انکوباتور چیست و چه کاربردی در آزمایشگاه ها دارد؟

به گزارش بالیو، برای نصب انکوباتور یک مکان صاف و خشک با تهویه بسیار مناسب را در آزمایشگاه انتخاب کنید این دستگاه باید به شکل کاملاً تراز نصب گردد

انکوباتور چیست و چه کاربردی در آزمایشگاه ها دارد؟
حتماً در مکان هایی مانند بیمارستان ها، دانشگاه ها، کارخانه ها، مدارس و...آزمایشگاه ها را مشاهده نموده اید. آزمایشگاه های مختلف جزء مکان های حساس هستند و با توجه به زمینه فعالیتشان تجهیزات مخصوص به خود را دارد.

به عنوان مثال آزمایشگاه های پزشکی یکی از مراکز آزمایشی بسیار مجهز و مهم به شمار می فرایند. در این مکان ها از نمونه های گرفته شده از بیماران اطلاعات دقیقی به دست می آید. فرآیند جمع آوری اطلاعات از نمونه ها در آزمایشگاه با استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی مخصوص انجام می گردد و این تجهیزات باید کیفیت و مقاومت لازم را داشته باشند.

تجهیزات مهم به کار رفته در آزمایشگاه ها شامل آون آزمایشگاهی یا فور، هات پلیت، اتوکلاو، انکوباتور، ترازوی آزمایشگاهی و غیره می باشد. برای شناخت کامل این تجهیزات و نحوه کار کردن با آن ها به تجربه و زمان زیادی احتیاج دارید. در این مقاله قصد داریم درباره تجهیزات مهم آزمایشگاهی و به طور ویژه درباره انکورباتور و نحوه نصب آن در آزمایشگاه صحبت کنیم.

آون آزمایشگاهی چیست؟

آون (oven) یا فور یکی از ضروری ترین تجهیزات آزمایشگاهی محسوب می گردد. موضوع ضدعفونی و استریل کردن ابزارهای مختلف در آزمایشگاه از اهمیت بالایی برخوردار است. از وسیله اون یا فور برای ضدعفونی و استریل کردن ابزارها و تجهیزات دیگر استفاده می گردد. این وسیله تجهیزات فلزی و شیشه ای را با افزایش تدریجی دما و از بین بردن میکروب ها، استریل و ضدعفونی می نماید . آون آزمایشگاهی علاوه استریل کردن دارای قابلیت خشک کردن تجهیزات و وسایل را نیز دارد .

هات پلیت چیست؟

یکی دیگر از تجهیزات پرکاربرد آزمایشگاهی هات پلیت (Hot Plate) یا همزن مغناطیسی است. کار اصلی این وسیله گرم کردن آهسته مواد و مایعات آزمایشگاهی می باشد. هات پلیت علاوه بر حرارت دادن به نمونه ها، همزمان باعث هم زدن آن ها نیز می گردد . برای افزایش ایمنی این دستگاه به هیچ وجه از آن در کنار مواد آتش زا و گازهای سمی خورنده استفاده نمی گردد.

مواد شیمیایی آزمایشگاهی چیست؟

مواد شیمیایی به سه دسته خوراکی، صنعتی و آزمایشگاهی تقسیم می شوند. مواد شیمیایی آزمایشگاهی همان طور که از نامشان پیداست، برای استفاده در آزمایشگاه ها فراوری می شوند. فراوری و ساخت بسیاری از دستگاه ها و تجهیزات آزمایشگاهی به منظور آنالیز و تحلیل این مواد شیمیایی اجرا شده است. در بسته بندی مواد شیمیایی آزمایشگاهی معمولاً مشخصات، فرمول و گرید آن ها درج می گردد.

اتو کلاو چیست؟

اتوکلاو (Autoclave) یا دستگاه استریل نماینده یکی از تجهیزات مهم آزمایشگاهی است که برای استریل کردن مواد و وسایل آزمایشگاهی استفاده می گردد. این دستگاه در فرآیند استریل میکروارگانیسم هایی مانند باکتری، قارچ، ویروس و.. را با یاری بخار اشباع شده با دمای 121 درجه سلسیوس پاکسازی می نماید.

ترازوی آزمایشگاهی چیست؟

ترازو یکی دیگر از اصلی ترین تجهیزات آزمایشگاهی به شمار می فرایند. از این وسیله برای مقدار گیری وزن نمونه ها و مواد شیمیایی آزمایشگاهی استفاده می نمایند . ترازوی آزمایشگاهی با دقت بسیار زیادی وزن مواد را مقدار می گیرد. با بعضی از این ترازوها حتی می توان مواد میکروسکوپی را نیز وزن کرد.

انکوباتور آزمایشگاهی چیست؟

انکوباتور یا گرمخانه جزء تجهیزاتی است که با یاری آن می توان به نگهداری و رشد کشت های سلولی و کشت های میکروبی پرداخت. این دستگاه با بهینه نگه داشتن شرایطی مانند رطوبت، دما، مقدار دی اکسید کربن و مونوکسید کربن باعث رشد ارگانیسم های زنده می گردد. انکوباتورها در زمینه های مختلف مانند کشت سلول یوکاریوتی و کشت باکتری در آزمایشگاه های میکروبیولوژی ، زیست سلولی و زیست مولکولی جزء تجهیزات بسیار ضروری محسوب می شوند.

انکوباتورهای معمولی و ساده از یک محفظه، یک عایق و یک هیتر قابل تنظیم تشکیل شده اند. این دستگاه دمای محفظه را تا 65 درجه سانتی گراد افزایش می دهد. البته بعضی از مدل های کلاسیک حتی می توانند دمای داخل محفظه را تا 100 درجه سانتی گراد نیز بالا ببرند.

دمای مورد احتیاج برای رشد و کشت سلول پستانداران و کشت باکتری 37 درجه سانتی گراد می باشد. برای رشد ارگانیسم های دیگری مانند جوانه مخمر ساکاروسیس سروزیه 30 درجه سانتی گراد کافی است. نوع دیگری از انکوباتور آزمایشگاهی معروف به انکوباتور یخچالی می تواند دما را کاهش دهد و سطح دی اکسید کربن و مقدار رطوبت را هم کنترل کند.

برای کشت سلول پستانداران باید با کنترل رطوبت از تبخیر جلوگیری کرد و رطوبت نسبی را به بالاتر از 80 درصد رساند. با رساندن سطح دی اکسیدن کربن به 5 درصد pH محیط کشت اسیدی می گردد. همه این کارها به وسیله دستگاه انکوباتور یخچالی انجام می گردد. انکورباتورهای کلاسیک، وکیوم دار، شیکردار، CO2، چندگازی و مرطوب از انواع دیگر این دستگاه به شمار می فرایند

انکوباتور آزمایشگاهی از چه اجزائی تشکیل شده است؟

محفظه نگهداری از کشت های میکروبی و سلولی
این محفظه ساخته شده از استیل ضد زنگ، محیطی دوجداره و بسته است که با عایق بندی مناسب خود از ورود یا خروج کنترل نشده گازها به گرمخانه جلوگیری می نماید و دما و رطوبت آن از محیط خارج محفظه مجزا می باشد. استیل به کار رفته در ساخت محفظه آن را در برابر رطوبت، دمای بالا، زنگ زدگی و خوردگی مصون نگه می دارد.
سیستم کنترل نماینده رطوبت
با استفاده از این سیستم می توان رطوبت داخل دستگاه گرمخانه را در سطح مورد نظر تنظیم کرد. سنسورهای موجود در این دستگاه از رطوبت محفظه نمونه برداری می نمایند. تأمین رطوبت مورد احتیاج محفظه نیز به عهده مخزن کوچکی است که آن را از آب تصفیه شده پر نموده اند. آب تصفیه شده به وسیله سیستم گرمایشی دستگاه به بخار تبدیل شده و به وسیله دریچه وارد محفظه می گردد.
سیستم کنترل نماینده دما
گرم کردن محفظه داخلی دستگاه انکوباتور با یاری هیترهای الکتریکی انجام می گردد. در این دستگاه برای همگن شدن دمای داخل محفظه از سیستم سیرکولاسیونی دارای تنظیمات سرعت نیز به کار رفته است. کنترل دمای داخلی به عهده ترموستات یا مدارهای میکروکنترلی می باشد. مقدار دقت سیستم کنترل دمای میکروکنترلی نسبت به مدل ترموستات دار بیشتر است.
سیستم کنترل نماینده گازها
در بعضی از دستگاه های انکوباتور ترکیب گازهای درون محفظه قابل تنظیم است. تنظیم و مقدار گیری مقدار سطح گازها به وسیله سنسورهای تعبیه شده در این دستگاه صورت می گیرد و تأمین گاز مورد احتیاج به عهده مخازنی است که در بیرون ای دستگاه قرار گرفته اند.

برای نصب و راه اندازی دستگاه انکوباتور به چه نکاتی باید توجه کرد؟برای نصب انکوباتور یک مکان صاف و خشک با تهویه بسیار مناسب را در آزمایشگاه انتخاب کنید و توجه داشته باشید که این دستگاه باید به شکل کاملاً تراز نصب گردد. از نصب این دستگاه در مکان های مرطوب و گرم با دمای بالاتر از 25 درجه سانتی گراد خودداری کنید، زیرا دمای بالای محیط قدرت سیستم سرمایشی این دستگاه را کاهش می دهد. برای این که درب گرمخانه به راحتی باز گردد، آن را با فاصله مناسب تقریبا 16 سانتی متر دورتر از دیوارها قرار دهید.

قبل از وصل کردن دستگاه به برق و راه اندازی آن به ولتاژ برق توجه کنید. برای عملکرد بهتر سیستم تهویه ای، در پشت دستگاه هیچ وسیله ای قرار داده نگردد. حتماً دقت کنید که دو شاخه به یک پریز سالم و استاندارد وصل گردد. برای جریان یافتن هوا محیط های کشت را با فاصله مناسب داخل محفظه قرار دهید و مخزن را نیز با آب مقطر پر کنید.

خرید انکوباتور آزمایشگاهی از شرکت دانشور شیمی

جهت خرید انواع مختلف تجهیزات آزمایشگاهی مانند انکوباتور، ترازوی آزمایشگاهی، اتوکلاو، مواد شیمیایی آزمایشگاهی، هات پلیت، آون آزمایشگاهی و غیره می توانید به سایت شرکت دانشور شیمی با آدرس اینترنتی https://www.d-chemi.com/ مراجعه کنید.

شرکت دانشور شیمی یکی از بهترین شرکت های وارد نماینده تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی در ایران است که محصولات باکیفیت خود را از بهترین برندهای کشورهای آمریکایی، اروپایی و آسیایی وارد می نماید. نصب و راه اندازی رایگان، ارائه گارانتی طلایی و ده سال خدمات پس از فروش، تست رایگان نمونه ها و تامین قطعات یدکی تجهیزات این شرکت را به بهترین و بزرگ ترین شرکت وارد نماینده تجهیزات، لوازم و مواد شیمیایی آزمایشگاهی تبدیل نموده است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت محصولات یا دریافت مشاوره می توانید با کارشناسان شرکت دانشور شیمی تماس بگیرید.

منبع: راسخون
انتشار: 21 دی 1400 بروزرسانی: 21 دی 1400 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 2047

به "انکوباتور چیست و چه کاربردی در آزمایشگاه ها دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انکوباتور چیست و چه کاربردی در آزمایشگاه ها دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید