تحقیقات مشترک دانشگاه های مانیتوبای کانادا و علوم پزشکی شیراز برای علت یابی سرطان

به گزارش بالیو، شیراز - ایرنا - پژوهشگر و استادیار دانشگاه مانیتوبای کانادا گفت: این دانشگاه و دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمینه علت یابی و درمان بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان همکاری و تحقیقات مشترک را شروع نموده اند.

تحقیقات مشترک دانشگاه های مانیتوبای کانادا و علوم پزشکی شیراز برای علت یابی سرطان

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور ارزان کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و آبشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

پروفسور سعید قوامی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه نمود: محور این همکاری ها بر مبنای آتوفاژی است.

در فرایند خودخواری یا اتوفاژی Autophagocytosis یا Autophagy سلول اجزای خود را در غشایی بسته بندی می نماید و بعد این مجموعه با اندامک های بازیافت سلول (لایزوزوم) درمی آمیزد تا آنزیم های لایزوزوم، مواد مورد نظر را تخریب نمایند.بدین ترتیب در اتوفاژی بخش های بلا استفاده تخریب می شوند تا انرژی کافی برای فراوری بخش های جدید حاصل گرددد.

استادیار دانشگاه مانیتوبای کانادا گفت: نشست های علمی و پژوهشی مقدماتی در این عرصه با مسئولان و مرکز سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اجرا شده و کارهای تحقیقاتی تیمی بر روی سرطان ها و برای شناخت و پیشگیری و درمان نیز بزودی شروع می گردد.

وی ادامه داد: برآیند نشست ها و مباحثی که مطرح شده راه اندازی مرکزی موسوم به مرکز بین المللی تحقیقات آتوفاژی در شیراز است، این مرکز می تواند در زمینه انتقال تجریبات علمی ، استفاده از فناوری و تکنولوژی های نوین ، توسعه تحقیقات آزمایشگاهی، تبادل دانشجو و تامین هزینه های پژوهشی گام های ارزشمندی بردارد.

قوامی گفت: برگزاری دوره های آموزشی دوجانبه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه مانیتوبای کانادا، حمایت علمی و بودجه ای از دانشجویان علاقه مند به آموزش و پژوهش در آتوفاژی و جلب سرمایه گذاری و استفاده از فرصت های پیش رو از سوی ایرانیان ساکن در خارج از کشور از جمله محورهایی است که نهایی شده و مرکز بین المللی تحقیقات آتوفاژی در شیراز بر اساس این محورها تصمیم گیری می نماید.

وی جذب سرمایه گذاری از ستادهای علمی و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی را از اهداف پیش بینی شده برای این مرکز بین المللی بیان کرد و گفت: 2 طرح عظیم پژوهشی و تحقیقاتی در این زمینه تدوین و برای اجرای آن، تخصیص 6 میلیارد ریال پیشنهاد شده است.

این پژوهشگر و استاد یار دانشگاه مانیتوبای کانادا گفت: بنیاد نیماد (موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی) این اعتبارات را تامین می نماید.

وی همچنین با بیان اینکه دانشگاه مانیتوبای کانادا سابقه طولانی و درخشان در تحقیقات علمی و دانشگاهی دارد به ظرفیت های علمی شیراز در حوزه علوم پزشکی اشاره نمود و گفت : نزدیکی علمی این دو دانشگاه می تواند نقطه عطفی در تحقیقات علمی و سرطان شناسی ایجاد کند ، با نزدیکی این دو دانشگاه به هم ، آتوفاژی وارد فاز جدیدی می گردد و می توان امید داشت که استفاده از ظرفیت های علمی هر دو دانشگاه ما را به شناخت های تازه درباره بسیاری از بیماریها از جمله انواع سرطان روده عظیم ، سرطان کبد و سایر سرطان ها برساند .

قوامی همچنین با اشاره به سابقه تحقیقات علمی در باره شناخت سرطان گفت : ما مجموعهٔ ای از بیماری ها که از تکثیر مهارنشدهٔ سلول ها پدید می آیند را با نام سرطان می شناسیم ، با توسعه فرایند آتوفاژی علت یابی سرطان های مختلف تفکیک می گردد و می توان امید های تازه ای برای شناخت بیشتر و بهتر و در نهایت پیشگیری از این بیماری ها داشت ، سلول های سرطانی از سازوکارهای عادی تقسیم و رشد سلول ها جدا می افتند.

وی ادامه داد: ما در مرکز بین المللی آتوفاژی شیراز به دنبال آن هستیم که علت دقیق این پدیده را به پژوهشگران بشناسانیم، برآیند تحقیقات علمی در باره سرطان اکنون به ما می گوید که محتمل است عوامل ژنتیکی یا مواردی که موجب اختلال در فعالیت سلول ها شوند در هسته سلول اشکال وارد نمایند. آتوفاژی باید برای همه این گمانه ها پاسخ قانع نماینده ارائه کند.

این استاد دانشگاه همچنین گفت: رادیو اکتیو، مواد شیمیایی و سمی یا تابش بیش از حد اشعه هایی مانند نور آفتاب می تواند در ابتلا به سرطان موثر باشد ، آتوفاژی به دنبال آن است که سهم هر کدام از این موارد در ابتلا به سرطان را تعیین کند و راهکارهای پیشگیرانه را به صورت علمی تحلیل نماید ، ما با یاری پژوهشگران داخلی و خارجی در مرکز آتوفازی شیراز برای دستیابی به تازه های علمی دراین زمینه کوشش میکنیم .

6113/ 2027

خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 9 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1041

به "تحقیقات مشترک دانشگاه های مانیتوبای کانادا و علوم پزشکی شیراز برای علت یابی سرطان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحقیقات مشترک دانشگاه های مانیتوبای کانادا و علوم پزشکی شیراز برای علت یابی سرطان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید