توافق چین و پاکستان، نگرانی هند؛ بازگشت دهلی به صحنه افغانستان

به گزارش بالیو، خبرنگاران: نخست وزیر هند که به شدت از حضور فعال چین در عرصه های گوناگون افغانستان و پاکستان نگران است، میخواهد با تحویل 3 بالگرد نظامی به کابل بار دیگر وارد عرصه رقابت در خاک افغانستان گردد.

توافق چین و پاکستان، نگرانی هند؛ بازگشت دهلی به صحنه افغانستان

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، منابع دیپلماتیک در هند ادعا نموده اند که نارندرا مودی نخست وزیر هند در جریان سفر اشرف غنی به این کشور سه ففرایند بالگرد نظامی چیتال را به افغانستان اعطا خواهد نمود.

به باور کارشناسان هندی، مودی میخواهد در برابر توافقات گسترده پاکستان و چین و همچنین سیاست خارجی جدید غنی مبنی بر دوری از هند، بار دیگر به صحنه سیاسی، نظامی و مالی افغانستان باز گردد.

هند حضور پررنگ چین در پاکستان را خلاف منافع استراتژیک خود می داند و در شرایطی که به نظر می رسد حکومت وحدت ملی افغانستان و مردم این کشور نیز از یاری اسلام آباد در فرایند صلح افغانستان ناامید شده اند، میخواهد بار دیگر به طور رسمی وارد صحنه افغانستان گردد.

دولت افغانستان در زمان حکومت کرزی روابط نزدیکی با هند داشت تا جایی که بعضی تحلیلگران، هند را جانشین امریکا پس از خروج از افغانستان در این کشور می دانستند اما اشرف غنی روابط خود را با دهلی کاهش داد تا جایی که حتی نوافقنامه همکاری تسلیحاتی میان دو کشور را نیز به حالت تعلیق در آورد.

با این حال به نظر می رسد نزدیکی بیش از پیش چین به هند و پاکستان تا حد زیادی مودی را آشفته نموده است و اکنون وی میخواهد بار دیگر رقیب مالی خود را کنار بزند.

پ

منبع: تسنیم
انتشار: 26 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 669

به "توافق چین و پاکستان، نگرانی هند؛ بازگشت دهلی به صحنه افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق چین و پاکستان، نگرانی هند؛ بازگشت دهلی به صحنه افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید