تدوین سند ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر

به گزارش بالیو، معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: معاونت پرستاری اقدام به تهیه سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر نموده است.

تدوین سند ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر

مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار با اشاره به مشارکت فعال پرستاران در زمینه آموزش و کنترل بیماری های غیرواگیر در کشور اظهار کرد: در حال حاضر یکی از موضوعات مهم در نظام سلامت ایران و حتی دنیا بحث بیماری های غیرواگیر مانند: عارضه های قلبی، سرطان ها، مسائل مزمن تنفسی و دیابت است. خوشبختانه بیماری های واگیر تا حدود زیادی در دنیا کنترل شده است اما عارضه های غیرواگیر علت اصلی مرگ مردم در هر جامعه ای محسوب می شوند.

او ادامه داد: امروزه عواملی مانند: تغذیه ناسالم، مصرف دخانیات و الکل، کم تحرکی و سبک زندگی نامناسب خطر ابتلا به بیماری های غیرواگیر را افزایش داده است، به همین دلیل مطابق دستورالعمل سازمان دنیای بهداشت کاهش 25 درصدی مرگ ناشی از بیماری های غیرواگیر به عنوان هدف اصلی تا سال 2025 معین شده است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت تاکید نمود: در زمینه کنترل و پیشگیری بیماری های غیر واگیر کمیسیونی در سطح وزیران بهداشت تشکیل شده است و از آنجا که پیشگیری یکی از موثرترین راه چاره ها جهت کاهش بار بیماری های غیرواگیر محسوب می گردد این کار می تواند بر عهده پرستاران باشد؛ لذا معاونت پرستاری اقدام به تهیه سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر نموده است.

حضرتی اعلام کرد: تدوین سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر با هدف ارتقای سطح سواد سلامت مردم و افزایش خود مراقبتی آنها تشکیل شده است و برنامه عملیاتی این موضوع به زودی نهایی می گردد.

او اضافه نمود: به دلیل اهمیت توانمند سازی مردم و به ویژه بیماران در زمینه خود مراقبتی پرستاران نقش مهمی در آموزش به خانواده ها و حتی بیماران در زمینه ارتقای سطح سلامت دارند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: کارگروه تخصصی و پیش نویس اولیه دستورالعمل آموزش به بیماران و خانواده های آنها معین شده است و نظر سنجی از دانشگاه های علومی پزشکی در حال اجرا است.

حل مسئله کمبود نیروی پرستار در دستور کار کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

او اضافه نمود: تدوین فرآیندهای مرتبط، استخراج خط مشی های مرتبط با اعتبار بخشی، بازنگری فرم اثر بخشی آموزش به بیمار، تشکیل جلسات کمیته راهبردی کشوری آموزش سلامت به مددجو از دیگر اقدامات معاونت پرستاری در زمینه آیین نامه آموزش مراقبت پرستاری به گیرندگان خدمت در مراکز درمانی و بیمارستان ها است.

انتهای پیغام /

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 838

به "تدوین سند ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدوین سند ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید