلو

گروه سوم میوه های پرقند مانند خرما ، انگور ، خرمالو ، موز

حدود 50 تا 70 درصد از کالری مورد احتیاج روزانه انسان به توسط مواد قندی تامین می شود.

قندها مهمترین مواد سوختنی بدن هستند که به صورت قند ساده (منوساکارید) قند دوتایی (دی ساکارید) و قند چندتایی (پلی ساکارید) در ساختمان میوه ها بکار رفته اند. قند میوه ها معمولا در قسمت خارجی میوه تراکم بیشتری دارند.

انواع قند میوه ها

گلوکز (دکستروز)

یکی از انواع قند میوه ها است. هر نوع قندی که وارد بدن می شود انتها به صورت گلوکز وارد خون می شود. بنابراین قندخون گلوکز نام دارد و بیماران مبتلا به مرض قند باید از میوه هایی که گلوکز فراوان دارند پرهیز کنند.

گلوکز در انگور به مقدار 20 درصد، در زردآلو و گیلاس به صورت محلول در شیره سلولی وجود دارد.

فروکتوز (لولز)

یکی دیگر از انواع قند میوه ها است. این قند همراه با گلوکز معمولا به صورت محلول در شیره سلول میوه های رسیده گلابی، توت فرنگی، هلو، انگور و بمقدار زیاد در سیب وجود دارد. فروکتوز از همه قندها شیرین تر است . قند فروکتوز برای تغذیه و مخصوصا تحرک نطفه مرد بسیار ضروری است . فروکتوز در آلبالو نیز فراوانست و برای درمان بیماران قلبی مخصوصا انهایی که مبتلا به دردهای قلبی هستند بسیار مفید است.

ساکارز (قند معمولی)

در میوه زردآلو، هلو، سیب، گلابی، توت فرنگی، پرتقال و خرما بشکل محلول در شیره سلول وجود دارد.

سوربیتول

یکی از انواع قند میوه ها است، در سیب، گلابی، گوجه، گیلاس، هلو، زرآلو و ازگیل وجود دارد. این قند چون در بدن در اثر تجزیه به گلوکز تبدیل نمی شود این مویه ها برای بیماران مبتلا به مرض قند مضر نیست.

فلوریدزوزید

در گلابی و سیب کشف شده است.

نشاسته

در میوه های نارسی چون موز، گلابی و در برخی دانه ها مثل شاه بلوط به مقدار فراوان وجود دارد. دانه های نشاسته به صورت دانه های آمیلوبلانست در سیتوپلاسم سلول یافت می شود و هنگام آب دریافت میوه در تفاله باقی می ماند.

سلولز

در غشای سلولی تمام میوه ها وجود دارد و بر اثر فشار میوه از تفاله آن جدا نمی شود. لذا اشخاصی که برای برطرف یبوست میوه مصرف می کنند بهتر است خود میوه را بخورند تا سلولز میوه اجابت مزاج را تسهیل کند.

اینوزیتول (فیتین)

در موز مقدار 5 درصد ماده خشک آن وجود دارد. در انبه به مقدار 1 تا 2/7 درصد و در خربزه درختی 1/27 درصد ماده خشک آن دیده می شود. به گزارش آسان طب فیتین یکی از مهمترین موادیست که امروزه در طب جدید برای افرادی که دچار خستگی فکری شده اند تجویز می شود تا انجام کارهای فکری تسهیل شود.

مکانیزم جذب قند در بدن چگونه است؟

بدن نسبت به قند های مختلف با روش های گوناگون و گاهی کاملاً مخالف یکدیگر برخورد میکند. وقتی ما قند می خوریم، آنزیم موجود در روده قند را به فروکتوز و گلوکز می شکند. اما طریقه ای که بدن با هر کدام از این ترکیبات برخورد می نماید کاملاً متفاوت است!

گلوکز راهی جریان خون می شود و به سلول های ما انرژی می رساند. تمام سلول های بدن بدون مشکل خاصی می توانند گلوکز را به انرژی تبدیل کنند.

اما فروکتوز از طرف دیگر فقط توسط سلول های کبد می تواند به انرژی تبدیل شود. در نتیجه بدن فروکتوز را فقط به وسیله یک اندام خود می تواند تبدیل به انرژی کند و این خود فشار مضاعفی را به کبد وارد می نماید.

اگر شما فروکتوز زیادی مصرف کنید، کبد شما به سختی می تواند از پس سایر وظایف خود در بدن بر بیایید که این منجر به فراوری اسید اوریک اضافی می شود. (اسید اوریک باعث افزایش فشار خون و ایجاد سنگ کلیه و نقرس می شود!)

بدن بطور طبیعی می تواند مقدار گلوکز در خون را کنترل کند به طوری که آب از آب تکان نخورد! گلوکز به پانکراس می گوید که انسولین فراوری کند که انسولین هم مقدار اضافی گلوکز را از خون پاک می نماید. ضمناً انسولین هورمون کنترل گرسنگی (لپتین) را نیز ترشح می نماید. اما فروکتوز بدن را متوجه نمی نماید که انسولین فراوری کند و در عوض هورمون گرسنگی (گرلین) را فراوری می نماید!

منبع: همگردی
انتشار: 10 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1400 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1709

به "انواع قند میوه ها و مکانیزم جذب آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع قند میوه ها و مکانیزم جذب آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید