جذب بیش از 91 هزار اهداکننده بزرگسال و خون بندناف

به گزارش بالیو، خبرگزاری خبرنگاران-شبکه ملی اهداکنندگان سلول های بنیادی خون ساز ایران تا به امروز پیروز به جذب 91 هزار و 89 اهداکننده بزرگسال و خون بندناف شده است که جذب بیش از 10 هزار نفر آن در همین دوران قرنطینه و کرونا صورت گرفته و حاکی از تأثیر ناپذیری فعالیت این مرکز از کروناست.

جذب بیش از 91 هزار اهداکننده بزرگسال و خون بندناف

به گزارش خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت؛ آقای دکتر مهدی شادنوش، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام و در بزرگداشت ششمین سالروز تأسیس شبکه ملی اهدانمایندگان سلول های بنیادی خون ساز ایران که در محل مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برگزار گردید، گفت: شبکه ملی از سال 94 با هدف سازماندهی، توسعه، ارتقای کیفیت، استاندارد سازی و هماهنگی و نظارت واحد بر فعالیت مراکز پذیره نویسی اهدای سلول های بنیادی خون ساز به غیرخویشاوند شروع به کار کرد و تا به امروز به بیش از 17 مرکز پذیره نویسی و سه بانک خون بندناف توسعه یافته که پذیره نویسی از اهدانمایندگان داوطلب برای اهدا سلول بنیادی خون ساز را انجام می دهند.

وی اضافه کرد: این شبکه تا به امروز پیروز به جذب 91 هزار و 89 اهدانماینده بزرگسال و خون بندناف شده است که جذب بیش از 10 هزار نفر آن در همین دوران قرنطینه و کرونا انجام شده است که حاکی از تأثیر ناپذیری زیاد کرونا بر فعالیت این مرکز است.

آقای دکتر شادنوش توضیح داد: از دیگر اقدامات شبکه ملی می توان به ایجاد دسترسی سرچ برای مراکز سراسر کشور جهت جلوگیری از رفت و آمد بیماران در دوران پاندمی کرونا، درنظر دریافت بسته حمایتی ویژه بیماران پیوندی که انجام 5 آزمایش HLA typing برای بیماران و اهدانمایندگانشان به صورت رایگان را شامل می گردد و اختصاص ارز دولتی جهت ورود سلول از خارج از کشور برای بیمارانی که اهدانماینده داخلی ندارند، اشاره نمود.

وی گفت: بیماران مبتلا به MPS که اهدانماینده مناسب در کشور ندارند، می توانند به شبکه ملی مراجعه نموده و با جستجو در بانک جهانی، پس از کاندید شدن پیوند توسط پزشک معالج و تایید اهدانماینده خارجی، هزینه ورود سلول را تماما به وسیله وزارت بهداشت دریافت نمایند.

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری ها وزارت بهداشت، ادامه داد: حتی طی یکسال گذشته و در شرایط کرونا نه تنها تعداد درخواست های ارسالی به شبکه ملی کاهش پیدا ننموده است، بلکه افزایش سالانه هم داشته است. همچنین زمان پاسخدهی به بیماران با مدیریت و نظارت وسیع تری که انجام شده کوتاه تر شده است.

آقای دکتر شادنوش در خاتمه گفت: در یک سال گذشته و طی انعقاد تفاهم نامه ای بین معاونت درمان وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با شرکت دانش بنیان داخلی جهت مشخص hla ده هزار نمونه اهدانماینده به روش high resolution انجام شده است که این امر ضمن اینکه احتیاج کشور را به اهدانمایندگان خارجی کمتر و فرایند درمان را هم کوتاهتر می نماید، به وسیله سازگار شدن اهدانمایندگان با بیماران خارجی باعث ارزآوری برای کشور هم می گردد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 17 تیر 1400 بروزرسانی: 17 تیر 1400 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1821

به "جذب بیش از 91 هزار اهداکننده بزرگسال و خون بندناف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جذب بیش از 91 هزار اهداکننده بزرگسال و خون بندناف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید